۱ مهر ۱۳۸۸، ۱۹:۵۳

اظهارات جنجالی قذافی:

آفریقا باید کرسی دائم در شورای امنیت داشته باشد

آفریقا باید کرسی دائم در شورای امنیت داشته باشد

رهبر لیبی که همواره سخنانش با جنجال همراه است، امروز برای اولین پس از 40 سال در سازمان ملل متحد به انتقاد از ساختار سازمان و شورای امنیت پرداخت و خواستار اختصاص کرسی دائم به قاره آفریقا در این شورا شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رسانه های جهان، سخنان معمر قذافی در شصت و چهارمین دوره مجمع عمومی سازمان ملل متحد که برای اولین بار پس از چهل سال به نیویورک رفته است، با حواشی زیادی همراه بود.

نکته جالب اینکه، قذافی مدت زمان اختصاص یافته برای هر یک از رهبران جهان یعنی 15 دقیقه را رعایت نکرده و همچنان به سخنان جنجالی خود ادامه می دهد.

قذافی به انتقاد از ساختار کنونی نهادهای سازمان ملل متحد و به ویژه شورای امنیت پرداخت و گفت : اختیارات شورای امنیت باید به مجمع عمومی سازمان ملل متحد منتقل شود و شورا به عنوان بازوی اجرایی مصوبات مجمع عمومی عمل کند.

وی در حالی که صلاحیت شورای امنیت را زیر سئوال برد، خواستار اختصاص کرسی دائم شورای امنیت به قاره آفریقا شد و اظهار داشت کرسی دائم شورای امنیت به قاره آفریقا اختصاص یابد چه این شورا صلاحیت داشته باشد و چه نداشته باشد.

قذافی گفت : چه کسی می تواند به من بگوید که قاره آفریقا شایستگی داشتن کرسی دائم در شورای امنیت را ندارد.

وی افزود : شورای امنیت به جای اینکه امنیت را برای ما بیاورد، رعب و وحشت و تحریمها را به ارمغان آورده است.

نکته جالب در اظهارات قذافی، تعریف و تمجید آشکار وی از باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا بود تا جایی که او را با واژه "فرزند ما و فرزند قاره آفریقا" خطاب قرار داد و اعلام کرد اینکه برای اولین بار یک سیاه پوست و آن هم آفریقایی الاصل از کنیا به کاخ سفید، برای او مردم قاره سیاه باعث افتخار است، اما از این نگران است که مبادا پس از چهار سال دیگر که دوره ریاست اوباما پایان یابد، وی دیگر انتخاب نشود.

قذافی که سخنانش را با حرارت و گاهی با عصبانیت ادامه می داد و بارها با مشت محکم بر تریبون می کوبید، شورای امنیت با ساختار کنونی، یکی از اشکال تروریسم است و ما تسلیم هیچ یک از تصمیمات آن نخواهیم شد.

رهبر لیبی گفت : سازمان ملل متحد به وظیفه خود برای جلوگیری از وقوع جنگها عمل نکرده است.

قذافی به شدت آنچه را در زندان ابوغریب عراق رخ داد، مورد حمله قرار داد و خواستار تحقیقات درباره آن شد.

وی همچنین از غربی ها خواست عراق را به عراقیها و افغانستان را به افغانها بسپارند و از کشورهایشان خارج شوند.

وی خواستار تحقیق از سوی سازمان ملل متحد درباره جنگ آمریکا و متحدانش علیه عراق در سال 2003 شد.

کد خبر 951921

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha