۱۹ دی ۱۴۰۲، ۸:۳۴

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند مطرح کرد؛

شناسایی دو هزار و ۶۳۴ نفر با احتمال به دیابت در خراسان جنوبی

شناسایی دو هزار و ۶۳۴ نفر با احتمال به دیابت در خراسان جنوبی

بیرجند-معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه ۳۲۸ هزار و ۶۴۳ نفر تا ۱۸ دی در «پویش ملی سلامت» غربالگری شدند، گفت: دو هزار و ۶۳۴نفربا احتمال دیابت در استان شناسایی شدند.

مجید شایسته در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در بسیاری از موارد فشار خون بالا بدون علامت است در حالی که عوارضی چون سکته های قلبی، مغزی و نارسایی کلیه را به همراه دارد و از این نظر شناسایی به موقع پرفشاری از اهمیت بالایی برخوردار است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: در پویش ملی سلامت به منظور غربالگری پرفشاری خون و ابتلا به دیابت ۶۲.۸۵ درصد جمعیت هدف خراسان جنوبی تا صبح روز گذشته ۱۸ دی ماه در پویش ملی سلامت مشارکت کرده اند.

شایسته ادامه داد: مابقی افراد که تاکنون در این طرح شرکت نکرده اند، می توانند برای آگاهی از وضعیت ابتلای خود به دو بیماری دیابت و پرفشاری خون تا ۳۰ دی ماه اقدام نمایند.

وی گفت: افراد بالای ۱۸ سال که از آغاز اجرای طرح در ۲۰ آبان ماه تا به امروز موفق نشده اند، برای غربالگری دیابت و فشارخون در پویش ملی سلامت شرکت نمایند، تا ۳۰ دی ماه فرصت دارند تا با در دست داشتن کارت ملی و ترجیحاً ناشتا به نزدیکترین واحد بهداشتی محل سکونت اعم از مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه سلامت و خانه بهداشت مراجعه نموده و از خدمات رایگان این طرح بهره مند شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه ۳۲۸ هزار و ۶۴۳ نفر تا ۱۸ دی ماه در «پویش ملی سلامت» در زمینه بیماری های پرفشاری خون و دیابت در سطح استان، غربالگری شده‌اند، یادآور شد: از این تعداد ۵ هزار و ۱۸۶ نفر با احتمال ابتلا به پرفشاری خون و ۲ هزار و ۶۳۴ نفر با احتمال دیابت شناسایی شدند.

شایسته با اشاره به اینکه جمعیت هدف در طرح ۵۲۲ هزار و ۸۴۶ نفر تخمین زده شده است، اظهار کرد: بیشترین میزان مشارکت در طرح تا ۱۸ دی ماه مربوط به شهرستان خوسف با ۸۸ درصد بوده است.

وی افزود: همچنین میزان تقریبی مشارکت در درمیان ۸۳.۹۶ درصد، بشرویه ۷۷.۶۹، نهبندان ۷۶.۲۵، زیرکوه ۷۵، سربیشه ۷۳.۷۴، فردوس ۶۷.۵۹، سرایان ۶۴.۷۳، قاین ۶۱.۸۶ درصد، طبس ۵۴.۸۴ درصد، و بیرجند ۴۷.۵۶ درصد بوده است.

کد خبر 5989389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha