داووس تابستانیِ چین/ سیاستهای مساوات‌طلبان پکن برای توسعه

داووس تابستانیِ چین/ سیاستهای مساوات‌طلبان پکن برای توسعه

دولت چین در راستای سیاست توسعه مساوات‌طلبانه در عرصه جهانی، روز شنبه نشست «تیان‌جین» موسوم به داووس تابستانی را با میزبانی از نخست وزیران چهار کشور مختلف آغاز می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه چینی گلوبال تایمز با اشاره به سفر نخست وزیران چهار کشور منطقه شرق دور در میانه گرمای شدید تابستانی حاکم بر چین، نوشت که چین وارد فصل دیگری از فصل شلوغ دیپلماتیک شده است.

بر اساس این گزارش نخست وزیران بارابادوس، مغولستان، نیوزیلند و ویتنام به دعوت همتای چینی خود برای شرکت در چهاردهمین نشست «تیان جین» که به «داووس» تابستانی هم معروف است، به پکن آمده‌‏اند. شهر داووس واقع در سوئیس هر ساله میزبان یک نشست غیر رسمی اما بسیار مهم به نام مجمع جهانی اقتصاد است که در آن شخصیتهای تاثیرگذار جهانی درباره روندهای حاکم بر اقتصاد بین الملل به تبادل نظر می پردازند و بسیاری با توجه به نقش مهم سوئیس در بانکداری بین‏‌المللی این نشست را از عوامل برتری‌‏ساز سیاستهای مالی مطلوب غرب می‏‌دانند.

لی کیانگ نخست وزیر چین روز سه شنبه بعد از بازگشت از سفر اروپایی خود داووس تابستانی را با یک سخنرانی افتتاح خواهد کرد و دیدارهای خود با مدعوین را انجام خواهد داد.

گلوبال تایمز به نقل از لی هایدونگ استاد دانشگاه روابط خارجی چین تاکید می‌کند که چهار کشور دعوت شده به نشست تیان جیان در چهار قاره متفاوت هستند و در عین حال، سیستمهای سیاسی، فرهنگ و تاریخ متفاوتی دارند و چین هم الگوهای متغیری برای تعامل با این کشورهای مختلف دارد، با این حال سیاست خارجی چین منسجم است و همه کشورها چه کوچک چه بزرگ چه غنی و چه فقیر از نظر چینی‏‌ها اعضای مساوی جامعه بین الملل هستند.

هایدونگ می‌‏افزاید که آغوش باز چین به سوی همه کشورها و بازارهای وسیع آن و منابع غنی‌‏اش یعنی اینکه همه کشورها فرصتهای مشترکی برای توسعه دارند.

این روزنامه چینی به عنوان شاهد مثال رفتار مساوات‏‌طلبانه چین، حتی با کشورهای فقیر با اشاره به دیدار نخست وزیر چین با همتای باربادوسی خود و تاکید مقام چینی بر افزایش سطح همکاری‌ها با این کشور جزیره‏‌ای نوشته است که پکن موقعیت و نگرانیهای کشورهای در حال توسعه جزیره ای درباره تغییرات آب و هوایی و سایر موارد را درک می‏‌کند و مایل است راه‌حل‌های مشترکی برای تامین مالی لازم برای حل این مشکلات و حمایت از این کشورها را دنبال کند و در مسیر توسعه پایدار و استفاده از انرژیهای تجدید پذیر به آنها کمک نماید.

چین در سالهای گذشته علاوه بر اعطای وام، آموزش نیروی انسانی، ساخت مراکز ورزشی، حمایت از پروژه‌‏های ورزشی، سلامت و تغذیه و همین طور کارآفرینی از بارابادوس کمک‏های شایان توجهی به توسعه این کشور کرده است.

چینی‌ها می‌‏کوشند با میزبانی از مقامات کشورهای حوزه در قالب نشست و نهادهای بین المللی جایگزین همچون بریکس، سازمان شانگهای و داووس تابستانی، علاوه بر تقویت همکاری‏‌هایشان در مناطق مختلف جهان، معادل‏سازی نهادهای را تمرین کنند که هژمونی اقتصادی غرب را تثبیت می‏‌کنند. پکن در عین حال تلاش دارد با کلیشه‌‏سازی رسانه‌‏های غربی که سیاست خارجی چین را نوعی توسعه‏‌طلبی منفعت‏‌پرستانه معرفی می‏کنند، مقابله کند.

کد خبر 5820716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha