۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۹:۱۷

مشاور مرکز هنرهای تجسمی:

سرقت مجسمه‌ها کار ولگردها و افراد بی‌سامان است

سرقت مجسمه‌ها کار ولگردها و افراد بی‌سامان است

مشاور مرکز هنرهای تجسمی با بیان اینکه مجسمه‌های ربوده شده در سطح شهر تهارن کار افراد ولگرد و بی‌سامان است، تاکید کرد نیروی انتظامی امنیت آثار هنری موجود در سطح شهر را تامین کند.

غلامعلی طاهری، نقاش و مشاور مرکز هنرهای تجسمی در مورد سرقت مجسمه‌های برنز در تهران به خبرنگار مهر گفت: می‌توان این فرضیه را مطرح کرد، افرادی که آثار را به سرقت برده‌اند، دزد، ولگرد و بی‌سامان بوده‌اند یا کسانی هستند که مجسمه‌ها را به سرقت می‌برند تا آثار ارزش پیدا کنند و بعدا با قیمت‌های بیشتری فروخته شوند.

وی در مورد استدلال‌های خود گفت: بنظر می‌رسد فرضیه اول که افرادی به دلیل مشکلات مادی و آسیب‌های اجتماعی مجسمه‌ها را دزدیده باشند، درست‌تر باشد چون بهرحال از این طریق مبلغی بدست می‌آوردند. سابق بر اینهم نمونه‌های مشابهی وجود داشت یعنی ما شاهد بودیم تابلوهای برخی مطب‌ها یا شرکت‌ها به دلیل فلز موجود در آنها دزدیده می‌شدند.

طاهری با بیان اینکه تابلو انجمن هنرهای تجسمی نیز قبلا به همین دلیل دزدیده شده بود، افزود: از دیدگاه آسیب‌شناسی اجتماعی، این سرقت‌ها نیز مشابه بقیه بزهکاری‌ها و دزدی‌ها است اما از نظر هنری، باید با حساسیت بالاتری از آنها مراقبت کرد. نیروی انتظامی موظف است در مورد آثار هنری امنیت را برقرار کند.

این نقاش سپس در مورد آثاری که در محیط‌های شهری نصب می‌شوند، پیشنهادهایی مطرح کرد: ما نمی‌توانیم آثار هنری که جنبه محیطی دارند و به تزئین شهر کمک می‌کنند، در یک فضای محبوس قرار دهیم. حتی الامکان مجسمه‌ها باید در محل‌هایی نصب شوند که در نزدیکی کیوسک‌های نگهبانی پارک‌ها یا پلیس‌های محله‌ها باشند.

وی افزود: نکته دیگری که باید به آن توجه کنیم این است که همه مردم شهر باید از این آثار به عنوان میراث فرهنگی خود مراقبت کنند. باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود. آنقدر این مسائل را ساده گرفتیم که ارزشمندی آثار هنری مورد غفلت قرار گرفته است و به همین دلیل مردم هنوز نتوانسته‌اند به این نوع آثار احساس تعلق پیدا کنند و مراقب آنها باشند. 

طاهری همچنین در مورد اعتقاد برخی از مجسمه‌سازان مبنی براینکه جریانی مخالف نصب مجسمه در سطح شهر است، گفت: این حرف را زیاد قبول ندارم. شاید اگر در سال‌های 1357 تا 1361 بودیم که بحث کراهت مجسمه و مقابله با آن وجود داشت، موضوع مقابله با مجسمه‌سازی تاحدودی درست بود.

وی در مقایسه شرایط آن دوران با زمان فعلی اظهار داشت: با اینکه در آن سال‌ها چنین تفکراتی بود خیلی از مجسمه‌ها باقی ماندند فقط مجسمه‌هایی از بین رفتند که شمایل افراد پهلوی را نشان می‌دادند اما اکنون بعد از گذشت 30 سال مسئولان و افراد دست‌اندرکار و مردم نسبت به هنر مجسمه‌سازی آگاه شده‌اند و فکر نمی‌کنم دیگر چنین نظراتی وجود داشته باشد.

در چند روز اخیر خبرهایی مبنی بر سرقت 10 مجسمه برنز در گوشه و کنار شهر تهران مانند پارک خانه هنرمندان، تئاتر شهر، پارک بهجت آباد و..منتشر شده است که مسئولان شهری نیز واکنش‌هایی در همین زمینه انجام داده‌اند.

چنانکه محمد جواد شوشتری، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران از ضبط فیلم سرقت یکی از مجسمه‌های ربوده شده توسط دوربین‌های مرکز کنترل ترافیک خبر داده است .البته در تازه‌ترین واکنش‌ها مجتبی موسوی، رئیس اداره حجم سازمان زیباسازی شهرداری تهران گفته است که مجسمه‌های ابوسعید ابوالخیر در میدان منیریه و حضرت مریم در پارک گفتگو به سرقت نرفته و برای مرمت از سوی شهرداری جابه جا شده‌ است.
 

کد خبر 1076457

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha