۳۰ بهمن ۱۳۸۹، ۱۳:۳۷

گزارش مهر از نشست خبری - 1/

جزئیاتی از جوایز و تسهیلات اعطایی به برگزیدگان جشنواره شعر فجر

جزئیاتی از جوایز و تسهیلات اعطایی به برگزیدگان جشنواره شعر فجر

رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره شعر فجر افزایش مبلغ جوایز و تنوع آنها را از ویژگی‌های دوره پنجم برشمرد و گفت: ما امسال به نفرات اول تا سوم علاوه بر لوح تقدیر و تندیس جشنواره، به ترتیب 20، 16 و 12 سکه بهار آزادی اهدا می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری پنجمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر با حضور یحیی طالبیان قائم مقام وزیر ارشاد در امور شعر و ادب و رئیس شورای سیاستگذاری این جشنواره، پرویز بیگی حبیب‌آبادی، محمود اکرامی‌فر و مصطفی امیدی دبیران کل، علمی و اجرایی آن صبح امروز شنبه در ساختمان فجر معاونت فرهنگی وزارت ارشاد برگزار شد.

جزئیات افتتاحیه و اختتامیه جشنواره

در ابتدای این نشست مصطفی امیدی دبیر اجرایی جشنواره شعر فجر گفت: مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره شعر فجر 7 اسفند در تالار یوسف شریعت‌زاده کتابخانه ملی و مراسم اختتامیه آن 10 اسفند در تالار وحدت برگزار می‌شود.

به گفته وی در فاصله میان افتتاحیه و اختتامیه 6 نشست ادبی، شب شعر و کارگاه تخصصی در این حوزه در اداره‌کل ارشاد استان البرز، سرای اهل قلم و حوزه هنری برگزار می‌شود.

دبیر اجرایی پنجمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر با اشاره به اینکه این جشنواره در سه سطح استانی، ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود، افزود: بخش ملی جشنواره به صورت کاملاً رقابتی برگزار شده است. در بخش بین‌الملل هم 20 مهمان خارجی از 12 کشور به ایران خواهند آمد و شعرخوانی می‌کنند.

شعر در ایران رسانه‌ای دیرپاست

یحیی طالبیان قائم مقام وزیر ارشاد در امور شعر و ادب و رئیس شورای سیاستگذاری پنجمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر هم در سخنانی با اشاره به جایگاه شعر در میان ایرانیان، گفت: شعر در کشور ما رسانه‌ای دیرپا و به تعبیری هویت ملی یا ثروت ملی ما است و برگزاری سالانه آن بزرگداشت میراث ملی و بزرگ کشور ماست.

وی هدف از برگزاری این جشنواره را شناسایی استعدادهای جوان و جریان‌های شعری در محافل ادبی مختلف و زمینه‌ساز رونق شعر و شاعری در کشور عنوان دانست و با اشاره به ویژگی‌های پنجمین دوره این جشنواره نسبت به دوره‌های قبل، افزود: در دوره‌های قبل مراسم‌های افتتاحیه و اختتامیه در بعضی استان‌های کشور (غیر از پایتخت) برگزار می‌شد اما امسال برای تمرکز بیشتر در کارها تصمیم گرفتیم این مراسم در تهران باشد.

بانک اطلاعات شاعران کشور تدوین می‌شود

قائم‌مقام وزیر ارشاد در امور شعر و ادب اضافه کرد: ویژگی دوم این است که بخش ترانه و تصنیف به بخش‌‌های قبلی افزوده شد. علاوه بر آن ما موفق شده‌ایم زندگینامه شاعران و آثار برگزیده آنها را دریافت کنیم و ر اساس آن در پی آن هستیم که بانک اطلاعات شاعران کشور را تدوین کنیم.

همه چیز درباره جوایز و تسهیلات اعطایی به برگزیدگان جشنواره

رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره شعر فجر افزایش مبلغ جوایز و تنوع آنها را از دیگر ویژگی‌های دوره پنجم برشمرد و گفت: ما امسال به نفرات اول تا سوم علاوه بر لوح تقدیر به امضای وزیر ارشاد و تندیس جشنواره، به ترتیب 20، 16 و 12 سکه بهار آزادی اهدا می‌کنیم. علاوه بر این تسهیلاتی مانند پرداخت وام تا سقف 50 میلیون ریال، ارائه کارت الکترونیک خرید کتاب، چاپ آثار و امکان حضور در یکی از همایش‌های بین‌المللی برای برگزیدگان جشنواره در نظر گرفته شده است.

یحیی طالبیان با اشاره به مشارکت 1283 شاعر از سراسر کشور و داوری 41 هزار و 90 قطعه از اشعار آنها در پنجمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، از حضور 150 شاعر برگزیده استانی در مراسم‌های افتتاحیه و اختتامیه آن خبر داد و تاکید کرد: امسال قریب 10 نفر از شاعران به شورای سیستگذاری جشنواره شعر فجر راه یافتند و به بهتر اجرا شدن آن کمک کردند.

بیشترین شعرهای ارسالی به جشنواره کلاسیک و کمترین آنها ترانه بودند

رئیس شورای سیاستگذاری پنجمین جشنواره بین‌الملی شعر فجر همچنین بیشترین تعداد آثار را مربوط به حوزه شعر کلاسیک و کمترین آنها را مربوط به بخش ترانه و تصنیف عنوان کرد و افزود: در قالب شعر سنتی 515 شاعر، در قالب شعر نو 483 شاعر، در قالب سرود و ترانه 92 نفر و در قالب شعر کودک و نوجوان هم 93 شاعر در جشنواره شرکت کرده‌اند.

همچنین به گفته قائم‌مقام وزیر ارشاد در امور شعر و ادب جشنواره شعر فجر 20 شاعر از کشورهای هندوستان، پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان، افغانستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، ترکیه و عراق در پنجمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر حضور خواهند داشت.

ادامه دارد ...

کد خبر 1257027

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha