۲۹ شهریور ۱۳۸۳، ۱۸:۵۳

درپي پايان مهلت خارطوم براي پايان دادن به بحران دارفور

شوراي امنيت قطعنامه تهديد آميزي را عليه سودان به تصويب رساند

به خاطر ناموفق بودن دولت سودان در آرام كردن اوضاع و ادامه بحران در منطقه غربي دارفور، شوراي امنيت سازمان ملل متحد قطعنامه تهديد آميزي در جهت تحريم سودان تصويب كردند.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از بي بي سي، در رأي گيري براي تصويب قطعنامه تهديد سودان از پانزده عضو شوراي امنيت سازمان ملل براي تصويب اين قطنامه، 11 كشور رأي موافق و چهار كشور رأي ممتنع دادند و هيچ رأي مخالفي براي تصويب اين قطعنامه وجود نداشت.

تصويب اين قطعنامه اين اجازه را به شوراي امنيت مي دهد تا با بررسي اوضاع بحراني سودان ومنطقه غربي دارفور در صورت انجام نشدن خواستهاي شوراي امنيت اين شورا مي تواند تحريم هايي را كه صنعت نفت اين كشور را تحت تأثير قرار خواهد داد، وضع كند.

بيش از ميليونها تن از ساكنان منطقه دارفور از خانه هاي خود فرار كرده اند و هر ماه هزاران تن در اين منطقه از بين مي روند.

آمريكا كه پيشنهاد كننده قطعنامه عليه سودان بوده از كوفي عنان دبيركل سازمان ملل درخواست كرد تا با تشكيل يك كميسيون تحقيق در مورد تخلف و نقض حقوق بشر و نسل كشي در سودان تحقيق كنند. 

در اين قطعنامه به عدم پيشرفت دولت سودان در خلع سلاح " شبه نظاميان جانجويد" طرفدار دولت نيز كه به كشتار گسترده شهروندان غيرعرب متهم هستند، توجه خاصي  شده است.

در پايان ژوئن شوراي امنيت اولين قطعنامه خود در مورد سودان را به تصويب رساند و در اين قطعنامه طي اعلام اولتيماتومي شوراي امنيت از دولت سودان خواست شبه نظاميان را خلع سلاح كند. 

در تصويب قطعنامه اخير شوراي امنيت بر عليه سودان، " چين، روسيه، پاكستان و الجزاير" ابتدا با تحريم دولت سودان مخالفت كردند و اعلام كردند كه اين تحريم ها مي تواند به عقب نشيني دولت سودان از همكاري با جامعه بين المللي سوق دهد اما در پايان اين چهار كشور نيز رأي مخالف خود را به رأي ممتنع تغيير دادند.

نماينده چين در ابتدا پس از اعلام مخالفت خود تهديد كرد كه از حق وتوي خود استفاده خواهد كرد اما كمي  پس از گفتگو با همتاي آمريكايي خود با تغيير موضع بسيار زياد رأي خود را ممتنع اعلام كرد.

نماينده سودان در شوراي امنيت در پايان پس از تصويب اين قطعنامه اعلام كرد كه سودان به رغم ناعادلانه بودن اين قطعنامه آن را مي پذيرد و به اجرا مي گذارد.

کد خبر 113261

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha