۵ بهمن ۱۳۸۷، ۸:۳۸

گزارش خبری مهر/

"راکونها" توازن طبیعی گیلان را برهم می زنند

"راکونها" توازن طبیعی گیلان را برهم می زنند

رشت - خبرگزاری مهر: پستاندار غیربومی کوچکی به نام "راکون" با تهاجم به توازن طبیعی غرب‌ استان گیلان، جایگاه اکولوژیک بسیاری از پستانداران دیگر را اشغال کرده و نسل آنها را با خطر مواجه ساخته است.

به گزارش خبرنگار مهر در رشت، این پستاندار مهاجم هم اکنون چرخه پیچیده غذایی اکوسیتسمهای بوته زار و جنگلی این استان را برهم زده است.

راکون پستانداری بسیار مقاوم و همه چیز خوار است و از گیاهان، برگ درختان و پستانداران کوچک تغذیه می کند و به دلیل تنوع در رژیم غذایی توانسته است جایگاه اکولوژیک بسیاری از پستانداران دیگر جنگلهای گیلان را اشغال کرده و نسل آنها را با خطر مواجه سازد.

راکون در ایران برای اولین بار در تالش دیده شده است

مشاهده این پستاندار کوچک غیربومی اولین بار در سال 1364 توسط اداره محیط زیست تالش گزارش شد که هم اکنون بومیان منطقه به عنوان یک آفت از این گونه نام می‌برند.

جایگاه زندگی راکون، قاره آمریکا و بخشی از اروپاست و این پستاندار به راحتی اهلی شده و رفتارپذیر است و به سبب جذاب بودن رفتار این جانور، مورد توجه قرار می‌گیرد.

هفت گونه راکون در دنیا وجود دارد

راکون نام خود را از یک واژه بومی آمریکایی به معنای "ناخن کشیدن" گرفته شده همینطور در دنیا هفت گونه راکون وجود دارد و عمر راکونهای وحشی حدود پنج سال است.

مهمترین مشخصه ظاهری راکونها نقاب سیاه روی صورت و حلقه های تیره روی دم است معمولا پنج تا هفت نوار سیاه روی دم دیده می شود، طول سر و تنه راکون 60 تا 95 سانتیمتر و طول دم آن 20 تا40 سانتیمتراست، وزن راکونها سه تا 10 کیلوگرم است که گاهی تا 20 کیلوگرم نیز می رسد.

این جانوران رژیم غذایی متنوعی دارند و از مواد گیاهی، جانوری و گاهی زباله ها نیز تغذیه می کنند، به میوه هایی نظیر انجیر، تمشک و دانه های غلات علاقه دارند و از جانورانی همچون قورباغه، ماهی های کوچک، پرنده ها و تخم آنها، کرمها و حشرات نیز استفاده می کنند.

راکونها موجب کاهش جمعیت قرقاولهای خزری می شوند

به هر حال راکون، جانوری زیبا و دوست داشتنی به نظر می رسد اما حضور آنها در شمال ایران با نگرانی هایی همراه است، راکونها به هاری خیلی حساسند به علاوه می توانند به میوه ها و مزارع کشاورزی آسیب برسانند همچنین این جانور از تخم پرنده ها تغذیه می کند از اینرو باید شاهد کاهش جمعیت قرقاولهای خزری و پرندگان دیگر درمنطقه تالش بود.

راکون جانوری غیربومی است و به دلیل اینکه جانوران طعمه گیر یا به عبارتی دشمن طبیعی ندارد ممکن است دچار انفجار جمعیت شود.

از آنجایی که ورود جانوران غیربومی به یک منطقه و سازش آنها با محیط جدید ممکن است تاثیرات ناخواسته ای بر اکوسیستم منطقه ایجاد کند، لازم است در مورد محدوده پراکندگی، جمعیت، زاد و ولد و رژیم غذایی این حیوان بررسیهای جدی صورت گیرد.

به هر روی به نظر می رسد این حیوان اکنون کاملا با اقلیم گیلان سازگار شده و می تواند در شمار یکی از پستانداران حیات وحش ایران محسوب شود.

جمعی از کارشناسان معتقدند: پیش از آنکه این جانور خطری جدی برای شمال به وجود آورد باید نحوه مبارزه با آن مورد مطالعه قرار گیرد و بهترین و سریعترین روش نیز استفاده از تجربه های کشورهایی است که راکون در آن مناطق دردسرساز بوده اند.

تنوع زیستی پناهگاه حیات وحش لوندویل آستارا در معرض تهدید راکونهاست

لوندویل یکی از عمده ترین مناطق زیست پرندگان ایران است که 125 گونه پرنده تاکنون در آن شناسایی شده است اما حضور این میهمان ناخوانده اکنون یکی از عوامل تهدید نسل برخی پرندگان محسوب می شود.

بدین ترتیب حضور این جانور در هر زیستگاه تقریبا با از بین رفتن چندین گونه بومی به ویژه پرندگان آن منطقه همراه بوده است.

در زمستانها که غذا و جمعیتهای انسانی در پناهگاه  لوندویل کم می شود به طور قطع راکونها به طرف منابع دیگر که چیزی جز پرندگان نیست سوق پیدا می کنند و این امر می تواند در درازمدت خسارات زیادی را به جوامع پرندگان این منطقه وارد سازد.

جمعیت راکونها در گیلان روبه افزایش است

مدیرکل محیط زیست استان گیلان در این باره گفت: طبق بررسیهای به عمل آمده در استان جمعیت راکونها رو به افزایش است و به عنوان یک آفت جدی مناطق غرب گیلان را تهدید کرده  به نحویکه از سایر پستانداران کوچک و مفید در جنگلهای استان نیز تغذیه می کند.

کامران زلفی نژاد افزود: در دهه 60 برخی از افراد سودجو راکون را برای پرورش و فروش پوست وارد کشور کردند و به دلیل عدم توانایی در نگهداری، آنها را در طبیعت رها ساختند.

وی عنوان کرد: رهاسازی گونه های غیربومی حیوانات خواسته یا ناخواسته موجب صدمات جبران ناپذیری به جنگلهای گیلان می شود.

وی عنوان کرد: گیلان به دلیل اکوسیستمهای غنی و پیچیده از قبیل کوهستانی، جنگلی، بوته زار و آبی شرایط مناسبی را برای سازگاری این جانداران فراهم می آورد به طوریکه این سازگاری به قیمت نابودی اکوسیستمی خواهد شد که گونه جدید از آن تغذیه می کند.

زلفی نژاد ادامه داد: محیط زیست برای جلوگیری از بهم خوردن اکولوژیک و تاثیر مستقیم بر وضعیت زندگی انسانها آمادگی تحویل این موجودات از افراد و توانایی انتقال به جایگاه هایی مناسب و در برخی موارد خروج از کشور را دارد.

کد خبر 806639

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha