۲۰ خرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۱۵

مهر بررسی می کند؛

دودشدن دسترنج کشاورزی با آتش زدن بقایای گیاهی 

دودشدن دسترنج کشاورزی با آتش زدن بقایای گیاهی 

گرگان - خبرگزاری مهر: به تاکید کارشناسان و پژوهشگران بخش کشاورزی، آتش زدن بقایای گیاهی گندم و جو سبب کاهش حاصلخیزی خاک و دود شدن دسترنج کشاورزان می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، برداشت محصولات زراعی از جمله گندم و جو ماه جاری در گلستان آغاز شد و برخی کشاورزان پس از برداشت محصول اقدام به آتش زدن بقایای گیاهی می کنند.
 
دکتر محمد اسماعیل اسدی محقق بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان نسبت به عواقب آتش زدن بقایای گیاهی گندم و جو بعد از برداشت هشدار داد.
 
وی در گفتگو با مهر اظهار داشت: از جمله اقدامات تخریبی كه نقش به سزايي در آسيب رساندن به ساختمان خاك، منابع آبي، محيط زيست، ميكروارگانيسم ها ومواد آلي و معدني خاك دارد آتش زدن مزارع می باشد. این کار به منظور نابودی بقایای گیاهی و مبارزه با علفهای هرز، آفات و صرف هزینه به ظاهر کمتر اقتصادی و زمانی در راستای حذف باقی مانده محصولات وآماده کردن زمین جهت کشت بعدی است.
 
اسدی گفت: اگرچه آتش زدن در کوتاه مدت و در زمان سریعتر و با هزینه کمتر سبب از بین رفتن علفهای هرز و تا حدی آفات مزرعه می شود اما اثرات جبران ناپذیری در کاهش حاصلخیزی خاک و از بين رفتن حشرات مفيد و شكارگر دارد.
 
وی بیان داشت: این امر به علاوه، باعث فشردگی خاک در اثر کاهش درصد مواد آلی و رطوبت خاک در نتیجه عبور ماشینهای کشاورزی در هنگام آماده سازی زمین گشته که منجر به افزایش وزن مخصوص ظاهری خاک و کاهش تبادلات گازی خاک و نقصان شدید جمعیت انواع میکروارگانیسم های خاک می شود.
 
اسدی گفت: همه این موارد عملاً میزان باروری خاک مزرعه را در طی چند سال بعدي بشدت کاهش می دهد و هزینه ای به مراتب بالاتر بدنبال دارد.
 
این محقق مرکز تحقیقات کشاورزی گفت: در گذشته هاي دور با رهاسازي اين اراضي كم بازده، بهره برداران به نقاط ديگر روي مي آورند اما در زمان حاضر علاوه بر كاهش سطح زيركشت محدوديت هاي زياد ديگري نظير دسترسي به منابع توليد و اراضي وسيع بكر وجود دارد كه باعث كاهش مساحت زمين براي هر كشاورز به دليل افزايش جمعيت و خرد شدن اراضي در طي فرايند قوانين مربوط به ارث و تفكيك آن وجود دارد. 
 
وی بیان داشت:بقایای گیاهی حداقل چهار نقش اساسی در تولیدات گیاهی بازی می کند،اول کاهش فرسایش آبی و بادی، دوم تامین مواد غذایی گیاه، سوم به عنوان یک مالچ فعالیت کرده و میزان هدر رفت آب خاک را کاهش می دهد و چهارم تعدیل کننده دمای خاک است.
 
دکتر اسدی در پایان اضافه کرد که با توجه به فرا رسیدن فصل برداشت محصول گندم و جو، آتش سوزی هر ساله آن خسارات مالی فراوانی به كشاورزان و اقتصاد جامعه وارد می آید، لذا با توجه به این که  محصول گندم بسیار خشك و سریع الاشتعال است و وزش باد نیز از عواملی است كه موجب تسریع و شدت آتش سوزی می شود، همه موارد فوق باعث از بین رفتن یك سال زحمت و تلاش كشاورز و ضرر و زیان به اقتصاد كشورمان می گردد.
 
وی گفت: بنا بر این به کشاورزان توصیه می گردد که جدا از آتش زدن بقایای بعد از برداشت گندم و جو خودداری نمایند. زیرا بازمانده محصول گندم (سفال گندم) برای زمین مفید و نوعی كود و پوشش محسوب می شود و  با آتش زدن سفال گندم باعث فقیرتر شدن زمین خود از نظر مواد آلی و همچنین آب قابل دسترس نشوید.
 
گلستان حدود 700 هزار هکتار اراضی کشاورزی و زراعی دارد.
کد خبر 2072858

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha