۱۶ آبان ۱۴۰۲، ۱۴:۲۴

دوره «فلسفه های مضاف» برگزار می‌شود

دوره «فلسفه های مضاف» برگزار می‌شود

دوره «فلسفه های مضاف» با حضور رمضان علی‌تبار فیروزجائی به همت کانون اندیشه جوان برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مسئله فلسفه‌های مضاف بیش از بیست سال است که مسئله محافل علمی دانشگاهی و حوزوی جامعه ما در توجه به علم و جهان جدید است. تأثیر و حضور نگرش اسلامی و ارزش های دینی و بومی در علم و جهان جدید و نسبت این امور با انسان مسلمان ایرانی دغدغه فلسفه های مضاف را در متن تتبعات اهالی علم در این سرزمین قرار داده است.

اینکه فلسفه و حکمت مطلق به عنوان میراث کلان معرفتی انسان مسلمان ایرانی در مواجهه با جهان و زندگی، بر علوم و امور جهان جدید همچون علم حقوق، علم جامعه‌شناسی، علم روان‌شناسی، علم فیزیک، علم پزشکی، تکنولوژی و… تأثیر اساسی گذاشته و معنا و جهت آن‌ها را مطابق با فضای خویش هدایت نماید امری است که از رهگذر حوزه‌ای به نام فلسفه‌های مضاف رقم می‌خورد.

فلسفه‌های مضاف توسط اساتید و پژوهشگران مختلف دانشگاهی و حوزوی و براساس مشرب‌های مختلف فکری مورد بحث و بررسی و تبیین قرار گرفته است اما هیچگاه تأملی جامع به اقسام رویکردهای موجود و مؤثر به فلسفه‌های مضاف و کارکردها و ثمراتی که این حوزه مطالعاتی تا کنون بر عرصه علمی جامعه ایرانی داشته است از جمله امور انجام ناشده ای است که ضرورت معین شدن وضعیت این حوزه مطالعاتی و تحقیقی و ادامه حیات مؤثر آن در عرصه علمی را ایجاب می‌کند.

بدین منظور، یکی از آثار جامع که براساس نگاهی غنی به حکمت اسلامی در حوزه فلسفه‌های مضاف در دوره اخیر نگاشته شده کتاب فلسفه‌های مضاف اثر آیت الله علی اکبر رشاد است. از همین روی کانون اندیشه جوان در نظر دارد به منظور آشنایی مخاطبان با تأثیرات عینی و مشخص نگاه به فلسفه‌های مضاف در عرصه‌های مختلف علمی؛ دوره «فلسفه های مضاف» را با حضور رمضان علی‌تبار فیروزجائی طی ۸ جلسه برگزار کند. این جلسات به صورت مجازی در اسکای روم کانون اندیشه جوان برگزار خواهد شد.

گفتی است رمضان علی تبار فیروزجائی، عضو هیئت علمی و دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دانش آموخته حوزه علمیه قم و فارغ التحصیل سطح ۴ کلام اسلامی از مؤسسه آموزش عالی امام صادق (ع) و کارشناسی ارشد فلسفه از دانشگاه قم است. حوزه تخصص و تمحّض اصلی وی فلسفه و کلام اسلامی، معرفت شناسی دینی، فلسفه دین، منطق فهم دین و منطق علوم انسانی اسلامی است. علاوه بر تدریس در دانشگاه و حوزه، آثار علمی متعدد از جمله کتاب و مقالات نگاشته است که از مهمترین آن، کتاب «مبانی کلامی فهم دین» برگزیده کتاب سال حوزه است.

محورهای دوره نیز شامل یشینه فلسفه مضاف، تعریف‌ها و تلقی‌ها از فلسفه مضاف، نقش فلسفه مضاف در تولید علم، انواع فلسفه‌های مضاف و تفاوت‌های آن‌ها، نسبت و مناسبات فلسفه‌های مضاف با فلسفه مطلق و معیار دینی و الهی بودن فلسفه مطلق و فلسفه‌های مضاف می‌شود.

هزینه شرکت در دوره ۲۰۰ هزارتومان بوده اما برای رأی اعضای تشکل‌های دانشجویی و طلاب ۱۰۰ هزار تومان تعیین شده است. تخفیفات شرکت در این دوره نیز شامل شرکت در یکی از دوره‌های جاری کانون ۱۰۰ هزار تومان، ثبت نام به صورت گروهی (۳ نفر یا بیشتر) ۱۰۰ هزار تومان می‌شود.

زمان شروع جلسات از ۲۱ آبان ۱۴۰۲ یکشنبه هر هفته ساعت ۱۳ الی ۱۵ است.

*رامین ربیعی کورنده

کد خبر 5932653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha