۱۶ اسفند ۱۳۸۳، ۱۸:۲۸

با تصويب اعضاي هيئت مديره FUIW :

اتحاديه دانشگاه هاي جهان اسلام مركز مشترك آموزش رشته هاي علوم انساني و فني - مهندسي تاسيس كرد

رئيس دانشگاه آزاد اسلامي در دهمين جلسه شوراي اجرايي اتحاديه دانشگاه هاي جهان اسلام در كويت تصريح كرد : كشورهاي جهان اسلام، سال 2005 ميلادي را سال پاسخگويي به نيازهاي علمي، آموزشي و تحقيقاتي ناميدند.

به گزارش گروه حوزه و دانشگاه "مهر"، دكتر جاسبي امروز در سخنراني خود در اين اجلاس، گفت: اعضاي شوراي اجرايي دانشگاه ‌هاي جهان اسلام (FUIW) در كويت گردهم آمده ‌اند تا درباره روشهاي جديد برنامه ‌ريزي كنند كه به جهان اسلام كمك كند و از طريق تربيت و پرورش جوانان مسلمان متعهد، دانا و خلاق ايده‌ ها و آرمان هاي جوامع اسلامي را محقق و تعالي بخشند و جايگاه علمي جوامع اسلامي را ارتقا دهند.

رييس شوراي اجرايي اتحاديه دانشگاه ‌هاي جهان اسلام گفت : FUIW زمينه همكاري هاي علمي، آموزشي، تحقيقاتي و پژوهشي و يافتن راهكارهاي علمي و آموزشي در جهان اسلام را با توجه به توسعه و گسترش دامنه ارتباطات بين دانشگاهي و مراكز علمي آموزشي در جهان و شكسته شدن مرزهاي جغرافيايي با يكديگر بررسي مي ‌كند، زيرا براي از بين بردن تنش هاي فرهنگي، اجتماعي، سياسي و آموزشي ‌دانشگاهيان وظايف بسيار سنگيني به عهده دارد و اين امر به وسيله ارائه آموزشهاي صحيح و متناسب با ضرورت‌ ها و نيازهاي جوامع اسلامي عملي خواهد شد.

رييس دانشگاه آزاد اسلامي افزود: امروزه آموزش عالي به عنوان بهترين سرمايه و قدرتمندترين نهاد در دنيا مطرح است و با استفاده از اين ابزار، مردم قادر خواهند بود در جوامع خويش تحول ايجاد كنند و زندگي خود را بهبود بخشند و به وسيله آموزش عالي مي‌توانند جوامعي مسئوليت‌پذير و علاقمند به توسعه و پيشرفت را به وجود آورند.

دكتر جاسبي تصريح كرد: اعضاي هيات مديره FUIW با طراحي برنامه‌هاي علمي، آموزشي، تحقيقاتي و پژوهشي متناسب با نيازهاي مختلف كشورهاي خود را براي توسعه و پيشرفت و تكامل جوامع خويش، بايد نقش پررنگ‌تري داشته باشند.

دكتر جاسبي گفت: با اينكه دانشگاه‌هاي جهان اسلام تا به امروز با برنامه‌ريزيهاي منظم و متناسب با نيازهاي روز توانسته‌اند جوابگوي تقاضاها و نيازهاي قرن بيست و يكم باشند، ولي نبايد فراموش كنند كه اين برنامه‌ريزيها در سايه همكاريهاي بين دانشگاهي، تبادل اطلاعات تحقيقاتي و پژوهشي، استاد و دانشجو بهتر محقق خواهند شد، اين اتحاديه براي همين امر تاسيس گرديده است و تشريك مساعي براي رفع نيازهاي علمي و آموزشي يكي از ضرورت‌هاي غيرقابل انكار است.

رييس شوراي اجرايي اتحاديه دانشگاه‌هاي جهان اسلام پيشنهاد داد كه امسال، سال جوابگويي به نيازهاي علمي، آموزشي و تحقيقاتي نامگذاري شود تا بتوانيم هر چه سريعتر به پيشنهادات و راهكارهايي كه در گذشته، حال و آينده براي توسعه و گسترش فعاليت‌هاي علمي و آموزشي ارائه مي‌شوند، جامعه عمل بپوشانيم.

وي تصريح كرد: برگزاري مسابقات تخصصي ادواري بين دانشجويان دانشگاه‌هاي جهان اسلام، راه‌اندازي المپياد دانشجويي در رشته‌هاي مهم علوم و تكنولوژي بين دانشگاه‌هاي جهان اسلام، عملي كردن برنامه‌هاي تبادل استاد و دانشجو در بين دانشگاه‌ها توسط دبيرخانه اتحاديه، برگزاري كنفرانس تئوري سيستم‌هاي فازي در يكي از دانشگاه‌هاي عضو‌، راه‌اندازي مسابقات و ليگ ورزشي و تربيت بدني بين دانشجويان دانشگاه‌هاي جهان اسلام، برگزاري جشنواره سالانه يا دو سالانه بوعلي سينا يا رازي از سوي دانشگاه‌هاي عضو FUIW براي انتخاب پژوهشگران برتر، برگزاري اردوهاي بين‌المللي دانشجويي در زمينه‌هاي علمي، فرهنگي، توريستي، تفريحي، طرحهاي ديگريست كه مي‌تواند در دستيابي به اهداف علمي و آموزشي در دانشگاهها مثمر‌الثمر باشد.

رييس شوراي اجرايي اتحاديه دانشگاه‌هاي جهان اسلام افزود: دانشگاه مجازي كه فعاليت خود را شروع كرده است يكي از موفقيت‌هاي اين اتحاديه است، همچنين موضوع فعاليت‌هاي جديد اتحاديه در زمينه قرآن و عترت يكي ديگر از برنامه‌هاي مورد تاييد اتحاديه است كه مي‌تواند فعاليت‌هاي علمي، آموزشي و فرهنگي ما را منسجم تر كند.

براساس تصميم اتخاذ شده در جلسه امروز FUIW اتحاديه دانشگاههاي جهان اسلام نسبت به راه‌اندازي مركز مشترك آموزشي رشته‌هاي علوم انساني و فني‌مهندسي اقدام كرد تا زمينه پيشرفت اين علوم در كشورهاي اسلامي فراهم شود.

دكتر جاسبي در خاتمه از تلاشهاي دكتر عبدالعزيزبن عثمان التويجري دبير كل اتحاديه براي ارتقاي جايگاه دانشگاه‌ها و موسسات آموزشي و تحقيقاتي در جهان اسلام و دكتر نادرالجلال رييس دانشگاه كويت براي ميزباني اين اجلاس و دكتر اسماعيل بشري رييس دانشگاه شارجه مدير كنفرانس عمومي اتحاديه تقدير و تشكر كرد.

گفتني است، نمايندگان 45 كشور اسلامي و 194 دانشگاه عضو اتحاديه دانشگاه‌هاي جهان اسلام هستند و FUIW كه در سال 1987 ميلادي تاسيس شده است، معتبرترين نهاد آكادميك در كشورهاي اسلام محسوب مي‌شود.

کد خبر 163398

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha