۳۰ خرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۱۴

گزارش خبری/

پژوهش در دستگاه‌های اجرایی مرده است/ لزوم تخصیص اعتبارات ویژه پژوهشی

پژوهش در دستگاه‌های اجرایی مرده است/ لزوم تخصیص اعتبارات ویژه پژوهشی

بوشهر - خبرگزاری مهر: هر چند از پژوهش به عنوان یکی از مهمترین عوامل توسعه و پیشرفت یاد می‌شود ولی با توجه به عدم حمایت دستگاه‌های اجرایی از طرح‌های پژوهشی، در واقع می‌توان گفت که پژوهش در دستگاه‌های اجرایی مرده است و نیاز است که اعتبارات این طرح‌ها اختصاص یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، در دنیای امروز، دانایی یکی از محورها و شاخص‌های اصلی پیشرفت و تعالی هر جامعه محسوب می‌شود. سنجش سطح دانایی به میزان تولید و مصرف اطلاعات و گسترش دانایی به دسترسی سریع وآسان به منابع علمی موثق وابسته است.

دانسته‌های ما یا از طریق مطالعه منابع اطلاعاتی موجود حاصل می شود یا بر اساس پژوهش‌هایی که خود انجام می‌دهیم به دست می آید. اگر این دانسته‌ها بر اساس نتایج پژوهش‌های قبلی باشد در واقع به مصرف اطلاعات پرداخته‌ایم و اگر مبتنی بر مشاهدات و تحلیل‌های جاری باشد تلاش ما به تولید اطلاعات منجر شده است.

منبع اصلی تولید اطلاعات و دانش جدید در واقع حاصل فعالیت‌های پژوهشی است که انجام می گیرد. پژوهش در هر موضوع، به هر شکلی و در هر سطحی که انجام شود تلاشی منسجم و نظام‌مند در راستای توسعه دانش موجود درباره موضوع‌هایی است که با آن‌ها سرو کار داریم.

در مجموع پژوهش راهی برای گسترش مرزهای دانش و گشودن افق‌های تازه برای آیندگان است که لازم توسط همه دستگاه‌ها مورد توجه قرار بگیرد و حداقل مواردی که در قانون قرار گرفته عملی شود.

الزام دستگاه‌های اجرایی به پرداخت یک تا سه درصد اعتبارات پژوهشی

مدیرکل پژوهش استانداری بوشهر گفت: همه دستگاه‌های اجرایی موظفند یک تا سه درصد از اعتبارات خود را برای انجام امور پژوهشی و توسعه فناوری هزینه کنند.

سیدمحمدرضا هاشمی‌فرد در ادامه بیان داشت: در سال‌های اخیر اعتبارات اختصاص یافته به پژوهش بسیار کم بوده است و در کارگروه‌ها با مشکلات زیادی مواجه بوده‌ایم و در دبیرخانه نیز شاهد این مشکلات بوده‌ایم.

وی خاطرنشان ساخت: باید روند جداسازی اعتبارات پژوهشی در این حوزه انجام شود و هر دستگاه باید یک تا سه درصد از اعتبارات خود را به حوزه پژوهشی اختصاص دهدو اگر با کمبودی در این زمینه مواجه باشد، باید آن را از جای دیگر تامین کنند

طرح‌های پژوهشی باید از تئوری بودن و کتابخانه‌ای بودن خارج شود

مدیرکل پژوهش استانداری بوشهر با تاکید بر اینکه طرح‌های پژوهشی باید از تئوری بودن و کتابخانه‌ای بودن خارج شود، تصریح کرد: طرح‌های پژوهشی باید کارایی لازم را داشته باشند.

وی در ادامه بیان داشت: طرح‌های پژوهشی باید کارائی لازم را داشته باشند و بتواند از انها به صورت کاربردی استفاده کرد.

هاشمی‌فرد در ادامه خاطرنشان ساخت: موضوع طرح‌های پژوهشی باید مرتبط با استان بوشهر باشد و بتوان از برای توسعه و پیشرفت استان استفاده کرد.

تنگناهای مالی در دستگاه‌های اجرای مانع اجرای طرح‌های پژوهشی

افشین استوار معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز با اشاره به وجود برخی از تنگناهای پژوهشی،‌ اظهار داشت: در صورتی که پژوهش به خوبی دیده نشود، پژوهش به شدت واکنش نشان می‌دهد و این واکنش منفی را در بخش‌های مختلف خواهیم دید.

وی به اولویت‌های طرح‌های پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اشاره کرد و افزود: تاثیر نفت و گاز بر سلامت محیط زیست، ظرفیت‌های زیست‌محیطی  خلیج فارس و بیماری‌های غیر واگیر برخی از این اولویت‌های پژوهشی است.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تاکید کرد: اثرات ریز‌گردها بر سلامت، سموم کشاورزی، سوانح و حوادث، بیماری‌های ایدز، سالک و سل و طب سنتی نیز از دیگر موارد اولویت‌های دانشگاه علوم پزشکی برای طرح‌های پژوهشی است.

وی تصریح کرد: باید اعتبارات پژوهشی به خوبی اختصاص یابد تا شاهد افزایش طرح‌های  پژوهشی و روند تسوعه و پیشرفت بیشتری باشیم.

افزایش اعتبارات پژوهش باعث بهبود راندمان طرح‌های کشاورزی می‌شود

نوذر منفرد مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز گفت: در برنامه‌های پژوهشی خود 20 اولویت داریم که با اختصاص اعتبارات لازم به این طرح‌های می‌توانیم آنها را عملیاتی کنیم.

وی با اشاره به برخی از اولویت‌های طرح‌های پژوهشی جهاد کشاورزی استان بوشهر، اضافه کرد: تعیین الگوی کشت، روش‌های نوین کشاورزی، استفاده از حوزه آبخیز داری و به‌کارگیری آب‌های نامتعارف از جمله این اولویت‌ها است.

منفرد ادامه داد: همچنین بررسی اثرات خشکی و خشکسالی و استفاده از تکنولوژی‌های جدید در بهبود وضعیت کشت و استفاده پایدار از پوشش گیاهی از دیگر اولویت‌های طرح‌های پژوهشی جهاد کشاورزی استان بوشهر است.

وی تاکید کرد: پژوهش در کشاورزی نقش بسیار مهمی دارد و تخصیص اعتبارات لازم به امور پژوهشی می‌تواند باعث بهبود راندمان طرح‌های کشاورزی شود.

کد خبر 2080607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha