۲ آبان ۱۳۹۰، ۱۲:۱۸

ایرانمنش اعلام کرد:

استرالیا رقیب جدید بازار گاز ایران/ 5 چالش تولید LNG در عسلویه

استرالیا رقیب جدید بازار گاز ایران/ 5 چالش تولید LNG در عسلویه

رئیس موسسه مطالعات بین المللی انرژی با تشریح 5 چالش اصلی تولید LNG در ایران از استرالیا به عنوان جدیدترین تهدید بازار جهانی گاز ایران یاد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدحسین ایرانمنش امروز در نخستین همایش انرژی ایران با بیان اینکه تا سال 2035 میلادی عصر طلایی گاز جهان آغاز می شود، گفت: بر این اساس تا سال 2035 میلادی همزمان با افزایش واردات گاز هند و چین، کاهش گرایش به استفاده از نیروگاههای اتمی، کاهش حجم ذخایر جهانی گاز و افزایش سهم گاز در سبد انرژی جهان به 25 درصد عصر طلایی این حامل انرژی آغاز می شود.

رئیس موسسه مطالعات بین المللی انرژی با اعلام اینکه در این مدت کل مصرف گاز چین معادل کل کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواهد شد از افزایش 2 برابری مصرف گاز در کشورهای خاورمیانه خبر داد و افزود: برآوردها حاکی از آن است که تا سال 2035 میلادی ظرفیت مصرف گاز هند به 4 برابر می رسد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه تا 25 سال آینده حجم تولید گاز از ذخایر نامتعارف تا سقف 40 درصد افزایش می یابد، اظهار داشت: از اینرو در کشورهایی همچون چین، آمریکای جنوبی و استرالیا حجم تولید گاز از ذخایر غیرمتعارف افزایش می یابد به طوری که پیش بینی می شود در این مدت بخش عمده ای از گاز از ذخایر شیل گس و هیبرات های گازی تامین شود.

وی با اشاره به ورود روزافزون تکنولوژی های جدید برای بهره برداری از مخازن گازهای غیر متعارف در سطح جهان تاکید کرد: همچنین پیش بینی می شود تا سال 2035 میلادی همزمان با رشد 1.8 درصدی مصرف سالانه گاز قیمت ها هم با یک شیب ملایمی افزایش یابد.

ایرانمنش با اشاره به احتمال کاهش تولید گاز در کشورهای پیشرفته صنعتی از روسیه، آمریکا، چین، ایران، قطر، کانادا، الجزایر و استرالیا به عنوان بزرگترین تولیدکنندگان گاز تا 25 سال آینده یاد کرد.

رئیس مطالعات بین المللی انرژی همچنین با تاکید بر اینکه سهم LNG در تجارت جهانی متناسب با خطوط لوله انتقال گاز افزایش می یابد، تبیین کرد: برآوردهای اولیه حاکی از آن است که تا سال 2035 میلادی سهم گاز در تجارت جهانی تا سقف 2 برابر افزایش می یابد و یک رابطه نسبی بین قیمت گاز با سایر سوخت ها ایجاد خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول، عدم درگیری در رژیم حقوقی در مقایسه با خطوط لوله، عدم دریافت حق ترانزیت، انعطاف پذیری بالای انتقال، استفاده از سود بازارهای کوتاه مدت و مشارکت در سود احتمالی شرکت های کشتیرانی از مهمترین مزیت های تولید LNG به شمار می رود.

وی از استرالیا به عنوان یکی از مهمترین تهدیدات بازارLNG ایران در بلندمدت یاد کرد و افزود: استرالیا قصد دارد تا سال 2016 میلادی حدود 70 میلیون تن ظرفیت تولید LNG ایجاد کند که قطعا با این میزان تولید بازار جهانیLNG با یک مازاد عرضه مواجه می شود.

این کارشناس اقتصادی بیان داشت: بر این اساس اگر ظرفیت تولید LNG استرالیا افزایش یابد ایران برای حضور در بازارهای جهانی LNG باید یک شتاب در ساخت و توسعه واحدهای تولید گاز مایع خود ایجاد کند.

ایرانمنش همچنین با اشاره به برنامه ریزی کانادا برای تولید 20 میلیون تن LNG تا سال 2016 میلادی، تبیین کرد: همسو با افزایش تولید LNG در کشورهای مختلف جهان واردات LNG چین با ساخت ترمینال های توسط شرکت های سینوک، ساینو پک و پتروچاینا افزایش می یابد.

به گفته وی، پیش بینی می شود تا سال 2015 میلادی به ترتیب واردات LNG چین و ژاپن به 40 و 30 میلیون تن در سال افزایش یابد.

این مقام مسئول همچنین از دوران طلایی LNG در بازارهای جنوب شرق آسیا و منطقه پاسفیک تا 5 سال آینده خبر داد و افزود: برخی از کشورهای صادر کننده گاز همچون مالزی به دلیل کاهش ذخایر تا چند سال آینده به وارد کننده این حامل انرژی تبدیل می شوند.

ایرانمنش با بیان اینکه انتقال تکنولوژی مایع سازی، انجام سرمایه گذاری کلان، مشکل تامین مالی، مشکل مدیریت زمان و ورود به موقع بازار و رقابت شدید در بازار LNG به عنوان مهمترین چالش های صنعت LNG ایران یاد کرد و خاطر نشان ساخت: ایران برای حضور مقتدرانه در مجمع کشورهای صادر کننده گاز باید زیرساخت های قابل توجهی برای تولید گاز طبیعی، LNG و جی پی ال ایجاد کند.

کد خبر 1441977

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha