۱۸ آذر ۱۳۹۱، ۹:۱۷

مهر گزارش می دهد؛

کمربندی جدید گرگان در رویای افتتاح/ مرکز گلستان فاقد کمربندی ایمن

کمربندی جدید گرگان در رویای افتتاح/ مرکز گلستان فاقد کمربندی ایمن

گرگان - خبرگزاری مهر: روز شمار ساخت کمربندی جدید گرگان به پایان رسید و این طرح هنوز در رویای افتتاح بسر می برد.

به گزارش خبرنگار مهر، با توسعه شهر گرگان در دهه های اخیر، کمربندی کنونی به یک بزرگراه درون شهری تبدیل شده  و دیگر نمی توان آن را کمربندی نامید.

همچنین به دلیل نبود کمربندی مناسب و ایمن، سوانح و تصادفات زیادی در بزرگراه شهید کلانتری اتفاق می افتد، به همین دلیل توسعه و ساخت کمربندی یا کنارگذر جدید گرگان که براساس طرح پیشنهادی بیش از 54 کیلومتر طول دارد، باید در اولویت طرح های راهسازی گلستان قرار گیرد.

مهلت ساخت کنارگذر جدید به پایان رسیده است

در آذرماه سال 88، کلنگ آغاز عملیات اجرایی کنارگذر جدید گرگان از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی به زمین زده شد و مدت اجرای قطعه اول کنارگذر گرگان به طول 15.5 کیلومتر، 24 ماه اعلام شد و آذرماه سال 90 نیز به عنوان زمان افتتاح کنارگذر تعیین شد.

در اردیبهشت سال گذشته نیز استاندار گلستان از افتتاح بخشی از قطعه اول کنارگذر مشترک گرگان - کردکوی تا پایان سال 90 خبر داد؛ اما اکنون روزشمار ساخت کنارگذر گرگان به پایان رسیده و مرکز گلستان هنوز از وجود یک کمربندی ایمن و کارآمد بی بهره است.

نمایندگان گرگان در مجلس نیز چند ماه پیش از انجام مذاکراتی با وزیر راه و شهرسازی از تسریع عملیات ساخت کمربندی جدید گرگان خبر دادند اما با گذشت چندین ماه از وعده های نمایندگان مرکز استان، احداث کمربندی جدید همچنان به کندی پیش می رود و با این روند حتی به اتمام فاز اول این پروژه تا پایان دولت دهم هم نمی توان امیدوار بود.

کمبود اعتبار مشکل اصلی کمربندی

معاون امور عمرانی استاندار گلستان نیز کمبود اعتبار را دلیل اصلی تکمیل نشدن کمربندی گرگان می داند.

عبدالرضا دادبود در این زمینه می گوید: اکنون تکمیل بزرگراه گرگان- مشهد در اولویت است و در زمینه توسعه راهها بخش زیادی از توان مالی و اجرایی دولت برای اتمام بخش های باقی مانده بزرگراه گرگان – مشهد صرف می شود.

نارضایتی شهروندان از نبود کمربندی ایمن

حوزه نظارت و کنترل طرح های راهسازی گلستان مجری طرح کنارگذر جدید گرگان است و عملیات ساخت کنارگذر به کندی پیش می رود، این مشکل، موجب نگرانی و نارضایتی شهروندان شده است.

یکی از شهروندان گرگانی در این باره می گوید: به دلیل توسعه شهر گرگان جاده کمربندی فعلی در داخل شهر قرار گرفته است به طوری که اکنون چندین شهرک مسکونی چون دادگستری، حافظ، سعدی، شهریار، جهاد و ویلاشهر در کنار این کمربندی قرار دارند و این موجب وقوع حوادث ناگواری در این منطقه شده است.

محمد حسینی که یکی از ساکنان شهرک حافظ است که 2 سال پیش به همراه همسرش در تصادف با یک خودرو در بزرگراه شهید کلانتری زخمی شدند، می گوید: چگونه این مسیر را می توان جاده کمربندی نامید در حالی که شهرک های مسکونی و مراکز متعدد آموزشی و تجاری در دو طرف آن قرار گرفته اند؛ از مسئولان می خواهیم که برای کاهش تصادفات به فکر ساخت یک کمربندی جدید برای گرگان باشند.

به نظر می رسد علاوه بر ساخت کمربندی جدید، برای افزایش ایمنی در بزرگراه شهید کلانتری، باید زیرگذرها و پل های عابر پیاده بیشتری ساخته شود و سپس برای جلوگیری از حرکت عابران در عرض بزرگراه، در رفیوژ میانی بزرگراه، نرده های حفاظتی نصب شود. تقویت نورپردازی مسیر نیز در افزایش ایمنی در هنگام شب مؤثر است.

ساخت کنارگذر با جدیت پیگیری شود

عضو شورای شهر گرگان می گوید: کنارگذر مشترک گرگان- کردکوی به طول 54 کیلومتر به طور موازی با جاده فعلی ساخته می شود که بر اساس شواهد موجود، فقط 10 کیلومتر از کنارگذر آسفالت شده و در تلاقی کنارگذر با بزرگراه گرگان - آق قلا نیز باید یک تقاطع غیر همسطح به طول 900 متر ساخته شود به همین دلیل به مصوبه تبصره 81 و اعتبار مالی ویژه نیاز است.

ناصر گرزین در پیگیری خبرنگار مهر می گوید: با توجه به برنامه زمان بندی، تاکنون باید 50 درصد از عملیات ساخت کنارگذر انجام می شد که به علت مشکلات موجود فقط 35 درصد از عملیات ساخت کنارگذر انجام شده است.

گرزین می افزاید: بسیاری از شهرهای کوچک تر از گرگان، دارای کمربندی مناسب هستند و امیدواریم که طرح کمربندی گرگان نیز با همکاری نهادهای مجری، هر چه سریع تر به بهره برداری برسد.

ارزش بالای زمین و کمبود اعتبار

ارزش بالای زمین در استان های شمالی یکی از دلایل اصلی توسعه نامطلوب راه ها و جاده ها است.

به گفته رئیس حوزه نظارت و کنترل طرحهای راهسازی گلستان، مشکل اصلی برای اجرای طرح ها کمبود اعتبار مالی است.

حسن کلهری می گوید: تملک زمین برای راهسازی و تامین مصالح مورد نیاز، دو عامل تعیین کننده در اجرای عملیات اجرایی طرح های راهسازی است که تأمین آنها نیازمند صرف هزینه و زمان است، اجرای طرح های مختلف راهسازی گلستان چون ساخت کمربندی برای شهرهای گرگان، علی آباد، آزادشهر، مینودشت و گالیکش و تبدیل مسیر آزادشهر تا کلاله به بزرگراه نیز با مشکلات متعددی چون نبود بودجه و اعتبار مواجه است.

در دو استان مازندران و گیلان نیز چون گلستان، مشکلات مربوط به خریداری و تملک زمین وجود دارد اما ساخت و توسعه کمربندی ها و بزرگراه ها در گیلان و مازندران در مقایسه با گلستان، روند بسیار بهتری دارد؛ بنابراین ساخت کمربندی و توسعه راه ها و بزرگراه ها در گلستان، نیازمند پیگیری جدی و مستمر مدیران ارشد گلستان، تلاش بیشتر برای جذب و تخصیص اعتبارات مالی مناسب و نظارت دقیق  بر نهادهای اجرایی مرتبط است.

کمربندی، جایگزین کنارگذر مشترک شود

براساس طرح و نقشه های پیشنهادی، کنارگذر مشترک گرگان-کردکوی به طول 54 کیلومتر از 7 کیلومتری شرق گرگان آغاز می شود و پس از عبور از نزدیکی سرخنکلاته و سپس قطع بزرگراه گرگان – آق قلا و گذر از روستای امیرآباد با مسافتی طولانی به سمت غرب ادامه می یابد و در محدوده غربی شهر کردکوی به بزرگراه گرگان – ساری متصل می شود.

با اجرای این طرح، گرگان و کردکوی دارای یک کمربندی خواهند شد؛ که مجریان طرح، آن را «کنارگذر مشترک» نامیده اند، هنوز مشخص نیست به چه دلیل قرار است یک کنارگذر مشترک برای دو شهر گرگان و کردکوی ساخته شود؛ تاکنون دلایل فنی کارشناسی ساخت کنارگذر مشترک 2 شهر گرگان و کردکوی اعلام نشده است.

معابر شمالی شهرهای گرگان و کردکوی محل تردد وسایل نقلیه سنگین و ترانزیتی هستند و با توجه به فاصله این 2 شهر، اصلاح طرح پیشنهادی کنارگذر مشترک و ساخت کمربندی های مستقل و مجزا برای دو شهر گرگان و کردکوی ضروری است.

بنابراین پیشنهاد می شود کمربندی جدید گرگان در مسیر سرخنکلاته – امیرآباد – انجیراب ساخته شود. انتظار می رود از افتتاح طرح کمربندی یا کنارگذر گرگان به طور ناقص یا به طور مرحله به مرحله خودداری شود.

کمربندی جدید تنها پس از اجرای کامل طرح می تواند به بهره برداری برسد، بنابراین افتتاح کمربندی گرگان باید پس از ایجاد امکانات مورد نیاز یک کمربندی چون دوربرگردان های ایمن(یوترن)، روگذرها و زیرگذرهای استاندارد در محل تقاطع ها، نصب کامل گارد ریل و اجرای کامل تأسیسات روشنایی طول مسیر، انجام شود.
...............................
عکسها تزیینی است
کد خبر 1760261

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha