۱۱ مهر ۱۳۹۰، ۱۹:۰۲

جنبش اعتراضی وال‌استریت/

گسترش بی‌سابقه موج اعتراضات در آمریکا/پایه‌های نظام سرمایه‌داری لرزید

گسترش بی‌سابقه موج اعتراضات در آمریکا/پایه‌های نظام سرمایه‌داری لرزید

با وجود سرکوبگری پلیس آمریکا، موج جنبش تسخیر وال استریت به شهرهای دیگر کشیده شده است و خشونت بیش از حد پلیس هم مانع اعتراضات مردم به تبعیض، بی عدالتی و سیاستهای غلط دولت اوباما نشده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، در حالی که رسانه های آمریکا به سانسور اعتراضات گسترده در نیویورک ادامه می دهند، منابع آمریکایی پیش بینی می کنند که دامنه اعتراضات گسترش یافته و به دیگر شهرها کشیده شود.

وال استریت نماد سرمایه داری غرب است و اوج گیری اعتراضات در آمریکا نشان می دهد مردم از نظام سرمایه داری به ستوه آمده اند .

اعتراضات مردمی علیه فساد و تبعیض و سیاستهای اقتصادی واشنگتن بیش از دو هفته است که در شهرهای مهم و بزرگ آمریکا ادامه دارد.

خشونت بیش از حد نیروهای پلیس هم نتوانسته است مانع ادامه این اعتراضات شود، مردم به مسائلی همچون تبانی، منافع شرکتها و منافع سیاسی و محرومیت مردم آمریکا از حقوق قانونی و به طور کلی به سیاستهای اقتصادی باراک اوباما معترض هستند.

به گفته تحلیلگران، اعتراضات در نیویورک و دیگر شهرها در حقیقت اعتراض به نظام سرمایه داری و تبعیض و بی عدالتی است.

 به گفته تظاهرات کنندگان، پلس ضد شورش آمریکا بدون هیچ دلیلی معترضان را با باتوم می زند، آنها تاکید می کنند هدف ما جلب توجه به بی عدالتی های اساسی است که در سراسر کشور رخ می دهد.

"استیون لندمن" یک تحلیلگر آمریکایی می گوید اکنون شاهد این اعتراضات در داخل آمریکا هستیم، ما تازه در اول راه قرار داریم، مردم اکنون به خوبی می دانند علیه چه چیزی تظاهرات می کنند.
 


آلن رولند روزنامه نگار آمریکایی نیز تصریح کرده است در ادامه جنبش موسوم به اشغال وال استریت، در هفتم اکتبر، شاهد حرکت مشابهی در واشنگتن خواهیم بود، اتفاقاتی که در نیویوریک در جریان است مقدمه ای برای حرکت بزرگ آمریکا در آینده خواهد بود.

تحلیلگران، اعتراضات در مقابل وال استریت را نه تنها آغاز حرکت عمومی در این کشور به سیاستهای عمومی دولت می دانند بلکه آغاز حرکتی در مخالفت با ماهیت نظام سرمایه داری لجام گسیخته در غرب و آمریکا می دانند.

نوام جامسکی نظریه پرداز آمریکایی می گوید وال استریت بخشی از شرکتها و موسات مالی است، بانکها هر روز بزرگتر و ثروتمندتر می شوند و درآمد آنها به بالاترین رکورد می رسد این در حالی است که نرخ بیکاری واقعی به بالاترین میزان از زمان رکود بزرگ می رسد.

جیمز کوربت روزنامه نگار آمریکایی هم می گوید مردم می خواهند نشان دهند کانون اصلی قدرت نه در واشنگتن بلکه در وال استریت است مردم آمریکا به این نتیجه رسیده اند که دشمن اصلی آنها، سلطه وال استریت و نظام مالی این کشوربر سیاست است و همین نتیجه گیری سرآغاز جنبش اعتراضی گسترده و بی سابقه در آمریکا است.

"کتی مک کاناگی" فعال سیاسی آمریکایی در گفتگو با پرس تی وی تاکید کرده بود تظاهرات علیه فساد شرکتها و سیاستهای مالی واشنگتن در نیویورک به 40 شهر بزرگ آمریکا گسترش می‌ یابد.

 
 
تظاهرات مردم آمریکا ابتدا دو هفته پیش تحت عنوان " تسخیر وال استریت" در نیویورک آغاز شد؛ زمانی که فعالان و تظاهرکنندگان در اعتراض به شرایط وخیم اقتصادی که معتقدند ریشه در طمع شدید شرکتهای بزرگ آمریکایی دارد قصدشان را برای تسخیر قلب معاملان مالی آمریکا اعلام کردند.
 
این جنبش اکنون به شدت رشد کرده و به شهرهای بزرگ این کشور گسترش یافته است.
 
مک‌ کاناگی پیش بینی کرد که این شرکتها و رسانه‌ها سعی خواهند کرد که فشار بیشتری بر این جنبش اعمال کنند تا این مطلب روشن شود که جنبش اشغال وال استریت اهداف کلی را دنبال نمی‌کند.
 
با این وجود، این فعال سیاسی بیان کرد که ملت آمریکا دارد "بیدار" می‌شود و "در حالی که شمار بیشتری از ملت آمریکا به این جنبش می‌پیوندند، این اهداف کلی بیشتر مشخص می‌شود و با ادامه این روند احتمال کمتری می‌رود که این جنبش به حاشیه کشیده شود."
 
پلیس آمریکا، بیش از یک هزار معترض جنبش وال استریت را که در نیویورک و سایر شهرهای این کشور به خیابانها آمده بودند، دستگیر کرده است.
 
این جنبش علاوه بر شکایت از آن چه استفاده افراطی از زور و برخورد ناعادلانه با اقلیتها از جمله مسلمانان عنوان می‌کند، به سلب مالکیت منازل و کمکهای بانکی سال 2008 نیز اعتراض دارند.

گسترش جنبش‎ اعتراضی آمریکا به لس آنجلس

با وجود بازداشت صدها تظاهرکننده از سوی نیروهای پلیس، تظاهرات اعتراض‎آمیز مردم آمریکا اکنون به خیابانهای لس‎آنجلس هم رسیده است.

به گزارش مهر به نقل از پرس تی وی، جنبش " لس آنجلس را اشغال کنید" نیز به دنبال تظاهرات اعتراض‎آمیز در وال استریت نیویورک، حرکت مشابهی را آغاز کرده و صدها نفر از فعالان وابسته به این جنبش در ادامه اعتراض به سیاستهای کاخ سفید، به قصد اشغال ساختمان شهرداری لس‎آنجلس به سوی این محل حرکت کرده‎اند.
 
تظاهرکنندگان آمریکایی متعهد شده‌اند همچنان به اعتراضات خود ادامه دهند و جنبش " لس‎آنجلس را اشغال کنید" نیز بخشی از تلاشهای هماهنگی است که در سراسر کشور آمریکا علیه سیاستهای اقتصادی دولتمردان این کشور، در جریان است.
 
تظاهرکنندگان لس‎آنجلسی همانند دیگر مردم معترض آمریکا، به مواردی چون بیکاری، محدود کردن سود سهام و کاهش بودجه دولت در زمینه آموزش، اعتراض دارند.
 
نکته جالبی که در مورد تظاهرات کنندگان در لس آنجلس باید به آن اشاره کرد این است که هرچند آنان اعلام کرده‎اند کاملا از روشهای سوال‎برانگیز به کار گرفته شده از سوی پلیس نیویورک علیه تظاهرکنندگانی که وال استریت را اشغال کرده‎اند با خبر هستند، ولی در عین حال باور دارند که پلیس نیز به زودی به آنان خواهد پیوست چرا که آینده خود آنان نیز در خطر است.
 
 
 

صدها معترض با آمدن به خیابانهای نیویورک و دیگر شهرهای مهم آمریکا، به فقر، بیکاری، صنفی گرایی، نابرابری اجتماعی و دیگر مواردی که کشور را در بحبوحه بحران اقتصادی فلج کرده است، اعتراض کرده اند.
 
بر اساس این گزارش، تظاهرات‌ مشابهی نیز در خیابان‌های شیکاگو و بوستون نیز برگزار شده است. معترضان با حمل پلاکاردهای ضد جنگ، مراتب خشم خود را از نرخ گسترده بیکاری که در ماه آگوست همچنان 9.10 درصد بود، ابراز داشتند.
 
برخی از معترضان می‌گویند ایده تسخیر وال استریت از قیامهای مردمی چند ماه گذشته در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا الهام گرفته ‌است.

مردم در آمریکا جدی گرفته نمی‌شوند

به گزارش مهر به نقل از پرس تی وی، چارلز ام یانگ مؤسس پایگاه اینترنتی "دیس کنت بی هپنینگ معتقد است هیچ یک از سران احزاب اصلی آمریکا ، مردم این کشور را جدی نمی‌گیرد.

به گفته وی، اکثر قریب به اتفاق مردم آمریکا مخالف جنگ در افغانستان و عراق و همچنین خواستار افزایش مالیات ثروتمندان هستند.
 
وی خاطر نشان کرد دولت آمریکا کاملا بازیچه مجموعه نظامی این کشور است و هیچ کس در واشنگتن مواضع مردم آمریکا را جدی نمی‌گیرد.


 

رسوایی مدعیان آزادی بیان و دموکراسی در جهان

در حالی که مسئولان آمریکایی خود را مدعی حمایت از آزادی بیان و دموکراسی در جهان می دانند، نیروهای امنیتی این کشور با حمله به معترضان به بازداشت و ضرب و شتم آنها ادامه می دهند.

معترضان تاکید کرده اند تمام زمستان را در مقابل وال استریت محل باقی می مانند تا به خواسته های آنها توجه شود.
 
جمعه گذشته نیز بیش از هزار نفر از ساکنان نیویورک از جمله نمایندگان اتحادیه های کارگری، تظاهراتی مسالمت آمیز را مقابل مرکز پلیس این شهر، برای اعتراض به برخورد خشونت آمیز پلیس با تظاهرات قبلی آنها، برگزار کردند.
 
پلیس نیویورک طی روزهای اخیر صدها نفر از معترضان را دستگیر کرده است .یکی از فرماندهان پلیس هنگام بازداشت تظاهرکنندگان، به صورت 4 زن گاز فلفل پاشید، که این امر موجب خشم تظاهرکنندگان شد.
 
معترضان تاکید کردند که به تظاهرات خود ادامه می دهند.در همین راستا طی روزهای اخیر، تظاهرات مشابهی در دیگر شهرهای آمریکا مانند، بوستن، شیکاگو، و سانفرانسیسکو برگزار شده است.
کد خبر 1423126

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha