۷ دی ۱۳۸۷، ۱۶:۰۳

یک اثر تاریخی شهرستان ارسنجان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید

شیراز- خبرگزاری مهر: اثر تاریخی "قلعه گود قلات" شهرستان ارسنجان فارس متعلق به دوره ساسانیان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

به گزارش خبرنگار مهر در شیراز، این قلعه بر روی کوهی منفرد و بزرگ مشرف بر مزارع کشاورزی و دهستان خبریز در ارتفاع 60 متری از سطح دشت واقع شده است.

تنها اثر باقیمانده از قلعه، چاه بزرگ و عمیقی است که در رأس کوه و در واقع داخل قلعه حفر شده و تا ریشه کوه پایین رفته است، قطر چاه شش متر و عمق آن به حدود 25 متر می رسد و سفالهای پراکنده در این محوطه مربوط به دوره ساسانیان شامل سفالهای نخودی، قرمز، قهوه ای و خاکستری است.

تنها راه دسترسی به این قلعه از جبهه جنوب بوده و ازسمت شمال نیز به دلیل وجود پرتگاههای خطرناک امکان دسترسی به قلعه وجود ندارد و این ساختار با توجه به اینکه قلعه یک پایگاه نظامی دوره ساسانیان بوده است به دلیل مسائل امنیتی شکل گرفته است.

قلعه گود قلات به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی شهرستان ارسنجان نیاز به تعیین حریم و برنامه ای حفاظتی دارد و با توجه به اهمیت اثر پس از بررسیهای صورت گرفته اقداماتی جهت ثبت انجام گرفت و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و در حال حاضر تحت حفاظت و مراقبت این سازمان قرار دارد.

شهرستان ارسنجان با وسعت یک هزار و 500 کیلومتر مربع به مرکزیت شهر ارسنجان در فاصله 130 کیلومتری شمال شرقی شیراز قرار دارد.

کد خبر 807065

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha