۱۳ مرداد ۱۴۰۲، ۱:۲۷

داسیلوا بار دیگر خواستار پایان سلطه دلار بر تجارت جهانی شد

داسیلوا بار دیگر خواستار پایان سلطه دلار بر تجارت جهانی شد

رئیس جمهور برزیل، درادامه روند دلارزدایی در سطح جهان، بار دیگر خواستار کنار گذاشتن دلار در معاملات بین المللی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، «لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا» رئیس جمهور برزیل، ضمن تاکید بر کنار گذاشتن دلار در تجارت بین المللی، خواستار ایجاد گزینه‌های جایگزین برای ارز آمریکایی، از جمله برای تجارت بین کشورهای عضو «بریکس» شد.

نشریه اینترنتی «اِدنیوز» روز پنجشنبه گزارش داد که رئیس جمهور برزیل در سخنانی اظهار داشت که چرا باید از دلار در تجارت با آرژانتین یا چین استفاده کنیم، در حالی که امکان انجام این کار با ارزهای ما وجود دارد. چرا کشورهایی که تقریباً نیمی از جمعیت جهان در آن‌ها زندگی می‌کنند، نمی‌تواند در این خصوص میان خود بحث کنند.

روند دلار زدایی در جهان از هنگامی که دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا تصمیم گرفت تحریم‌های گسترده‌ای را علیه روسیه به بهانه جنگ اوکراین اعمال کند، شتاب فزاینده‌ای گرفته است و تعداد زیادی از کشورها درصدد حذف این ارز آمریکایی در تسویه حساب‌های بین‌المللی و مبادلات تجاری و جایگزینی ارزهای ملی منطقه‌ای هستند.

همچنین سال ۲۰۱۵، سران کشورهای عضو پیمان «بریکس» (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) توافق کردند، ارتباط نزدیک خود را به منظور توسعه همکاری در حوزه پولی مطابق با دستور بانک‌های مرکزی هر کشور حفظ کنند. این توافق شامل معاملات سوآپ ارز، تسویه با پول ملی و سرمایه گذاری مستقیم در ارزهای ملی بود.

کد خبر 5853207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
      0 0
      ای کاش اقتصاد ما هم از قیمت گذاری دلاری محصولات پتروشیمی و فولادی نجات پیدا می کرد و تجارت خارجی ما با ارز ملی یاتهاتر انجام بشه و دلار رو کنار بذاریم،خیلی بده که ایده دلارزدایی رو رهبری حدود ۱۰سال پیش داده ولی خودمون در اجرا کردنش از همه عقب تر هستیم...