۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۱۲:۳۵

سد "قیز قلعه‌سی" حق‌آبه ایران از رود ارس را تنظیم می کند

سد "قیز قلعه‌سی" حق‌آبه ایران از رود ارس را تنظیم می کند

تبریز - خبرگزاری مهر: نماینده مجری طرح سد و شبکه "قیز قلعه‌سی" گفت: احداث این سد فرصتی مناسب برای استفاده بهتر از حق‌آبه ایران از رودخانه ارس ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر در جلفا، قاسم سلطانزاده پیش از ظهر چهارشنبه در حاشیه بازدید از این پروژه، روند اجرایی سد قیزقلعه‌سی را مطلوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: این سد با هدف بهره‌مندی بهتر از حق‌آبه‌ کشور از رودخانه مرزی ارس و تنظیم آب سد خدآفرین احداث می‌شود.

وی با یادآوری اینکه این سد از جمله سدهای تنظیمی سد خداآفرین در آذربایجان شرقی است، افزود: سد قیز قلعه سی در حال حاضر از 35 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار و حجم مفید آن 62 میلیون مترمکعب است.

سلطانزاده تصریح کرد: این سد به عنوان سد تنظیمی آبیاری شبکه پایاب سد خدآفرین و تامین برق در دست احداث است.

نماینده مجری طرح سد و شبکه قیز قلعه‌سی اظهار داشت: برق تولیدی سد «قیزقلعه‌سی» از دو نیروگاه 40 مگاواتی سالانه 270 کیگاوات ساعت است که علاوه بر تامین برق سد، در بین صنایع منطقه توزیع برق می‌کند.

سلطان‌زاده با اشاره به احداث این نیروگاه آبی به روشB.O.T با مشارکت شرکت‌های سرمایه‌گذار داخلی گفت: بهره‌برداری از این سد و نیروگاه تاثیر بسیار مهم و خوبی در توسعه و تامین نیاز انرژی منطقه دارد.

وی با بیان اینکه در صورت تامین به موقع اعتبارات، این سد تا پایان سال 92 به بهره‌برداری می رسد گفت: با تنظیم آب سد خدآفرین برای شبکه پایاب آن نقش اساسی در توسعه این منطقه از استان آذربایجان شرقی ایفا می‌کند.

کد خبر 1081704

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha