۱۸ دی ۱۳۸۶، ۱۴:۱۵

امروز در مجلس؛

کلیات طرح حامی معلولان و زنان سرپرست خانوار تصویب شد

مجلس شورای اسلامی به کلیات طرحی رای مثبت داد که در صورت تصویب نهایی آن دولت مکلف می شود مبلغ 350 میلیارد تومان برای تحت پوشش قرار دادن معلولان و زنان سرپرست خانوار به سازمان بهزیستی کشور اختصاص دهد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی امروز در بررسی کلیات طرح تخصیص اعتبار لازم جهت برخورداری معلولان و زنان سرپرست خانوار منتظر نوبت از خدمات بهزیستی " عنوان این طرح را به دلیل مغایرت با اصل 75 قانون اساسی در خصوص داشتن بار مالی برای دولت به عنوان " اصلاح مواد 4 و 8 جداول قانون برنامه چهارم توسعه و اصلاح قانون بودجه سال 86 جهت تخصیص اعتبار لازم جهت برخورداری معلولان و زنان سرپرست خانوار منتظر نوبت از خدمات بهزیستی تغییر دادند.

بر اساس ماده واحده این طرح و در صورت تصویب نهایی آن دولت از مکلف می شود از محل برداشت از حساب ذخیره ارزی و منابع مالی حاصل از صرف جویی سهمیه بندی بنزین نسبت به اختصاص 350 میلیارد تومان اعتبار جهت تحت پوشش قرار دادن معلولان و زنان سرپرست خانوار و بی سرپرست به سازمان بهزیستی کشور اقدام نماید.

دو فوریت این طرح در جلسه علنی روز گذشته مجلس به تصویب نمایندگان رسید.

این طرح در راستای اجرای " قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و " قانون تامین زنان و کودکان بی سرپرست" و اجرا تکالیف قانونی مصرح در ماده 97 قانون برنامه چهارم توسعه و ضرروت توجه و رسیدگی به مشکلات معیشتی معلولان و زنان سرپرست و بی سرپرست خانوار تقدیم مجلس شده است.

در هنگام بررسی کلیات این طرح حسن سبحانی نماینده دامغان طی اخطار قانون اساسی به عنوان طرح ایراد داشت ، مجلس وارد رای گیری شد و این اخطار با 107 رای موافق 55 رای مخالف و 12 رای ممتنع از مجموع 197 نماینده حاضر به تصویب مجلس رسید.

پس از این رای گیری تعداد زیادی از نمایندگان مجلس به جایگاه هیئت رئیسه رفته و خطاب به رئیس جلسه ( ابوترابی فرد) گفتند شما اعلام نکردید که برای اخطار قانون اساسی رای گیری می کنید.

ابوترابی نیز پاسخ داد: بنده اعلام کردم که برای اخطار قانون اساسی رای گیری می شود و این موضوع در مشروح مذاکرات ثبت شده است اما اینکه بعضی از بزرگواران به این موضوع توجه نداشتند من نفی نمی کنم ولی عدم توجه دوستان اجرای آیین نامه را تغییر نمی دهد.

گفتنی است در زمان رای گیری برای اخطار قانون اساسی اکثر نمایندگان به گمان اینکه این رای گیری برای کلیات است به آن رای مثبت دادند.

ابوترابی ادامه داد: با وارد دانستن این تذکر نمایندگان می توانند پیشنهادات خود را مطرح کنند.

سپس حاجی بابایی پیشنهاد کرد که به جای عنوان " تخصیص اعتبار لازم جهت برخورداری معلولان و زنان سرپرست خانوار منتظر نوبت از خدمات بهزیستی  به عنوان " اصلاح مواد 4 و 8 جداول برنامه چهارم و اصلاح بودجه سال 86 به منظور تخصیص اعتبار لازم جهت برخورداری معلولان و زنان سرپرست خانوار منتظر نوبت از خدمات بهزیستی " تغییر پیدا کند.

وی افزود: این اشکال و اخطار قانون اساسی به این پیشنهاد رفع خواهد شد.

حاجی بابایی گفت: دوستان نماینده معتقدند این بحث تورم و مشکلات زیادی ایجاد نمی کند مورد قبول است ولی باید توجه داشته باشیم که مدت 5 سال است که نتوانسته ایم کمکی به بهزیستی کنیم و افراد زیادی  در نوبت استفاده از خدمات سازمان بهزیستی هستند.

وی تصریح کرد: درست است که این طرح برای کسانی که حقوق می گیرند تورم ا یجاد می کند ولی برای کسی که یک ریال هم حقوق نمی گیرد و قادر نیست حتی دو نان بگیرد چه کار باید بکنیم.

عضو هیئت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: تصویب این طرح یکی از افتخارات مجلس خواهد بود و افتخار این دنیا و آن دنیا را دارد.

پس از ارائه این پیشنهاد توسط حاجی بابایی، خوش چهره و نادران نمایندگان همدان و تهران در تذکر آئین نامه ای اعلام کردند که اخطار قانون اساسی آقای سبحانی با استناد به اصل 75 قانون اساسی مبنی بر داشتن بار مالی است و پیشنهاد تغییر عنوان از سوی حاجی بابایی این بار مالی را جبران نمی کند.

ابوترابی در پاسخ به تذکر نادران گفت: ما در گاز رسانی به روستاها هم همین بحث را داشتیم چون منبع حساب ذخیره ارزی است و مجلس پیشنهاد جدیدی برای سال جدید می دهد.

وی افزود: الان این منبع و منابع مالی آن وجود دارد و مجلس برای سال جاری از این منبع مالی به این پیشنهاد که  پیشنهاد برداشت برای موردی که مورد نیازش است رای می دهد بنابراین این پیشنهاد که این دو جهت  را در بر می گیرد قابل طرح است ما در گاز رسانی به روستاها هم همینطور عمل کردیم و شورای نگهبان نیز آن را تایید کرد.

سپس پیشنهاد حاجی بابایی به رای نمایندگان مجلس گذاشته شد و عنوان طرح با رای نمایندگان تغییر کرد.

نمایندگان سپس وارد بررسی جزئیات و پیشنهادات نمایندگان در این مورد شدند ولی به دلیل اتمام وقت جلسه علنی مجلس ادامه بررسی پیشنهادات به جلسه بعدی موکول شد.

کد خبر 617811

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha