۹ مرداد ۱۳۹۰، ۱۱:۲۸

تحلیل مهر/

بحران بدهیهای آمریکا؛ فاجعه یا نمایش، حقیقت چیست؟

بحران بدهیهای آمریکا؛ فاجعه یا نمایش، حقیقت چیست؟

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل : شنبه شب کنگره آمریکا رای گیری درباره افزایش سقف بدهیها را به تعویق انداخت تا امکان مذاکرات بیشتر کاخ سفید و مخالفان طرح را فراهم کند، هر چند برخی از موضوع به عنوان بحران یاد می کنند اما شواهد نشان می دهد ماجرای بدهیها بیشتر یک نمایش است.

در خبرها آمده است که اگر تا تاریخ دوم آگوست کنگره آمریکا با افزایش سقف بدهی های دولت این کشور موافقت نکند، آنگاه دولت اوباما دیگر هیچ پولی برای صرف هزینه های جاری کشور نخواهد داشت و به عبارت دیگر دولت ایالات متحده ورشکست می شود.

بحران بدهی دولت اوباما جدی است بطوریکه میزان بدهی های آمریکا از 10.6 تریلیون دلار در سال 2009 که اوباما به قدرت رسید هم اکنون به بیش از 14.3 تریلیون دلار افزایش یافته است. کاخ سفید برای جبران این بدهی ها راه های مختلفی همچون کاهش بودجه های نهادهای مختلف همچون پنتاگون را تجربه کرده اما این راه حل ها علاج مشکل موجود نیستند.

اوباما قصد دارد تا با افزایش سقف مالیات ها و کاهش هزینه های دولت بدهیهای دولت آمریکا را کاهش بدهد اما جمهوریخواهان به شدت مخالف افزایش سطح مالیات ها هستند .

وضعیت اقتصادی موجود در آمریکا موجب شده تا ارزش دلار در برابر پول سایر کشورها کاهش بیابد و این امر مشکلاتی را برای صادر کنندگان این کشور و در نهایت اقتصاد ایالات متحده بوجود بیاورد.

اما پرسش اینجاست که آیا همانگونه که گفته می شود این ماجرا یک بحران بوده و درصورت به سر آمدن مهلت تعیین شده ایالات متحده با یک فاجعه مواجه می شود؟

پرسش دیگر آنکه آیا تنها راه موجود برای اوباما موافقت کنگره با افزایش سقف بدهی های دولت است؟

در پاسخ به این پرسش ها باید گفت خیر، زیرا اوباما به سادگی می ­تواند حالت فوق ‌العاده ملی اعلام کند و اوراق قرضه خزانه‌ داری صادر کند و بانک مرکزی آمریکا نیز باید آنها را بخرد. اما کمکش میان دولت و کنگره و مخالفت جمهوریخواهان با طرح اوباما تنها موجب کاهش قدرت کنگره خواهد شد.

این ماجرا در واقع کشمکشی است میان اوباما به نمایندگی از حزب دموکرات و جمهوریخواهان آمریکا که پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال آتی در حال ارزیابی قدرت یکدیگر و تلاش برای از دور خارج کردن رقیب خود هستند.

اوباما با شرکت در طرح حمله به لیبی نشان داد که برای انجام کارهای خود نیازی به تائید کنگره ندارد از همین رو اعلام وضعیت فوق العاده و عرضه اوراق از سوی دولت اوباما چندان دور از ذهن نیست.

جمهوریخواهان امیدوار به نفع بردن از این موضوع هستند زیرا آنها خواستار کاهش بودجه برنامه بهداشتی و مستمری برای قشر سالخورده جامعه هستند.
-------------------------
عبدالحمید بیاتی

کد خبر 1371565

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha