۹ مرداد ۱۳۹۰، ۱۱:۴۳

در گفتگو با مهر اعلام شد:

کشف مخزن جدید ذخیره سازی گاز در شمال ایران

کشف مخزن جدید ذخیره سازی گاز در شمال ایران

مدیر عامل شرکت نفت خزر از شناسایی نخستین مخزن ذخیره سازی گاز در حاشیه دریای خزر خبر داد و اعلام کرد: هم اکنون با مشارکت شرکت گاز مطالعات برای ایجاد یک مخزن جدید ذخیره سازی گاز در منطقه قزل تپه گلستان آغاز شده است.

علی اصولی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مشارکت شرکت ملی نفت و گاز ایران برای شناسایی مخازن جدید برای ذخیره سازی گاز طبیعی، گفت: یکی از مهمترین دلایل ایجاد مخازن ذخیره سازی گاز طبیعی تامین سوخت مورد نیاز مشترکان به ویزه در فصول سرد سال است.

مدیر عامل شرکت نفت خزر با تاکید بر اینکه برای شناسایی مخازن گاز طبیعی مطالعاتی در نقاط مختلف استانهای حاشیه دریای خزر همچون گیلان، مازندران و گلستان انجام شده استف تصریح کرد: بر این اساس اخیرا یک مخزن مناسب به نام " قزل تپه " در استان گلستان برای ذخیره سازی گاز طبیعی شناسایی شده است.
 
این مقام مسئول با اعلام اینکه ایجاد مخازن ذخیره سازی گاز طبیعی در استانهای شمالی کشور منجر به کاهش هزینه های انتقال گاز طبیعی از فازهای پارس جنوبی به شمال ایران خواهد شد، اظهار داشت: مطالعات انجام گرفته نشان می دهد ایجاد تاسیسات در مخزن قزل تپه برای ذخیره سازی گاز طبیعی دارای توجیه اقتصادی است.
 
وی با یادآوری اینکه حدود 40 سال قبل یک حلقه چاه اکتشافی در این مخزن قزل تپه حفر شده بود، تاکید کرد: مطالعات از میزان ذخایر گاز و ساختارهای هیدروکربوری قزل تپه نشان می دهد که این مخزن پتانسیل بالایی برای ذخیره سازی گاز طبیعی دارد.
 
مدیر عامل شرکت نفت خزر با بیان اینکه مخزن گاز قزل تپه در شمال شرقی استان گلستان قرار گرفته است، خاطر نشان کرد: به زودی با تکمیل مطالعات فنی و اقتصادی، برنامه ریزی برای آغاز عملیات اجرایی ایجاد تاسیسات مورد نیاز ذخیره سازی گاز طبیعی در این مخزن انجام می شود.
 
به گزارش مهر، در حال حاضر به طور متوسط روزانه حدود 600 میلیون متر مکعب گاز کشور تولید می شود که با توجه به این حجم مصرف باید حداقل روزانه توانایی ذخیره سازی 110 میلیون متر مکعب گاز طبیعی را داشته باشیم.
 
در حال حاضر ایالات متحده آمریکا با ذخیره سازی 110 میلیارد متر مکعب گاز در 417 مخزن، روسیه با ذخیره سازی 90 میلیارد متر مکعب گاز در 23 مخزن، اکراین با 34.1 میلیارد متر مکعب گاز در 12 مخزن، آلمان با 20 میلیارد متر مکعب در 41 مخزن، ایتالیا با 18 میلیارد متر مکعب گاز در 10 مخزن و کانادا با 14.1 میلیارد متر مکعب گاز در 42 مخزن بزرگترین ذخیره کنندگان گاز جهان به شمار می روند.
 
پیش بینی می شود تا پایان برنامه پنجم توسعه در مجموع ظرفیتی برای ذخیره سازی و برداشت روزانه 120 میلیون متر مکعب گاز طبیعی از مخازن زیر زمینی فراهم شود.
کد خبر 1371684

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha