۸ خرداد ۱۳۹۱، ۱۵:۲۸

محمدی در گفتگو بامهر:

ایران و الجزایر سیاست های مکملی دارند/ اهتمام ایران برای توسعه روابط با آفریقا

ایران و الجزایر سیاست های مکملی دارند/ اهتمام ایران برای توسعه روابط با آفریقا

سفیر جمهوری اسلامی ایران در الجزایرگفت: جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری ها با کشورهای آفریقایی اهتمام جدی دارد .

محمود محمدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران درالجزایر در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به روز آفریقا گفت: به هر حال روز آفریقا در اتحادیه آفریقا هرسال برگزار می شود و در ایران نیز ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه  در این روز مراسم هایی را برگزار کردند.

وی با اشاره به اینکه وزارت امور خارجه الجزایر نیز مراسمی را به مناسبت این روز برگزار کرد، اظهار داشت: از تمام سفرای خارجی مقیم الجزایر در این مراسم دعوت  شده بود و بخشی از روند تحولات تأسیس آفریقا، دوران مبارزه با استعمار همراه با روند توسعه آفریقا در این مراسم تشریح شد.

محمدی با اشاره به اینکه قاره آفریقا امروز مورد توجه دیگر قاره ها قرار گرفته است، خاطر نشان کرد: سال ها بی توجهی به آفریقا توسط سازمان ملل و قدرت ها بحران های شدید زیست محیطی و انسانی را به وجود آورده و باعث مرگ و میر در آفریقا شده است.

وی ادامه داد : از سوی دیگر بحران ها و فقر باعث ناامنی ، درگیری و خون ریزی در آفریقا در دوره استعماری کهن شده و البته باید گفت که در شیوه جدید سلطه نیز این اتفاقات به گونه دیگری در آفریقا رخ می دهد.

به گفته محمدی، آفریقای امروز را باید با نگاه امروز بررسی کرد. در دنیای امروز نگاه برتری جویانه قدرت ها و کشورهای قدرتمند برای دست یابی به منابع ژئوپلیتیک و مخازن آفریقا به مراتب بیشتر از گذشته شده است .

سفیر جمهوری اسلامی ایران در الجزایر با بیان اینکه امروز دو نوع نگاه در میان کشورها نسبت به آفریقا وجود دارد، تصریح کرد: یک نگاه مربوط به کشورهای عضو اتحادیه اروپا است و نگاه دیگر کشورهایی مانند جمهوری اسلامی ایران که با دید همبستگی معنوی ، توسعه ای و انسانی به آفریقا می نگرند.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب نگاه معنوی و توسعه ای فعالیت هایی را با کشورهای آفریقایی به صورت موردی و یا با اتحادیه آفریقا داشته است.

محمدی با اشاره به اینکه همکاری با شورای عالی آفریقا را همیشه در دستور کار داشته ایم، اظهار داشت: اکنون نیز جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری ها با کشورهای آفریقایی اهتمام جدی تری را دارد .

وی با اشاره به اینکه فقر و نا امنی با عث ایجاد بحران هایی در قاره آفریقا شده است، بیان کرد:کشورهای آفریقایی از بدو تأسیس تا کنون گام های موفقی برداشته است . دوره استعماری را پشت سر گذاشته  اند و نگاه و درک آگاهانه تری نسبت به شیوه های جدید سلطه دارند.

محمدی تصریح کرد: در میان کشورهای آفریقایی در سازمان ها ، الجزایر از جمله کشورهای مهم و یکی از کشورهای بزرگ جهان به لحاظ وسعت است که دارای منابع گاز و نفت بسیار بوده و بیش از یک قرن نیز با استعمار و سلطه فرانسه مبارزه کرده و استقلال خود را در سال های تأسیس اتحادیه آفریقا به دست اورده است.

وی با اشاره به اینکه الجزایر در بسیاری از سازمان ها با حضور و فعالیت چشم گیر برای امنیت در آفریقا تلاش میکند، خاطرنشان کرد: به همین دلیل آنچه برای جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت است ، توسعه روابط با کشورهای آفریقایی و به ویژه الجزایر است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در الجزایر افزود: ایران و الجزایر اقتصاد و سیاست های مکملی دارند و زمینه های اقتصاد و توسعه همکاری های خوبی را آغاز و بسترهای قانونی این همکاری ها را فراهم کرده اند.

وی گفت: در همکاری های سیاسی دو جانبه و چند جانبه در مجامع بین المللی روابط خوبی آغازشده و با توجه به انتخابات مجلس در الجزایر و تغییر دولت در آینده نزدیک امیدواریم این روابط به همین شکل ادامه پیدا کند.

محمدی تأکید کرد: روابط سیاسی دو کشور در سطوح مسئولین عالی رتبه نیز بسیار خوب بوده است و رئیس جمهور الجزایر از ایران بازدید و رئیس جمهور ایران نیز سفری به الجزایر داشته اند که در توسعه روابط بسیار موثر بوده است.

وی تصریح کرد: کمیسیون های عالی دو کشور در سطح معاون اول و نخست وزیر نیز برگزار می شود و صالحی ، وزیر امورخارجه کشورمان  در فرصتهای مختلف دو جانبه و چند جانبه با وزیر خارجه الجزایر تبادل نظر دارند.

محمدی با اشاره به اینکه دو کشور در اوپک نیز همکاری های خوبی دارند، اظهار داشت: در زمینه های اقتصادی و تجاری و فنی مهندسی نیز توافق هایی در روند اجرایی صورت گرفته  که در حال پیگیری است.

کد خبر 1614137

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha