۱۰ مرداد ۱۳۹۱، ۱۱:۵۸

ضعف نظارتی بانک مرکزی/

اسنادی از تخلفات در تشکیل موسسه آتی!

اسنادی از تخلفات در تشکیل موسسه آتی!

اسنادی از تخلفات در تشکیل موسسه آتی به دنبال ضعف نظارتی بانک مرکزی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، هجدهم اسفند ماه سال 1389 بود که بانک مرکزی در اطلاعیه ای که تیتر اول روزنامه دولت نیز شد از ساماندهی و ادغام تعاونی های اعتبار و تشکیل 14 موسسه مالی و اعتباری قانونمند خبر داد.

در این اطلاعیه آمده بود: به دنبال ساماندهی بازارغیرمتشکل پولی وبا اقدامات وسیع به عمل آمده ازسوی دستگاه‌های ذیربط، مرحله اول برنامه سامانده ی تعاونی‌های اعتباری آزاد به اتمام رسیده است و تعاونی‌های اعتباری ذیل تجمیع شده وبه عنوان موسسه مالی اعتباری درشرف تاسیس ادامه فعالیت خواهند داد و بانک مرکزی بااستقرار ناظرمقیم برعملکرد‌ آنان نظارت خواهدکرد.

در ردیف ششم  لیست اعلامی بانک مرکزی اطلاعیه بانکمرکزی از تشکیل"مؤسسه مالی واعتباری پیشگامان"سخن گفته شده بود که شامل تعاونی هایی مانند تعاونی پیشگامان کویر یزد،اعتبارایرانیان (زرین دشت فارس) و تعاونی اعتبارآتی فرزان بود.

در ماههای گذشته و در ادامه این فرآیند، بانک مرکزی از تشکیل بانک جدیدی متشکل از بانک تات و دو موسسه مالی دیگر سخن گفته و حتی معاون نظارت بانک مرکزی خواستارتغییرنام سه مجموعه ادغام شده یعنی بانک تات،موسسه مالی آتی وموسسه مالی صالحین ظرف 48 ساعت شد.

در این میان هرچند هویت گردانندگان و فعالیتهای بانک تات و موسسه صالحین مشخص است اما در خصوص "موسسه آتی" و گردانندگان آن اطلاعات کمی منتشر شده است.

بررسی ها نشان می دهد ازسال 1382 مجموعه ای با عنوان تعاونی"کارگران زرین دشت"درزمینه فعالیت های جذب نقدینگی و فعالیتهای تعاونی فعالیت خود را آغاز نموده است.

این مجموعه درسال 1386 با تغییرنام خود به "تعاونی ایرانیان کارگران زرین دشت" و دایرکردن پنج شعبه درسطح استان فارس به فعالیت های خود ادامه داده است.


صورتجلسه تغییر نام تعاونی " کارگران زرین دشت" به "تعاونی ایرانیان"

در سال 1390 و در حالی که سه ماه از ابلاغیه بانک مرکزی گذشته و تغییرات تعاونی های اعتباری ممنوع شده است، اعضای این تعاونی بدون مجوز بانک مرکزی موفق به ثبت صورتجلسه تغییرات خود در روزنامه رسمی شده و کلیه سهام تعاونی به 17 نفر از اعضا واگذار می گردد.


متن صورتجلسه تغییر سهامداران در تعاونی ایرانیان

در ادامه و در زمانی کمتر از یکسال از آخرین تغییرات این تعاونی می گذرد، در مورخ 4/8/1390 گروه جدیدی با مدیریت یک فرد به عنوان رئیس هیات مدیره اقدام به خریداری این تعاونی نموده و با وجود 4 ماه مقاومت اداره تعاون شهرستان داراب، در نهایت در فروردین ماه 1391 و دو ماه پس از ابلاغیه بانک مرکزی موفق به ثبت تغییرات خرید تعاونی در روزنامه رسمی و خرید یکی از این تعاونی های در آستانه ادغام (ردیف ششم لیست اعلامی بانک مرکزی) می شوند بدون اینکه هیچگونه مخالفت و ممانعتی از سوی نهاد ناظر مالی کشور (بانک مرکزی) و یا نهادهای نظارتی کشور به عمل آید.

جالب آنکه بررسی ها نشان داد رئیس هیات مدیره و مدیرعامل جدید این تعاونی هیچگونه سابقه حضوردرموسسات مالی و اعتباری و بانکهای کشور را نداشته و اصولاً فاقد صلاحیت های قانونی ذکر شده در قانون برنامه پنجم توسعه و آیین نامه های مدون بانک مرکزی برای فعالیت به عنوان مدیران موسسات مالی هستند.


سند خرید تعاونی اعتبار ایرانیان توسط گروه جدید پس از اعلام ادغام بانک مرکزی

در ادامه این روند در حالی که طبق اطلاعیه بانک مرکزی این تعاونی اعتبار قراربود زیرمجموعه مؤسسه مالی واعتباری پیشگامان یزد(درشرف تاسیس) باشد اما به صورتی غیرطبیعی از این مجموعه جدا و حتی نام خود را از پیشگامان به آتی تغییر می دهد؛ هر چند هرگز این تغییر امکان ثبت قانونی پیدا نمی کند اما با این وجود، بانک مرکزی این مجموعه را به رسمیت می شناسد.

پیش از این گزارش شده بود که موسسه مالی که اجازه دریافت 25 درصدسهام مجموعه ادغام شده رادریافت کرده است بدون طی هیچگونه مراحل کارشناسی تشکیل شده و سهامداران عمده آن یک خانواده 5 نفره (پدر،همسروی وسه نفرازفرزندان) هستند.

بانک مرکزی تاکنون هیچگونه توضیح قانع کننده ای در خصوص دلایل سکوت خود با خرید سهام تعاونی دشت زرین توسط گردانندگان فعلی موسسه آتی و بخشش 25 درصدی سهام بانک ادغام شده به آنها ارائه نداده است.

کد خبر 1662326

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha