۲۳ مهر ۱۳۸۸، ۱۳:۲۱

مراسم بزرگداشت آیت الله شهید قاضی طباطبایی در تبریز برگزار می شود

تبریز - خبرگزاری مهر: مراسم بزرگداشت آیت الله شهید قاضی طباطبایی دهم آبان ماه امسال در مسجد مقبره تبریز، برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر از تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز در نشست اعضای ستاد بزرگداشت شهادت آیت الله قاضی طباطبایی ، بزرگداشت مقام والای معنوی و علمی شهید آیت الله قاضی طباطبایی را وظیفه ی همگانی دانست و افزود: برگزاری هر چه باشکوه تر مجلس بزرگداشت این عالم دانشمند را گامی در جهت تجلیل از مقام علم ، شهادت و جهاد آن بزرگوار توصیف کرد.

وی با اشاره به تلاش بی وقفه نخستین شهید محراب در راه پیروزی انقلاب اسلامی و تشریح گوشه ای از مبارزات انقلابی آن شهید بزرگوار گفت: بدون شک پاسداشت شهادت طلبی آیت الله قاضی طباطبایی پس از گذشت 30 سال از پیروزی انقلاب اسلامی ، اقدام ارزشمندی در جهت تبیین ارزش های انقلاب به جوانان محسوب می شود.

آیت الله مجتهد شبستری با اشاره به برگزاری مجلس بزرگداشت نخستین شهید محراب در سال های قبل، بر لزوم تجربه آموزی از آن مجالس به منظور برگزاری مجلس بزرگداشت جامع تر و فراگیرتر در سی امین سالروز شهادت آن شهید فقید به دست منافقان کوردل تاکید کرد.

حجت الاسلام حسین تقی زاده ، مسوول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی نیز هدف از تشکیل این نشست را تجمیع امکانات و توانمندی های مردمی و دولتی برای بزرگداشت یاد و خاطره بزرگ مردی از سلاله نیکان و پاکان ذکر کرد.

شرکت کنندگان در این نشست تصویب کردند که تمامی دستگاه ها و ارگان های دولتی برای فضاسازی تبلیغاتی مناسب سالروز بزرگداشت نخستین شهید محراب در قالب تهیه و نصب بنر ، تابلو و بیلبوردهای تبلیغاتی اقدام کنند.

همچنین تهیه و پخش ویژه برنامه بزرگداشت سالروز شهادت آیت الله قاضی طباطبایی از صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی و چاپ پنج عنوان کتاب با مشارکت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز ، فرمانداری تبریز ، معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری این کلان شهر و سازمان بازرگانی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از دیگر مصوبات این نشست بود.

***

شهید آیت‌الله محمدعلی قاضی طباطبایی، در سال 1293 شمسی در تبریز متولد شد. وی در دوران نوجوانی برای کسب علم به مدرسه علوم دینی طالبیه تبریز رفت ولی چندی بعد، دوران سختگیری رضاشاه به روحانیان آغاز شد که او و پدرش جزو مبارزان بودند.

در سال 1316 هنگام قیام مردم تبریز به اتفاق پدرش، به خاطر مبارزه، به همراه پدرش ابتدا به تهران و اندکی بعد به مشهد تبعید شده و پس از یکسال به تبریز بازگشتند.

وی در سال 1318 جهت ادامه تحصیل علوم دینی به قم عزیمت کرد و درسال 1328 راهی نجف گردید و در این دو شهر از محضر علما و بزرگان کسب فیض نمود.

شهید قاضی در۲۹سالگی و پس از پایان سطوح مقدماتی تحصیل خود، راهی قم شد و 11 سال در آن شهر از کلاس درس مراجعی چون آیت الله محمدحجت کوه کمری، آیت الله سیدصدرالدین صدر، آیت الله محمدرضا گلپایگانی، آیت الله مرعشی نجفی، آیت الله بروجردی و آیت الله خمینی بهره مند شد.

پس از آن به محضر درس آیت الله کاشف الغطاء، آیت الله محسن حکیم، آیت الله عبدالحسین رشتی، آیت الله حاج میرزا باقر زنجانی و آیت الله بجنوردی درعراق شتافت.

او از روش عملی و سیاسی آیت الله کاشف الغطاء که از اوضاع سیاسی مسلمانان ناراضی بود و بارها حوزه علمیه را ترک کرده و به جمع مبارزان با نیروهای استعمارگر انگلستان رفته بود، الگو گرفت.

بعد از سه سال اقامت درعراق، به تبریز بازگشت در حالیکه ۲۰ آیت الله و مرجع بزرگ شیعه جهان اسلام به او اجازه اجتهاد داده بودند.

شهید قاضی طباطبایی در سال 41 با شروع نهضت اسلامی به علت فعالیت علیه رژیم، توسط مأموران دستگیر و به زندان قزل قلعه منتقل و سپس به شهرهای بافت و کرمان و زنجان و پس از آن به عراق تبعید شد.

او پس از یکسال به ایران بازگشت و به هدایت مردم و روشنگری و تبلیغ اسلام پرداخت و تا پیروزی انقلاب اسلامی به مبارزات خود و ارشاد مردم ادامه داد.

شهید قاضی طباطبایی درمرداد 1358 اولین نماز جمعه تبریز را برپا کرد. او در دهم آبان 1358 شمسی، مصادف با عید قربان، نماز عید را اقامه کرد و در همان شب در راه مراجعت به منزل توسط منافقین مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرد و به فیض شهادت نائل می‌گردد.

شهید قاضی طباطبایی در طول عمر با برکت خویش ۴۳ جلد کتاب علمی و تحقیقی نوشته و چندین مقاله او به زبان عربی در دنیای عرب منتشر شده است.

کد خبر 964779

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha