۹ شهریور ۱۴۰۲، ۹:۴۳

راه و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

افزایش ۹ درصدی تردد زائران اربعین از مرزهای کشور

افزایش ۹ درصدی تردد زائران اربعین از مرزهای کشور

از ابتدای شروع اربعین حسینی تا ساعت ۲۴ روز گذشته افزایش ۹ درصدی تردد زائران حسینی از مرزها نسبت به سال گذشته داشتیم و پروازهای اربعین موجب کمبود بلیت در پروازهای داخلی نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا آرامی کارشناس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در گفت‌و گو با خبرنگار مهر با اشاره به چشم‌انداز مثبت ساخت‌وساز مسکن در دولت سیزدهم، گفت: نسبت به وعده رئیس‌جمهور در آغاز سکان‌داری دولت سیزدهم خوش‌بین هستیم و انتظار می‌رود این وعده در پایان ۴ سال ابتدایی دولت سیزدهم موفقیت آمیز باشد.

آرامی تأکید کرد: امروز شاهد این هستیم که مستغلات به یک کالای سرمایه‌ای در کشور تبدیل شده و احتکار و انجماد در مسکن افزایش پیدا کرده است. برخی نهادهای وابسته به دولت به ویژه بانک‌ها پیشتاز این احتکار هستند و حجم زیادی از پول‌ها و هزینه‌های که باید در زمینه‌های مولدسازی و تولید به مصرف می‌رسید در حال حاضر در زمینه مسکن‌های خالی احتکار شده که به دلیل انتظار تورمی و گران‌تر شدن نه به فروش می‌رسد و نه به اجاره داده می‌شود.

وی در پایان اشاره کرد: در قانون جوانی جمعیت و واگذاری زمین به فرزند سومی‌ها یک مصداق خوب از عرضه زمین به قیمت صفر به مردم توسط دولت است که به همت مجلس و دولت انقلابی محقق شد. امیدواریم به زودی قانون واگذاری زمین به زوج‌های جوان نیز با هدف تسهیل ازدواج و ازدیاد نسل در مجلس تصویب شود.

کمبود ناوگان موجب عدم تراز در عرضه و تقاضای بلیت شده است

جعفر یازرلو سخنگو سازمان هواپیمایی کشور در گفت و گو با خبرگزاری مهر، با تاکید بر اینکه تعداد پروازهای داخلی در خصوص اربعین کاهش نیافته، گفت: در پروازهای اربعین از مشارکت ۱۶ ایرلاین‌های داخلی استفاده شده اما از سهم پروازهای داخلی کاسته نشده است و طبق روال گذشته پروازها صورت می‌گیرد.

یازرلو در پایان تاکید کرد: علاوه بر بازه زمانی اربعین، با توجه به فصل تابستان تقاضاها برای سفرها افزایش پیدا می‌کند و موضوع کمبود ناوگان را نیز نباید نادیده گرفت و این کمبود هواپیما در کشور موجب تداخل در عرضه و تقاضای بلیت برای مسافرین می‌شود.

زائران برای برگشت از فرودگاه نجف حتماً بلیت کاغذی داشته باشند

حسام قربانعلی سخنگو هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، گفت: زائران توجه داشته باشند با توجه به ازدحام مسافران و زائران در فرودگاه نجف که برای پروازهای برگشت حتماً باید ۵ ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حاضر باشند؛ توصیه مهم دیگر به زائران این است که حتماً بلیت کاغذی به همراه داشته باشند زیرا در فرودگاه نجف امکان چک و بررسی الکترونیکی بلیت مسافران وجود ندارد و با توجه به ازدحام جمعیت در بازه برگشت، در این فرودگاه فقط بلیت کاغذی چک می‌شود و در غیر این صورت اجازه عبور از گیت داده نمی‌شود، اگر زائران بلیت کاغذی ندارند حتماً تصویر بلیت را در گوشی همراه خود داشته باشند.

وی با بیان اینکه بازه زمانی برگشت زائران از عراق ۵ روز است، گفت: در همه مدل‌های حمل و نقل عرضه بلیت برای رفت زائران بیشتر از برگشت است زیرا مدت زمان رفت طولانی‌تر از برگشت بوده و زائران حداکثر در بازه زمانی ۵ روز بعد از روز اربعین نسبت به برگشت اقدام می‌کنند، از این رو با توجه به افزایش تقاضا برای بلیت برگشت، توصیه ما به زائران این است که زمان خرید بلیت رفت، بلیت برگشت را هم خریداری کنند.

، داریوش امانی رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: بر اساس گزارش‌های مرکز مدیریت راه‌ها از زمان اجرای طرح اربعین حسینی تا روز گذشته بالغ بر یک میلیون و ۳۶۰ هزار زائر ایرانی و غیرایرانی از مرزهای کشور خارج شدند که قریب به ۵۰ درصد خروجی زائران از مرز مهران بوده است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اضافه کرد: با توجه به گرمای هوا در مرزهای مهران، شلمچه و چذابه باید مدیران استان همه ظرفیت ناوگان عمومی را به کار بگیرند تا زائران حداقل معطلی و توقف در مرزها را داشته باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی از زائران خواست تا سفر خود را برنامه‌ریزی و زمان بازگشت به کشور را زودتر از روز اربعین تعیین کنند تا خدمات‌رسانی بهتری در تأمین ناوگان فراهم شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل نقل جاده‌ای با اعلام افزایش ۲۲ درصدی تردد زائران اربعین حسینی از مرزها نسبت به سال گذشته بر استفاده از تمام ظرفیت، ناوگان حمل و نقل عمومی برای سفرهای بازگشت زائران تأکید کرد.

افزایش ۲۲ درصدی تردد زائران اربعین از مرزهای کشور

داریوش امانی رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: بر اساس گزارش‌های مرکز مدیریت راه‌ها از زمان اجرای طرح اربعین حسینی تا روز گذشته بالغ بر یک میلیون و ۳۶۰ هزار زائر ایرانی و غیرایرانی از مرزهای کشور خارج شدند که قریب به ۵۰ درصد خروجی زائران از مرز مهران بوده است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اضافه کرد: با توجه به گرمای هوا در مرزهای مهران، شلمچه و چذابه باید مدیران استان همه ظرفیت ناوگان عمومی را به کار بگیرند تا زائران حداقل معطلی و توقف در مرزها را داشته باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی از زائران خواست تا سفر خود را برنامه‌ریزی و زمان بازگشت به کشور را زودتر از روز اربعین تعیین کنند تا خدمات‌رسانی بهتری در تأمین ناوگان فراهم شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل نقل جاده‌ای با اعلام افزایش ۲۲ درصدی تردد زائران اربعین حسینی از مرزها نسبت به سال گذشته بر استفاده از تمام ظرفیت، ناوگان حمل و نقل عمومی برای سفرهای بازگشت زائران تأکید کرد.

انعقاد ۱۴ تفاهم‌نامه با واحدهای صنعتی برای تأمین مسکن کارگران

ارسلان مالکی در جلسه بررسی عملکرد دفتر سرمایه‌گذاری و فناوری‌های نوین ساخت این سازمان گفت: از ۱۴ تفاهم‌نامه منعقد شده ۸ مورد این شهرک‌ها در مرحله کلنگ‌زنی هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در مجموع پیش‌نویس ۳۰ تفاهم‌نامه مشترک میان سازمان ملی زمین و مسکن و واحدهای صنعتی که ظرفیت مشارکت در ساخت مسکن برای کارکنان خود را دارند، تنظیم شده است.

همچنین در این نشست مسعود هاشمی، سرپرست دفتر سرمایه‌گذاری و فناوری‌های نوین ساخت گزارشی از عملکرد این دفتر در خصوص روند پیشرفت پروژه‌های مشارکتی سازمان ملی زمین و مسکن، شناسایی اراضی مستعد سرمایه‌گذاری و تسهیل روند اجرایی آن‌ها و همچنین تدوین شیوه‌نامه استفاده از فناوری‌های نوین ساخت در پروژه‌های در دست اقدام این سازمان ارائه کرد.

انتقال نیم ساعته زوار اربعین به عراق

مهدی فرمهینی فراهانی مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: با توجه به امکانات مناسب در ترمینال‌های مسافری در بندر خرمشهر و بندر آبادان و شناورهای مسافری تدارک دیده شده برای این ایام، زائران کربلای معلی می‌توانند از طریق دریایی و مسیر اروند، طی مسافت کمتر نیم‌ساعت، به استان بصره در عراق مسافرت کنند.‌

این مقام مسئول در پایان تاکید کرد: ۲ فروند شناور از سوی بخش خصوصی کشور عراق و یک فروند شناور تندرو طبق مذاکره با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از سوی این شرکت تأمین شده است تا جابجایی زائرین اربعین را از پایانه مسافری خلیج فارس بندر خرمشهر به بندر ابوفلوس عراق، انجام دهند که هر سفر ۳۰ تا ۴۰ دقیقه به طول خواهد کشید و در مجموع امکان تردد ۲۰ سفر دریایی وجود دارد و شناور اختصاص یافته از سوی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ۲۲۰ نفر و شناورهای بخش خصوصی عراق ۸۰ نفر ظرفیت جابجایی مسافر دارند.‌

تعداد هواپیماهای فعال تا پایان سال به ۲۵۰ فروند می‌رسد

«محمد محمدی بخش» از افزایش تعداد ناوگان به ۲۵۰ فروند هواپیما تا پایان سال خبر داد و گفت: متوسط عمر ناوگان هوایی کشور از ۲۸.۵ سال در ابتدای دولت سیزدهم امروز به ۲۶ سال رسیده است و عمر ناوگان نه تنها ۲ سال جوان‌تر شده بلکه ۲ سال از پیری ناوگان جلوگیری شده است و در نظر داریم متوسط عمر ناوگان را به زیر ۲۰ سال کاهش دهیم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در طول ۲۰ ماه گذشته ۶۰ فروند هواپیما به کشور وارد شده که ۳۰ فروند از این هواپیماها تاکنون عملیاتی شده است.

محمدی بخش، گفت: با توجه به دیپلماسی فعال، ایران به ۱۰۸ نقطه بین‌المللی پرواز انجام می‌دهد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه روزانه ۱۲۰۰ پرواز در ایران انجام می‌شود، افزود: همچنین ۲۹ کشور دارای پرواز مستقیم از ایران هستند و ۲۷ ایرلاین خارجی از اروپا، آسیای میانه و چین در ایران فعالیت می‌کنند.

وی افزود: با ۳۲ کشور ظرف ۲۰ ماه گذشته تفاهم نامه بین المللی به امضا رسیده است که تمامی این پروازها به صورت ایمن انجام می‌شود.

آمادگی انجام ۲ هزار و ۵۰۰ پرواز در بازه زمانی اربعین

سعید چلندری مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی در نشست خبری امروز یک‌شنبه با موضوع پروازهای اربعین؛ با اشاره به مجوز تعداد پروازهای صورت گرفته؛ گفت: تا به امروز هزار و ۹۲۱ پرواز اربعین مجوز گرفته که در سال گذشته ۱۹۳ هزار زائر عتبات داشتیم و با هزار ۴۶۰ پرواز در بازه زمانی اربعین پیش بینی شده تا با آمادگی کامل امکان پذیرش ۲ هزار و ۵۰۰ پرواز را در پیش داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی در ادامه تصریح کرد: میانگین تأخیر پروازهای حج تمتع در اربعین سال‌جاری ۹ دقیقه بود و از سال (۱۴۰۱) تمام پروازهای زیارتی به ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی منتقل شده است.

بیش از ۱۰۱ هزار واحد مسکونی نهضت ملی به بهره‌برداری رسید

امروز ۵ شهریورماه با حضور رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی و وزیر کشور و سایر اعضا در جلسه شورای‌عالی مسکن، بیش از ۱۰۱ هزار واحد مسکونی نهضت ملی در هفته دولت بهره‌برداری شد.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در این مراسم با اعلام اینکه احداث و تکمیل واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن یکی از اولویت‌های وزارتخانه در دوره جدید است، گفت: تلاش خواهیم کرد تا با همکاری مناسبی که بین تمامی ارکان دولت وجود دارد و استانداران و مدیران استانی نیز پای کار هستند بتوانیم تا پایان سال تعداد قابل توجهی از پروژه‌های نهضت ملی مسکن و با سرعت بیشتر در سال آینده واحدهای مسکونی را تکمیل کنیم و تحویل مردم بدهیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: هم اینک سرعت تولید مسکن که یکی از ضرورت‌های کشور، قانون و نیاز مردم است، سرعت مناسبی در تولید پیدا کرده است و عملکرد استان‌ها نیز عملکرد مناسبی است که می‌تواند به برنامه تولید مسکن دولت سیزدهم جامه عمل بپوشاند.

ممنوعیت فروش بلیت چارتری به مناطق آزاد ادامه دار است

محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی در واکنش به آزادسازی فروش بلیت‌های چارتری برای مناطق آزاد گفت: فروش چارتری یک موضوع مهم برای بخش هوایی محسوب می‌شود و عرضه و تقاضا را دچار چالش می‌کند آن را متوقف کردیم.

رئیس سازمان هواپیمایی در ادامه تصریح کرد: در شرایط این فصل سال که با پروازهای اربعین و آخر تابستان مواجه هستیم حتماً تا پایان تابستان فروش چارتری متوقف است، اما با شروع فصل پاییز مجدداً بررسی‌ها صورت گرفته و بر اساس نظرات کارشناسی اقدام می‌کنیم و به دنبال رونق مناطق آزاد هستیم، اما چارچوب‌های لازم باید رعایت شود و قیمت مصوب را کنترل می‌کنیم و بر اساس قانون و مصوبات به مناطق آزاد کمک می‌کنیم تا بسته سفری هتل همراه با بلیت هواپیما به مردم عرضه شود.

کد خبر 5874868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha