۸ مهر ۱۳۹۰، ۱۲:۰۹

یادداشت مهمان/

موسیقی توانایی ذهنی کودکان را افزایش می‌دهد/ لزوم آموزش تخصصی موسیقی کودک

موسیقی توانایی ذهنی کودکان را افزایش می‌دهد/ لزوم آموزش تخصصی موسیقی کودک

یزد - خبرگزاری مهر: موسیقی در زندگی پرهیاهو و پرمشغله امروز به عنوان یکی از ابزارهای کمکی برای افزایش تواناییهای کودکان مورد غفلت واقع شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، بسیاری از پدران و مادران که در دوران کودکی و نوجوانی امکان یادگیری یکی از شاخه های هنر موسیقی را نداشته اند، هم اکنون با علاقه به موسیقی گوش می دهند و در عوض سعی می کنند فرزندان خود را از این هنر محروم نکنند و کودک خود را به یادگیری موسیقی و خواندن او تشویق کنند.

پژوهشهای اخیر نشان می دهد که میان آموزش موسیقی در دوران کودکی و تقویت برخی توانایی های ذهنی ارتباط محکمی وجود دارد.

محققان گروهی از کودکان پیش از مدرسه را که درس موسیقی یاد می گرفتند را با کودکانی که کلاس نمی رفتند، مورد مقایسه قرار دادند، کودکانی که آموزش دیده بودند پاسخ مغزی قوی تری به شماری از آزمایشات تشخیص صدا دادند.

یادگیری موسیقی تاثیر گسترده ای بر مغز داشته و نحوه شناخت و تفکر را تغییر می دهد و باعث تقویت حافظه و توجه می شود.

اولین کسی که به تدوین روشهای صحیح و کامل موسیقی کودک پرداخت، یک پزشک ایتالیایی به نام کلودید مونته سوری بود.

او اعتقاد داشت که کودک باید در فرآیند آموزش خود فعال باشد و از نظر او نباید کودک را رها کرد بلکه باید گام به گام با او حرکت کرد.

او کسی بود که مبنای درک مفاهیم موسیقی را بنیانگذاری کرد به نحوی که ابتدا صداها را دسته بندی کرد و با شیوه های مختلف کودکان را آزمود و تمرینهایی را برای دقیق شنیدن صداها به عنوان برترین نمود آموزش موسیقی پایه ریزی کرد.

اولین سئوالی که ممکن است برای والدین مطرح شود این است که فرزند خود را تشویق به آموزش کدام ساز و آواز کنند. اینکه موسیقی را آموزش ببینند یا قدم در خوانندگی بگذارند؟ از کی و چه سنی شروع کنند؟

اما پاسخ آنکه نوع ساز یا آواز مهم نیست، مهم آن است که فرزند شما با ساز انتخابی ارتباط برقرار کند.

امروزه اغلب کودکان با سازهای ایرانی همچون سه تار و سنتور یا سازهای غربی ویلون، ریکوردر یا پیانو کار خود را آغاز می کنند.

برای تشخیص اینکه آیا کودک شما به این سازها علاقمند است یا خیر یا از چه سبک موسیقی لذت می برد، چند پیشنهاد مطرح شده است.

امکان گوش دادن و نواختن انواع سازهای ممکن را به او بدهید و هنگام گوش دادن به موسیقی یا رفتن به کنسرت نظر او را راجع به سبک موسیقی سنتی، پاپ و ... جویا شوید.

به صرف مد بودن سازی، او را مجبور به انتخاب ساز نکنید. اوایل کار ممکن است دشوار باشد اما سعی کنید او را تشویق به یادگیری کنید.

برای کودکان زیر هشت سال مهارتهای آوازی و سازهای مضرابی مانند سه تار و گیتار و ... توصیه نمی شود و سازهایی همچون ویلون بهتر است از سن شش سالگی به بالا کار شود.

اما کلاسهای آواز خوانی دسته جمعی از سن سه سالگی باعث رشد علاقه کودک به موسیقی خواهد شد.

خلاصه مطلب اینکه با وجود آشفتگی و سردرگمی فراوان والدین در امر آموزش موسیقی به کودکان، حتی ارگانهای آموزشی به این موضوع توجه خاصی مبذول داشتند که این  امر مستلزم شناساندن و آگاهی دادن بیشتر در زمینه موسیقی و آموزش آن به کودکان است.

........................

یادداشت از مسعود جعفری

کد خبر 1420048

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha