۲۸ شهریور ۱۴۰۲، ۱۳:۳۰

به دعوت رئیس آکادمی ملی تاجیکستان؛

اعضای انجمن آثار و مفاخر با مدیران فرهنگی تاجیکستان دیدار کردند

اعضای انجمن آثار و مفاخر با مدیران فرهنگی تاجیکستان دیدار کردند

رئیس و اعضای انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به دعوت رئیس آکادمی ملی علوم تاجیکستان وارد دوشنبه پایتخت این کشور شدند و با جمعی از مفاخر و مدیران فرهنگی تاجیکستان دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس و اعضای انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به دعوت رئیس آکادمی ملی علوم تاجیکستان وارد دوشنبه پایتخت این کشور شدند و با جمعی از مفاخر و مدیران فرهنگی تاجیکستان دیدار کردند.

در این دیدار محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، عبدالحسین خسروپناه عضو هیأت مدیره انجمن و علیرضا حبیبی معاون اموربین الملل و استان‌های انجمن حضور داشته و در بدو ورود به دوشنبه توسط مقامات وزارت امور خارجه تاجیکستان و سفیر ایران در دوشنبه مورد استقبال قرار گرفتند.

حضور در آرامگاه میر سیدعلی همدانی از مفاخر فرهنگی و عالمان ایرانی مدفون در شهر کولاب مرکز استان ختلان از جمله برنامه‌های اولین روز حضور هیأت ایرانی در دوشنبه بود.

در این بازدید ضمن بررسی مسائل و مشکلات مقبره میر سیدعلی همدانی درباره توسعه بنای آرامگاه و تأمین امکانات مورد نیاز این بنای تاریخی با مسئولان محلی تبادل نظر شد.
در ادامه این سفر محمود شالویی شالویی و عبدالحسین خسروپناه با جمعی از مفاخر و مسئولان شهر کولاب دیدار و گفت و گو کردند و در خصوص برگزاری همایش میر سیدعلی همدانی در تاجیکستان و ایران موافقت خود را ابراز نمودند.

میر سید علی همدانی (۷۱۴-۷۸۶ ق) معروف به شاه همدان و ملقب به امیرکبیر، عارف اهل همدان بود که به شبه قاره هند رفت و در ترویج اسلام و تشیع در آنجا به‌ویژه کشمیر نقش داشت. وی از مشایخ طریقه کُبرویه بود و بعد از مرگش پیروانش را همدانیه می‌خواندند. درباره مذهب وی اختلاف‌نظر وجود دارد. محبت و علاقه به امامان شیعه، در اندیشه او را شاهدی بر شیعه بودنش دانسته‌اند. همچنین انتقال فرهنگ ایرانی و زبان فارسی به شبه قاره هند از نتایج سفر او و همراهانش به هند دانسته شده است.

کد خبر 5889331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha