۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۸:۱۱

وزیر امور اقتصادی و دارایی:

میراث دار اقتصاد نفتی هستیم/ کاهش واردات برنج

میراث دار اقتصاد نفتی هستیم/ کاهش واردات برنج

گلوگاه- وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: ما میراث دار اقتصاد نفتی هستیم و باید به سمت غیردولتی و غیرنفتی حرکت کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، سیداحسان خاندوزی عصر جمعه در جمع فعالان اقتصادی بهشهر، نکا و گلوگاه در مجتمع تحقیقات و آموزش دخانیات تیرتاش گلوگاه اظهار کرد: اگر به تولید کنندگان پر و بال بدهیم، شاهد توسعه اقتصادی خواهیم بود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی یادآور شد: مجموع نشست‌ها با فعالان بخش خصوصی و تولیدکنندگان و ایجاد شورای گفتگوی دولت در بخش اقتصاد و … در دستور کار است و مطالبه گر هستیم.

خاندوزی با اشاره به وجود سیاست‌های انقباضی بانکی به دلیل هزینه‌های فعالیت‌های غیر مولد و واسطه گری پایین، تولید را پرهزینه دانست و گفت: تسهیل کار تولیدی، مدیریت میزان نقدینگی در اقتصاد دو مساله مهم است که امروز فراهم شد زیرا در گذشته قانونی برای بازدارندگی از دلالی نداشتیم.

وی با اشاره به وضع قانون‌مالیات بر سوداگری گفت: این مساله سبب می‌شود تا انضباط مالی حاکم و تلاطم نقدینگی مدیریت شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: امسال در برنامه ۱۴۰۳ آبراهه انجام و ۲۵۰ هزار میلیارد تومان اضافه بر تراز بانک‌ها، اعتباری برای تعهدات اعتباری و زنجیره‌ای در نظر گرفته شد.

وی با عنوان اینکه تخصیص ارز هم مساله مهم دیگری است که با تقاضای بی انتهایی در حوزه مصارف ارزی روبر و هستیم، گفت: هر قدر هم میزان دسترسی به ارز افزایش یابد باز همگان راضی نمی‌شوند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ حدود ۵۰ هزار میلیارد دلار برای واردات اقلام ارز تخصیص داده شد و سال قبل به ۶۵ هزار میلیارد دلار رسید و امسال در آئین‌نامه رفع موانع ارزی، جزئی به عنوان‌گواهی امتیاز صادراتی در نظر گرفته شد تا خلق ارز، سرعت و سهولت و جذابیت اقتصادی را با هم محقق کند.

وی با اظهار اینکه قید و بندها و بروکراسی اجرایی و مدیریتی کشور برای تولیدکنندگان دست و پاگیر است، گفت: ما میراث دار اقتصاد مبتنی بر نفت هستیم و از نفتی بودن و تمرکز دولتی بودن باید به سمت دیگر سوق یابیم و باید مولدها را جذاب کنیم.

خاندوزی با اظهار اینکه مشکلات برنج کشاورزان و مرکبات در مازندران فراگیر است، گفت: واردات رنج را کم کردیم و بیش از یک میلیون و ۷۰۰ تن در سال ۱۴۰۱ واردات برنج داشتیم که در سال‌های اخیر کمتر شد.

وی تاکید کرد: در حوزه کشاورزی، گندم و برنج هم باید در کنار قطع واسطه گری با تشکل سازی برای توسعه گام برداریم.

کد خبر 6109245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      0 0
      50 هزار میلیارد دلار !!!!!! یعنی چی ؟ این آمارها یعنی چه ؟ خبرنگار اشتباه نوشته یا آقای وزیر ؟