۲۱ خرداد ۱۳۹۰، ۱۵:۲۰

91 درصد مساحت کشور تنش خیز است

91 درصد مساحت کشور تنش خیز است

گرگان - خبرگزاری مهر: به اعتقاد کارشناسان منابع طبیعی کشور بیش از 91 درصد از مساحت کشور در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار دارند و تنش‏خیز هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، این کارشناسان ظهر شنبه در چهاردهمین هم اندیشی با عنوان پیش آگاهی، کمّی‏سازی در گرگان، لزوم توج ویژه به این مناطق در بخش تحقیقات را ضرروی دانستند و اعلام کردند: باید هر ساله بخشی از بودجه پژوهشی به مطالعات کمّی در این زمینه اختصاص یابد.

در این نشست که به صورت جلسات سخنرانی و پرسش و پاسخ برگزار شد تاکید شد، شایسته است انجمن علمی کشاورزی بوم شناختی ایران، مراکز دانشگاهی، تحقیاتی و اجرایی نهایت اهتمام خود را در موارد ذیل انجام دهند:

با همکاری انجمن و سایر دانشگاه‏ها و مراکز تحقیقاتی و اجرایی، روش‏های پیش‏آگاهی بحران‏های ناشی از عوامل محیطی نظیر دماهای بالا، دماهای پائین، خشکسالی و خشکی و نظایر آن با استفاده از رهیافت‏های نوین مطالعاتی نظیر شبیه‏سازی، سامانه اطلاعات مکانی و سنجش از دور و نظایر آن اموزش داده شوند و در این راستا کمّی‏سازی میزان خسارت و تعیین احتمالی زمان وقوع و مناطق مستعد بحران در قالب نقشه‏های کاربردی در اختیار کاربران قرار گیرند.
 
همچنین مصوب شد، سازمان‏ها موظف شوند که بودجه پژوهشی سالانه خود را در قالب یک الگوی مشخص به رفع مشکلات واقعی تخصیص دهند و در این راستا معاونت برنامه‏ریزی ریاست جمهوری نظر کمیسیون‏های تخصصی را با حساسیت بیشتری جویا شود و در واقع طرح‏های پیشنهادی سالانه هر سازمان با توجیه کامل و تائید علمی به مرحله تخصیص بودجه برسند.
 
این طرح‏ها در قالب بلند مدت و در راستای الگوریتمی ارائه شوند که در نقشه راه مطالعاتی دیده شده باشند. در این راستا باید این نقشه راه تهیه و مبنای تصمیم‏گیری‏های پزوهشی قرار گیرد.
 
همچنین عنوان شد: لازم است طی یک دوره زمانی مشخص پایگاه داده‏های کشاورزی برای دستیابی متخصصان به اطلات مستند و مستدل تهیه و اطلاعات آن بدون محدودیت در اختیار محققان قرار گیرد. اطلاعات اقلیمی، خاکشناسی و گیاهی در اولویت قرار دارند.
 
نقشه راه تناوب زراعی به عنوان یکی از مهمترین مدیریت‏های کارآمد زراعی تعیین شود. در این راستا الگوهای علمی در طراحی‏ها به کار گرفته شوند و سیستمی طراحی که امکان دسترسی آنلاین کشاورزان به خدمات این سامانه فراهم شود.
 
شایسته است که دانشگاه، مراکز تحقیقاتی و مدیریت‏های اجرایی در قالبی تعریف شده ضمن نظارت بر کارهای  در حال انجام، در قالب کمیته‏های مشترک به طرح عناوین مشکلات موجود و ارائه پروپوزال مطالعات مورد نیاز پرداخته و پیشنهادیه‏ها را به شکل تقاضامحور به سازمان‏های ذیربط ارسال کنند.
 
مقرر شد، نشست‏های علمی مشترک بین انجمن علمی کشاورزی بوم‏شناختی و دانشگا‏ه‏ها و مراکز تحقیقاتی و اجرایی در بخش کشاورزی  با نگاه آشناسازی کارشناسان بخش‏های اجرایی  برگزار شود و هدف این نشستها مقابله با مشکلات موجود و  افزایش و به‏روزسازی دانش فنی و کمّی کشاورزان و کارشناسان باشد.
 
همچنین پیشنهاد ‏شد الگوریتم آموزشی کارکنان طی یک برنامه بلند مدت برای سازمان‏های مرتبط با کشاورزی تدوین شود.
 
این همایش با هدف بررسی راه‏های مقابله با دماهای بحرانی با شرکت فعال بخش‏های اجرایی، تحقیقاتی و دانشجویی و اعضای هیئت علمی در محل دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شد.
کد خبر 1332498

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha