۸ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۳:۴۲

استمرار پیگیریهای مهر/

سیلاب مسکن مهر پلدختر را تهدید می کند/ روایت خانه ای روی آب!

سیلاب مسکن مهر پلدختر را تهدید می کند/ روایت خانه ای روی آب!

خرم آباد - خبرگزاری مهر: شهرستان پلدختر به عنوان شهرستان سیل خیز لرستان همواره در معرض سیلاب بوده و حال با بی توجهی به این امر مسکن مهر این شهرستان در مسیر یک "مسیل" ساخته شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، وضعیت مسکن مهر شهرستان پلدختر یکی از مسائلی است که همواره مورد انتقاد مسئولان و کارشناسان امر بوده است تا همچنان این دغدغه وجود داشته باشد که باید چگونه این خانه ها را از گزند سیل در امان داشت.

این در حالیست که به گفته فرماندار شهرستان پلدختر پیش از این در جریان سیلاب دو سال گذشته یک بار این پروژه را سیل با خود برده است.

با این تفاسیر در سفر وزیر راه و شهرسازی به استان لرستان و طرح مشکل مسکن مهر پلدختر قرار بر این شد که برای در امان نگه داشتن این پروژه از گزند سیل نسبت به احداث سیل بند اقدام شود تا در این راستا با اختصاص اعتبارات لازم کار مطالعات آبهای سطحی در منطقه آغاز شود.

با این تفاسیر با گذشت بیش از دو سال از طرح این موضوع همچنان در هر جلسه شورای مسکن استان موضوع در امان داشتن مسکن مهر پلدختر از گزند سیلاب مطرح می شود تا استاندار لرستان از این مشکل به عنوان مشکلی تاریخی یاد کند که همچنان حل نشده است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان لرستان شامگاه پنج شنبه در جلسه شورای مسکن استان بازهم به معضل مسکن مهر پلدختر اشاره کرد و گفت: سال گذشته با توجه به بازدیدی که از سایت مسکن مهر تنگ علی پلدختر داشتیم بودجه لازم از محل اعتبارات ستاد حوادث استان برای ساماندهی وضعیت آبهای سطحی در منطقه تامین شد.

شهرام ملکی ادامه داد: در این راستا 424 میلیون تومان برای این طرح اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه طرح کلی هدایت آبهای سطحی منطقه را باید شهرداری ارائه دهد، تصریح کرد: هنوز منتظر شهرداری هستیم ولی همچنان این طرح را ارائه نکرده است.

این سخنان در حالی مطرح می شود که پیش از این دبیر کارگروه تخصصی سیل و طغیان رودخانه های استان لرستان اجرای هر گونه طرحی برای حل مشکل سیلاب مسکن مهر پلدختر بدون مطالعات هیدرولوژی حوضه بالادست را به بیراهه رفتن دانسته بود.

رضا میرزائی در رابطه با مشکل سیلاب مسکن مهر شهرستان پلدختر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مسکن مهر پلدختر در حاشیه جنوب شرقی شهر پلدختر در منطقه ای موسوم به تنگ علی در قطعه زمینی در مسیر جریان مستقیم آبراهه ای فصلی، در دست اجرا است.

وی گفت: محدوده اطراف و حوضه بالادست مسکن مهر پلدختر را واحدهای سنگی سازند گچساران تشکیل می دهد که به علت مورفولوژی تپه ماهوری با شیب تند و شرایط زمین شناسی و نفوذ پذیری پایین، رواناب زیادی تولید می کنند و به همین خاطر در فصول بارندگی باعث بروز سیلاب و آبگرفتگی سایت مسکن مهر می شود.

میرزائی بیان داشت: نقشه های توپوگرافی و عکس های هوایی قدیمی و بررسی های زمین شناسی کاملا نشان می دهد که محل مسکن مهر پلدختر در گذشته مسیل جریانهای سطحی فصلی بوده و خاک این ناحیه نیز حاصل عملکرد فرآیندهای فرسایشی بر روی واحدهای لیتولوژی سازند گچساران در بالادست و حمل رسوب در این منطقه است.

وی با اشاره به وضعیت سیل خیزی منطقه تنگ علی که مسکن مهر در آن احداث شده است نیز گفت: اجرای هر گونه طرحی برای حل مشکل سیلاب مسکن مهر پلدختر، بدون انجام مطالعات هیدرولوژی حوضه بالادست، به بیراهه رفتن است.

دبیر کارگروه تخصصی سیل و طغیان رودخانه های استان لرستان به پیگیریهای انجام شده برای حل این مشکل اشاره کرد و افزود: با اینکه طرح جمع آوری و هدایت آبهای سطحی شهر پلدختر توسط مهندسان مشاور مطالعه و طراحی شده ولی بعضی اصرار دارند که بدون استفاده از مطالعات مشاور کانالی به صورت دلخواه اجرا کنند.

وی همچنین گفت: هر دستگاه اجرایی که بدون توجه به مطالعات مهندسان مشاور، اقدام به احداث کانال یا هر سازه دیگری در محدوده مسکن مهر کند، بایستی در آینده پاسخگوی مشکلات این طرح باشد.

به هر روی امید می رود با توجه متولیان امر به پروژه های مطالعاتی تهیه شده زمینه رفع مشکل مسکن مهر پلدختر که روزی تبدیل به محل زندگی صدها نفر خواهد شد فراهم شود چرا که حوادث و بلایای طبیعی هیچ گاه خبر نمی کند و ممکن است بی توجهی به این امر به قیمت خسارات مالی و حتی جانی تمام شود.

کد خبر 1586756

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha