۲۳ اسفند ۱۳۸۸، ۱۹:۱۱

گزارش مهر /

نشست تخصصی کارشناسان سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری برگزارشد

نشست تخصصی کارشناسان سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری برگزارشد

دومین نشست تخصصی کارشناسان سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهر تهران با حضور کارشناسان و مسئولین مناطق 22 گانه سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهر تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، صبح امروز "یکشنبه" دومین نشست تخصصی کارشناسان سازمان رفاه و خدمات اجتماعی با حضور روزبهانی رئیس سازمان خدمات رفاه و خدمات اجتماعی شهر تهران، بابا رضا قائم مقام معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران و کارشناسان آسیب های اجتماعی مناطق 22 گانه تهران با هدف تبادل اطلاعات و تجربیات در مرکز جامع خدمات اجتماعی شهر تهران برگزار شد.

تشکیل تعاونی راهی برای تعامل آسیب دیدگان با جامعه

در این نشست ابتدا میرحبیبیان کارشناس آسیبهای اجتماعی منطقه 21 به عنوان اولین سخنران با بیان اینکه بیش از یک هزار واحد صنعتی اعم از ایران خودرو، سایپا و... در منطقه 21 شهرداری تهران متمرکز هستند اظهار داشت: استفاده از تجربیات و ظرفیتهای کارآفرینان برتر صنعت منطقه از اولویت های ما برای تقویت خانه های کارآفرینی است.

وی افزود: هم اکنون سه خانه کارآفرینی که یکی از آنها ویژه خانواده های شهدا و ایثارگران است در منطقه  فعالیت می کنند.

میرحبیبیان با اشاره به اینکه افراد آسیب پذیر در خانه های کارآفرینی باید با تعاملات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی همزمان با کارآفرینی آشنا شوند افزود: یکی از اقدامات مرکز خدمات اجتماعی و رفاهی منطقه 21 شهرداری تهران تشکیل تعاونی بوده است تا افراد بتوانند زیر پوشش تعاونی خدمات و فنون آموزش دیده را به صورت گروهی برای کسب درآمد اجرا کنند. بدیهی است این اقدام می تواند آسیب دیدگان اجتماعی را پس از بازتوانی و عضویت در تعاونی به سمت اجتماعی شدن و رسیدن به جایگاه اقتصادی در جامعه هدایت کند.

واگذاری امور اجتماعی شهر به تشکل های اجتماعی

دکتر عموئیان کارشناس آسیب های اجتماعی منطقه 7 تهران در ادامه این نشست با بیان اینکه تشکل های اجتماعی در سطح جهان همزمان با تشکیل سازمان ملل متحد در سال 1945 شکل گرفت افزود: در ایران در سال 1370 تشکیل سازمانهای مردم نهاد شکل گرفت و در سال 1380 با تشکیل سازمان ملی جوانان تشکل های اجتماعی تقویت شد ولی متاسفانه به دلیل فقدان نظام هماهنگ و سازماندهی مناسب تشکل های اجتماعی و سازمانهای مردم نهاد رو به افول رفتند.

عموئیان گفت: غیر سیاسی بودن، استمرار در فعالیت، علاقمندی کارکنان، نیروهای داوطلب و جوان، میل به ترقی و پیشرفت و اعتماد مردمی از مهمترین مشخصه های تشکل های اجتماعی است که می توان از این ویژگیها در جهت اجرای اهداف سازمان خدمات رفاه و اجتماعی شهرداری تهران استفاده مطلوب کرد.

وی افزود: واگذاری فعالیت های اجرایی در حوزه اجتماعی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی به تشکل های مردم نهاد موجب کاهش هزینه در دستگاه های اجرایی مانند شهرداری تهران است.

 مردم بروشور آموزشی نمی خوانند

متولیان کارشناس آسیب های اجتماعی منطقه 13 تهران نقش نوآوری های آموزشی در پیشگیری از آسیب های اجتماعی را از مهمترین تجربیات خود در منطقه 13 عنوان کرد و افزود: همجواری ایران با بزرگترین تولید کننده مواد مخدر جهان (افغانستان)، موجب تشدید آسیب های اجتماعی در خانواده های ایرانی و جامعه شده است که متاسفانه همزمان با شیوع آسیب ها اطلاع رسانی و پیشگیری موثری نداشته ایم.

وی افزود: به راستی با نو شدن آسیب های اجتماعی چه راهکارهای نو و جدیدی را در جامعه پیاده کرده ایم؟ در حالی که تنها با تابو کردن آسیب ها به نوعی از آن عبور کرده  ایم. به عنوان مثال اگر پدر و مادری فرزند خود را در خیابان کتک بزنند مردم می گویند "پسرش است، یا اینکه همسرش است" در حالی که بر اساس پیمان نامه جهانی حقوق کودک و قوانین اجتماعی کشوری بر خلاف موازین اخلاقی است ولی ما راحت از آن عبور می کنیم.

متولیان با اشاره به اجرای طرح شهر در دست بچه ها توسط شهرداری تهران گفت: آشنایی دانش آموزان ابتدایی و راهنمایی با مواد مخدر تمامی  کارشناسان منطقه را متعجب کرد در حالی که بسیاری از کارشناسان نام و طریقه استفاده بسیاری از مواد مخدر را نمی دانند.

وی در ادامه از حذف بروشور در جهت پیشگیری از اعتیاد در سطح منطقه خبرداد و افزود: بر اساس نظر سنجی ها 97 درصد مردم بروشورها را نمی خوانند لذا تصمیم گرفتیم با بسته های شبیه سازی شده مواد مخدر اقدام به آموزش کنیم که کارشناسان پسندیدند و عده زیادی از مردم این اقدام را زیر سئوال بردند که این اقدام نیز نیاز به فرهنگ سازی دارد.

متولیان ضمن تاکید بر استفاده از تجربیات تشکل های اجتماعی گفت: ارتباط و تعامل با NGO های منطقه در بسیاری از برنامه های ما موفقیت آمیز بوده و دیگر کارشناسان پیشنهاد می کنم از تمامی ظرفیتهای تشکل های اجتماعی منطقه خود استفاده کنند.

استفاده از تمام ظرفیتهای کانون محلات  و هیئات مذهبی

روزبهانی رئیس سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرتهران در ادامه این نشست با مثبت ارزیابی کردن نتیجه تلاش کارشناسان حوزه آسیب های اجتماعی مناطق 22 گانه تهران، رویکرد سال 89 را پیوست به فعالیتهای کارآفرینی، پیشگیری از آسیب های اجتماعی، خدمات هبه و مهارت آموزی و کسب و کار زنان بی سرپرست عنوان کرد و افزود: تمامی این فعالیتها مستلزم تعامل درون سازمانی است.

وی گفت: اگر کارشناسان مناطق نتوانند با هم ارتباط و تبادل اطلاعات و تجربیات داشته باشند نمی توانند به درستی با تشکل های اجتماعی و دیگر نهادهای مرتبط تعامل موثری داشته باشند.

وی گفت: کارشناسان باید توانمندی های گروه هدف را به درستی بشناسند تا در مرحله کارآموزی شخص بالاجبار وارد حرفه ای که علاقه و استعدادی در آن ندارد وارد نشود.

روزبهانی به کارشناسان سازمان رفاه و خدمات اجتماعی مناطق 22 گانه تهران تاکید کرد: نشست مشورتی با کانون های محلات و ظرفیتهای منطقه را در راس فعالیتهای خود قرار دهند.

وی گفت: در هر منطقه ای روحانیون، زنان، مردان، دانشجویان، نخبگان، بسیجیان و ورزشکارانی وجود دارند که می توان از ایده ها، ظرفیتهای و توان آنان در امور خدمات اجتماعی استفاده کرد.

روزبهانی با اشاره به اینکه باید تمامی سمن ها و تشکل های اجتماعی منطقه را درگیر اموراجتماعی و رفاهی منطقه کرد اظهار داشت: کارشناسان نباید در تمامی برنامه ها نقش رئیس و مجری طرح را ایجاب کنند و باید تمامی وظایف اجرایی را بر عهده سمن های فعال در منطقه قرار دهند که این کار موجب جلوگیری از موازی کاری و تقویت توان خدمات اجتماعی در منطقه می شود.

وی در ادامه از توان بالای هیئتهای مذهبی شهر تهران خبر داد و افزود: از 9 هزار هیئت مذهبی ثبت شده در کشور بیش از دو هزار هیئت مذهبی در تهران فعالیت دارند که می توان با تشکیل شورایی مستقل ویژه هیئت مذهبی و تعیین رئیس شورا از ظرفیت هیئت استفاده کرد.

اقدامات شهرداری تهران در 100 ساله اخیر کم نظیر بوده است

بابا رضا قائم مقام معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران به عنوان آخرین سخنران با اشاره به اینکه ساختار تشکیل معاونت اجتماعی شهرداری تهران از تخریب کشتارگاه میدان بهمن و ساخت فرهنگسرای بهمن رقم خورد افزود: در گذشته تمام فعالیت شهرداری تهران بر محوریت عمران و حمل و نقل بود و شهرداران عکسهای یادگاری خود را با بیل، کلنگ و جرثقیل می گرفتند در حالی که امروز تهران همانند دیگر شهرهای بزرگ جهان بر محوریت توسعه فرهنگی و اجتماعی جامعه قدم بر می دارد و این اقدامات ملاک ارزشیابی شهرداران قرار گرفته است.

وی گفت: در گذشته کسی شهر "کن" در فرانسه را نمی شناخت ولی ایجا فضایی فرهنگی و اجتماعی با تشکیل جشنواره کن نام "کن" را در جهان ماندگار کرد.

بابارضا با اشاره به ایجاد 500 زمین چمن مصنوعی، 100 سوله بحران، انتشار روزنامه، مجله و ضمائم هفتگی همشهری، زیباسازی، خدمات شهری و هزاران پروژه فرهنگی، اجتماعی و عمرانی در این دوره از مدیریت اجرایی شهرداری تهران گفت: عملکرد این دوره شهرداری تهران از نظر تعداد، مساحت و بهره برداری از زمان تاسیس بلدیه تا کنون کم نظیر بوده است.

وی گفت: سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران با کمترین پرسنل باید کار ستادی انجام دهد و تمامی وظایف اجرایی در امور اجتماعی را بر عهده تشکل های اجتماعی قرار دهد چرا که نباید بگذاریم این سازمان همانند بسیاری از دستگاهها دچار دغدغه حقوق، عیدی، پاداش، ورود، خروج و... شود.

در پایان سخنرانی ها کارشناسان در 3 کارگاه تخصصی آسیب های اجتماعی شرکت کردند.

کد خبر 1051641

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha