۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۷:۲۳

آنتونیو گوترش خواستار شد؛

لزوم تلاش برای رسیدن به آتش‌بس پایدار در سودان  

لزوم تلاش برای رسیدن به آتش‌بس پایدار در سودان  

دبیرکل سازمان ملل از جامعه جهانی خواست برای قانع کردن طرف‌های متخاصم در سودان به آتش بس پایدار تلاش کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه خبری الجزیره، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد در اظهاراتی از جامعه جهانی خواست برای قانع کردن طرف‌های متخاصم در درگیری‌های سودان برای رسیدن به توافق آتش بس پایدار تلاش کنند.

دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد که حدود ۱۸ میلیون نفر در نتیجه این جنگ ویرانگر با خطر گرسنگی مواجه هستند و جنگ در سودان تاکنون منجر به کشته شدن هزاران نفر شده است.

بیش از یک سال از آغاز جنگ سودان می‌گذرد، جنگی که با سرعت بهت‌آوری رو به گسترش و بدتر شدن است. این جنگ در ابتدا، جنگ قدرت میان ژنرال‌های رقیب ارتش یعنی ژنرال «عبدالفتاح البرهان» فرمانده ارتش سودان و ژنرال «محمد حمدان» رهبر نیروهای واکنش سریع بود، اما در ادامه تبدیل به درگیری بی‌حساب‌وکتابی میان گروه‌های قومیتی، مذهبی و شورشی هر دو طرف شده است که طیفی از حامیان خارجی نیز در آن مداخله می‌کنند.

سودان وارد یکی از بدترین کابوس‌های بشردوستانه در سال‌های اخیر شده است. این تفسیری است که سازمان ملل از وضعیت انسانی در سودان دارد و می‌گوید این کشور ممکن است به زودی شاهد بزرگ‌ترین بحران گرسنگی در جهان باشد.

جنگ سودان هشت میلیون نفر را آواره کرده است. دو میلیون نفر از آنها از ترس جانشان به کشورهای همسایه فرار کرده‌اند و شش میلیون نفر دیگر داخل مرزهای سودان آواره شده‌اند.

۱۸ میلیون نفر سودانی با ناامنی حاد غذایی مواجه هستند. براساس گزارش‌هایی که سازمان‌ملل منتشر کرده در یک سال اخیر، گزارش‌های متعددی در مورد استفاده از تجاوز علیه زنان به‌عنوان سلاح دریافت شده است. همچنین گزارش‌هایی درمورد استفاده از کودکان به‌عنوان سرباز منتشر شده است.

کد خبر 6109195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha