۱ آذر ۱۳۹۱، ۱۴:۵۴

مهدوی خبر داد:

رهاسازی بیش از 1.5 میلیون قطعه بچه ماهی در استان سمنان

رهاسازی بیش از 1.5 میلیون قطعه بچه ماهی در استان سمنان

سمنان-خبرگزاری مهر: مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از رهاسازی 1.5 میلیون قطعه بچه ماهی در مزارع پرورش ماهی و استخرهای ذخیره آب کشاورزی این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود مهدوی صبح چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران در محل سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان ضمن اشاره به اینکه تاکنون بیش از 1.5میلیون قطعه بچه ماهی در220 مزرعه پرورش ماهی و استخرهای ذخیره آب کشاورزی رهاسازی شده است افزود: تا پایان سال حدود 200 هزار قطعه دیگر نیز رهاسازی می شود.

وی پیش بینی کرد: امسال بیش از 700 تن ماهی سردآبی و گرم آبی در مزارع و استخرهای پرورش ماهی این استان تولید شود.

مهدوی با اشاره به پرورش  قزل آلای رنگین کمان از ماهیان سردآبی و از ماهیان گرم آبی گونه های کپور  معمولی و آمور "کپور علفخوار" در مزارع و  استخرهای ذخیره آب کشاورزی استان سمنان اظهار داشت: پرورش ماهیان درمزارع و استخرهای ذخیره آب کشاورزی علاوه بر تولید، کسب درآمد و ایجاد اشتغال برای پرورش دهندگان، نقش مهمی در غنی سازی آب های کشاورزی برای مزارع و باغ ها دارد.

لزوم استفاده از سیستم های نوین آبزی پروری برای افزایش تولید

مدیر شیلات سازمان جهادکشاورزی استان سمنان  استفاده از سیستم های نوین آبزی پروری به منظور افزایش تولید در واحد سطح برای استفاده بهینه از منابع آبی و امکانات موجود، پرورش متراکم کپور ماهیان در استخرهای ذخیره آب کشاورزی را از برنامه های آتی بخش شیلات برشمرد.

مهدوی پرورش گونه های جدید آبزیان مانند ماهی تیلاپیا، توسعه و ترویج پرورش ماهیان خاویاری، توسعه تکثیر و پرورش ماهیان زینتی از طریق ایجاد شهرک های ماهیان زینتی، ارتقای فرهنگ مصرف آبزیان از طریق برگزاری کلاس های آموزشی ترویجی، تشکیل و تقویت تشکل های آبزی پروری، توسعه و ترویج استفاده از دستگاه میکروژنراتور"تولید برق با استفاده از آب مزارع پرورش ماهی" در مناطق فاقد برق سراسری، ایجاد بازارچه  اختصاصی برای عرضه آبزیان و ساماندهی مراکز عرضه ماهی دراستان را از دیگر برنامه ها عنوان کرد.

پرورش گونه های جدید آبزیان در استان سمنان

وی گفت: به دنبال پرورش گونه‌های جدید از جمله تیلاپیا در استان سمنان هستیم که گونه‌ای مقاوم با نیاز آبی کم، زاد و ولد بالا و کیفیت گوشت مطلوب است و استان سمنان به عنوان یک پایلوت خوب می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

مدیر شیلات سازمان جهادکشاورزی استان سمنان  افزود: استان سمنان علیرغم محدودیت‌ها از موقعیت خوبی در پرورش ماهی برخوردار و هر ساله میزان تولید استان از رشد خوبی برخوردار است.

مهدوی اضافه کرد: سازمان شیلات ایران مساعدت‌های لازم را به استان سمنان داشته و برای توسعه آبزی پروری این حمایت‌ها ادامه خواهد داشت.

تولید 620 تن گوشت ماهی در سال 90

وی با اشاره به اینکه پارسال در مزارع و استخر های پرورش ماهی این استان بیش از 620 تن گوشت ماهی تولید شد، گفت: این میزان تولید نسبت به سال قبل 20 درصد افزایش داشت.

مدیر شیلات سازمان جهادکشاورزی استان سمنان  از رهاسازی ماهی خاویاری برای اولین بار در استخر استان سمنان خبر داد و افزود: تعداد 500 قطعه ماهی خاویاری " فیل ماهی" در یکی از مزارع  پرورش ماهی در شهرستان گرمسار به صورت آزمایشی رهاسازی شد که تاکنون نتایج مثبتی در برداشته است.

مهدوی همچنین از آبزی پروران خواست تا برای تهیه آبزیان و بچه ماهی های پرورشی خود از مزارع حد واسط مورد تایید دامپزشکی و دارای پروانه بهداشتی اقدام کنند.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: پرورش دهندگان ماهی برای حمل آبزیان به مزارع حتما گواهی سلامت و گواهی انجام واکسیناسیون را از فروشنده دریافت و محموله را با گواهی بهداشتی حمل کنند.

کد خبر 1749356

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha