۱۰ مرداد ۱۳۹۱، ۱۲:۳۹

در کرمانشاه/

بدقولی "گاوشان" تنها عامل کم آبی نیست/گاهی پای شهروندان در میان است!

بدقولی "گاوشان" تنها عامل کم آبی نیست/گاهی پای شهروندان در میان است!

کرمانشاه - خبرگزاری مهر: با اینکه آبرسانی به موقع از سد گاوشان به کرمانشاه پیش از شروع فصل گرما و ماه مبارک رمضان، می توانست از کم آبی شدید این روزها در استان جلوگیری کند، اما این توجیه مناسبی نیست که فراموش کنیم شهروندان کرمانشاهی 20 درصد بیش از میانگین کشور، آب مصرف می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، به گزارش خبرنگار مهر ، کمبود آب تصفیه شده در اکثر مناطق این استان، زندگی شهروندان را در ماه مبارک رمضان، با مشکل مواجه کرده است و برخی از شهروندان کرمانشاه در تماس با خبرگزاری مهر کرمانشاه، از این معضل انتقاد کردند.

این درحالی است که یکی از دلایل مهم در کمی یا قطعی آب اسراف در مصرف آب توسط خود شهروندان کرمانشاهی است.

15 درصد افزایش مصرف آب در کرمانشاه

بنا بر این گزارش، منابع تامین آب در کرمانشاه عموما زیر زمینی هستند که با توجه به خشکسالی های پی درپی و کمبود بارندگی این منابع کاهش یافته و ضرورت دارد شهروندان در مصرف آب صرفه جویی کنند.

این ضرورت در حالی است که متاسفانه میزان مصرف آب شهروندان در سه ماهه اول سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل 15 درصد افزایش یافته است.

 

کرمانشاهی ها 20 درصد بیشتر آب مصرف می کنند

به گفته کارشناسان، میانگین سرانه مصرف آب در کشور بین 200 تا 220 لیتر در شبانه روز است در حالی که این مقدار در شهر کرمانشاه به بیش از 250 لیتر می رسد.

یعنی مردم کرمانشاه  20 درصد بیشتر از سرانه کشوری آب مصرف می کنند که با توجه به شرایط آب و هوایی استان نسبت به مناطق مرکزی و جنوبی کشورمان، این آمار قابل قبولی نیست.

افزایش 11 هزار مشترک جدید در سال گذشته

در عین حال که میزان بارندگی در استان نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهش هشت درصدی داشته است و همچنین منابع جدید تامین آب در استان تاکنون عملا به وجود نیامده است، 11 هزار مشترک به شبکه آب استان اضافه شده است که درنگی در این موضوع تا حدودی دلایل کم آبی روشن می کند.

تنها سه ساعت آب برای کرمانشاه

مسئولین آبی استان کرمانشاه در اظهاراتی 30 در صد شهروندان کرمانشاهی را با مشکل کم آبی مواجه دانسته اند در حالی که مشاهدات چیزی بیش از این آمار را نشان می دهد.

سعید حیدری طیب نماینده مردم کرمانشاه پیش از این با اشاره به بحران آب در استان کرمانشاه و مسئولیت وزیر نیرو در زمینه تامین آب شرب مردم، می گوید: برخی از مناطق شهر کرمانشاه روزی حدود سه ساعت آب دارند و بقیه ساعات از نعمت آب بی بهره هستند و چنانچه وعده های داده شده به مردم محقق نشود، نمایندگان استان در مجلس از ابزارهای قانونی لازم در این زمینه استفاده می کنند.

اعتبار 30 میلیارد تومانی برای آبرسانی به شهر کرمانشاه

در جریان سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه ، بیش از 8 هزار میلیارد تومان اعتبار به استان کرمانشاه اختصاص یافته که 3 هزار میلیارد تومان مربوط به مهار آب های سطحی است.

یکی از این طرح ها پروژه مهر ماندگار آبرسانی به شهر کرمانشاه از طریق منبع آبی سد گاوشان است که برای تکمیل آن، اعتباری بالغ بر 300 هزار میلیون ریال یش بینی شده است و قرار است به زودی به بهره برداری برسد و مشکل کم آبی شهر کرمانشاه تا حدود زیادی رفع کند.

آب سد گاوشان چه موقع به کرمانشاه می رسد؟

بر اساس این گزارش، حسین بنکداری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه، یکم خردادماه سالجاری، انتقال یک خط اضطراری از سد گاوشان به منظور تامین آب شرب کلانشهر کرمانشاه را، تا آخر خرداد ماه و در اظهارات دیگری تا پایان تیر ماه و در سخنان دیگری آن را قبل از ماه مبارک رمضان، و در 13 تیرماه آن را در آینده ای نزدیک، نوید داده بود.

بر پایه این گزارش، محمد کهریزی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه نیز، در سخنانی در 24 شهریور 88، زمان رسیدن آب سد گاوشان به کرمانشاه را سال آینده (1389=دو سال قبل!) و در 2 مرداد سالجاری، زمان تکمیل عملیات آب رسانی از طریق سد گاوشان به شهر کرمانشاه را، تا پایان دهه اول ماه مبارک رمضان و در سخنان دیگری  آن را در نیمه اول مرداد ماه امسال ، عنوان کرده است.

اکنون که کمبود آب در کلانشهر کرمانشاه احساس می شود و برخی از شهروندان تنها چند ساعت در شبانه روز از این مایه حیات بهره مند هستند لازم است به صرفه جویی در مصرف آب با حساسیت بیشتری توجه شد.

همچنین  امیدواریم هر چه زودتر پروژه آبرسانی به کلانشهر کرمانشاه عملی شود و مردم صبور کرمانشاه، در همه ساعات شبانه روز از این نعمت حیاتی بهره مند شوند.

محله های کرمانشاه و قطعی مکرر آب/آب گاوشان تا چند روز آینده

معاون امور عمرانی فرمانداری کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: محلات خیام، بهار، شریعتی، ظفر، رودکی و خیابان لاله مسکن روزانه با قطعی های مکرر آب چهار تا پنج ساعته روبرو هستند.

 

رنجبر افزود: برای تقویت و جبران کمبود آب شرب موجود طی چند روز آینده آب خط لوله اضطراری سد گاوشان وارد تصفیه خانه شهر کرمانشاه می شود که امیدواریم با این انتقال میزان افت فشار آب در محلات کرمانشاه تا حدودی برطرف شود.

وی همچنین درباره تامین آب شرب روستاهای اطراف شهر کرمانشاه گفت: در این مناطق نیز با کمبود تامین آب مواجه هستیم و اکنون با تانکر به این روستاها آبرسانی می کنیم.

وی روستاهای سراب نیلوفر، رحیم آباد و سر فیروز آباد را از جمله مکان هایی برشمرد که با کمبود شدید آب روبرو هستند.

رنجبر اظهار داشت: تاکنون برای حل این مشکل جلسات متعددی با حضور فرماندار و اعضای آن در محل فرمانداری کرمانشاه تشکیل شده است.

وی تصمیمات این جلسات را شامل استفاده از آب چاه های اطراف کرمانشاه، برای تقویت فشار آب دانست.

معاون امور عمرانی فرمانداری کرمانشاه، رعایت نکردن الگوی مصرف آب توسط شهروندان را یکی دیگر از عوامل کمبود آب عنوان کرد.

.......................................

گزارش از: سیروس معمر

کد خبر 1662418

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha