۱۹ خرداد ۱۳۸۴، ۱۶:۱۶

با گذشت يك سال از موافقت امير اين كشور؛

اولين قانون اساسي دائمي قطر از امروز اجرا مي شود

اولين قانون اساسي دائمي قطر از امروز اجرا مي شود كه بر اساس آن احتمال برگزاري انتخابات آزاد پارلماني نيز در صورت تصويب قانون مربوطه وجود دارد.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از خبرگزاري كويت ، اجراي اولين قانون اساسي دائمي قطر پس از يك سال از موافقت شيخ حمد بن خليفه آل ثاني امير اين كشور با سند آن (در 8 ژوئن سال گذشته ) از امروز آغاز مي شود .

 در جريان همه پرسي كه در مورد پيش نويس قانون اساسي دو سال پيش برگزار شد اكثريت قطري ها آن را تاييد كردند .

يوسف عبيدان استاد علوم سياسي دانشگاه قطر وعضو كميته اي كه قانون اساسي دائمي را تدوين كرد، به خبرگزاري كويت گفت : عمل به قانون اساسي دايمي يك گام بسيار مهم براي پايان دادن به مرحله انتقالي كه از حدود 35 سال پيش ( پس از استقلال اين كشور در سال 1972) وجود داشته، به شمار مي رود .

طي اين مدت قطر براساس مجموعه اي از قوانين تكيه مي كند كه مهمترين آن اساسنامه دولت است كه چندين بار نيز تغيير يافته است  .

به گفته وي، گام احتمالي پس از آغاز عمل به قانون اساسي برگزاري اولين انتخابات پارلماني از طريق راي گيري مستقيم در تاريخ قطر است كه اين مساله به شكل گسترده از طريق كميته هاي مامور تهيه قانون انتخابات و نيز قانون تابعيت براي كنترل مشاركت در عمليات انتخاباتي دنبال مي شود .

از سوي ديگر، امير قطر با درخواست وزارت كشور براي تمديد زمان مشخص شده براي تهيه پيشنهاد مربوط به تعيين حوزه هاي انتخاباتي به مجلس شورا موافقت كرد.

در حالي كه هنوز زمان برگزاري انتخابات پارلماني در قطر مشخص نشده است اما در عمل شخصيت هاي سياسي قطر فعاليت هاي تبليغاتي خود را آغاز كرده اند.

شايان ذكر است اخيرا كشورهاي مختلف عربي تحت فشارهاي مختلف داخلي و خارجي انجام اصلاحات محدود و بعضا نمادين را در دستور كار خود قرار داده اند تا علاوه بر كاستن از فشارهاي خارجي تا حدودي رضايت افكارعمومي خود را نيز جلب كنند

کد خبر 193176

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha