۹ دی ۱۴۰۲، ۱۵:۱۲

استاد حوزه و دانشگاه: 

آثارهنری رویداد «شهید اردهال» بیانگر مکتب انسان ساز سیدالشهدا است

آثارهنری رویداد «شهید اردهال» بیانگر مکتب انسان ساز سیدالشهدا است

کاشان - استاد حوزه و دانشگاه گفت: خلق آثار هنری رویداد «شهید اردهال» ادامه دهنده مکتب انسان ساز و حماسی سیدالشهدا و عامل صدور اسلام است.

مجید زجاجی کاشانی در حاشیه آئین اختتامیه دومین رویداد «شهید اردهال» در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ذهن هنرمندان این رویداد منجر به خلق آثار هنری با محوریت شهید اردهال و معرفی حماسه آن حضرت برگرفته از مکتب عاشورا به جهان تشییع و دنیا است.

وی با تاکید بر اینکه مردم منطقه کاشانِ فرهنگی، مفتخر به وجود حضرت علی بن باقر (ع) هستند، ابراز داشت: ولی شهید اردهال مختص کاشان و ایران نیست و متعلق به جهان بشریت، اسلام و تشییع است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: هنرمندان شرکت کننده در این رویداد آثار هنری خود را در این رویداد با ایده معرفی در سطح بین المللی جهان اسلام و تشییع خلق کردند.

وی شهید اردهال را مکتب‌ساز و آن حضرت را ادامه دهنده مکتب کربلا و نهضت حسینی دانست و گفت: آنگونه که آیت الله العظمی آمیر سید علی یثربی استاد امام راحل و عالم بزرگ کاشان (رض) عقیده داشت مردم کاشان شیعیان علی بن باقر (ع) هستند.

زجاجی کاشانی سخن رهبر معظم انقلاب اسلامی را که فرمود مردم کاشان و این منطقه در دوران اموی و عباسی با انتخاب خوب در مسیر ولایت قرار گرفتند را یادآورشد و افزود: این سخن رهبری برای جهانی بودن حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر (ع) کافی است.

وی با بیان اینکه در کتب تاریخی و سندی ما از این امامزاده بدون هیچ‌گونه شک وشبهه‌ای به عنوان فرزند و برادر (بدون واسطه)، عموی امام و پدر زن امام «فاطمه دختر علی بن باقر یکی از همسران امام موسی کاظم (ع)» نام برده شده است، گفت: شیخ طوسی بزرگترین رجال شناس شیعه نیز انتصاب آن حضرت را بدون واسطه به امام معصوم و صحابه امام باقر (ع) و امام صادق (ع) بیان کردند.

مبلغ دینی و نویسنده کتاب حماسه تاریخی مشهد اردهال با بیان اینکه ۲۲۵ سند، قرینه و شاهد مبنی بر وجود مدفن حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر (ع) در ارض (زمین) اردهال است، افزود: در تقدس سرزمین اردهال همین بس که امیرالمومنین علی (ع) بعد از واقعه جنگ جمل در خطبه‌ای فرمودند «مردم به قم و حوالی قم در اردهال پناه می‌برند».

وی همچنین با استناد به مطالبی از کتاب بحارالانوار علامه مجلسی و کتاب تاریخ قدیم قم از محمد بن حسن بن قمی در مورد اردهال یادآورشد: امام رضا (ع) نیز در حدیثی سه بار تاکید فرمودند «نعم الموضع الاردهال» اردهال عجب جای خوبی است.

زجاجی کاشانی فضیلت اردهال و تقدس آن بواسطه سلطانعلی بن امام محمد باقر (ع) به عنوان عزیزی از ذریه رسول الله را در کتب بزرگان، فقها، مورخین و مؤلفان در این حوزه را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: مردم کاشان در آن زمان بسیار دور، از امام باقر (ع) در مدینه حضور نماینده و نایب خاص آن حضرت را در این خطه تقاضا کردند که این امر گواه مهمی بر شیعه بودن و ولایت مداری مردمان منطقه فرهنگی کاشان است.

وی تاکید کرد: اقامه نماز جمعه و جماعت به مدت سه سال در کاشان توسط حضرت سلطانعلی، مراوده و ارتباط با مردم این منطقه از دیگر آثار و برکات حضور حضرت در کاشان بوده است.

کد خبر 5980525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha