۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۴۰

در هفته موزه‌ها انجام می‌شود؛

رونمایی از آثار تاریخی کشف‌شده در قلعه الموت

رونمایی از آثار تاریخی کشف‌شده در قلعه الموت

قزوین- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین از رونمایی از آثار کشف‌شده در قلعه الموت و متعلق به دوره سلجوقی در هفته موزه‌ها خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا خزائلی ظهر چهارشنبه در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه استان قزوین با بیان اینکه بیش از ۱۴۰۰ اثر تاریخی در قزوین ثبت ملی شده است، اظهار کرد: تعداد آثار تاریخی استان قزوین منحصربه‌فرد و رو به افزایش است.

وی از کشف آثار تاریخی در قلعه الموت خبر داد و عنوان کرد: چند اثر تاریخی از جمله یک اسطرلاب متعلق به دوره سلجوقی در این قلعه کشف‌شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین تأکید کرد: در هفته موزه‌ها این اثر تاریخی به‌صورت امانی در قزوین رونمایی خواهد شد.

وی با اشاره به فرارسیدن هفته موزه‌ها از برگزاری چندین برنامه در این هفته خبر داد و تأکید کرد: بازدید دانشجویان خارجی دانشگاه شهید بهشتی و برگزاری کارگاه نجوم در کاروانسرای هجیب بویین‌زهرا از برنامه‌های این هفته است.

خزائلی با بیان اینکه در قزوین هشت موزه وجود دارد اضافه کرد: موزه مردم‌شناسی نیز که از مصوبات سفر ریاست جمهوری است در هفته موزه‌ها و در پایگاه میراث فرهنگی گازرخان نیز آغاز به کار خواهد کرد.

وی با اشاره به عملکرد شهرداری‌ها در رابطه با ابنیه تاریخی ادامه داد: با هماهنگی‌هایی که با شورای شهر انجام شد قرار شد علاوه بر تخصیص اعتبارات بیشتر برای این حوزه برخی ابنیه‌های تاریخی همچون حمام پیرحصار نیز به شهرداری واگذار شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین از تلاش برای مرمت و بازسازی مسجد جامع قزوین با اعتبار بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان خبر داد و عنوان کرد: جمع‌آوری داربست‌ها و تثبیت بنای مسجد در دست اقدام است تا شاهد فضای متفاوتی در مسجد باشیم.

وی از تلاش برای ثبت جهانی مسجد جامع قزوین خبر داد و اضافه کرد: پروند تاریخی این مسجد در حل جمع‌آوری و بررسی است.

خزائلی در پایان با بیان اینکه مرمت گراند هتل توسط بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفته است، بیان کرد: میدان دارالشفاء که دارای سبقه تاریخی و فرهنگی قدیمی در قزوین است احیا خواهد شد.

کد خبر 6107548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha