۲۹ مرداد ۱۳۹۲، ۱۴:۴۴

گزارش مهر به مناسبت روز جهانی مساجد/

مساجد سنگر مستحکم مسلمانان/ ضرورت افزایش حضور جوانان در مساجد

مساجد سنگر مستحکم مسلمانان/ ضرورت افزایش حضور جوانان در مساجد

استان تهران - خبرگزاری مهر: مساجد به عنوان مهمترین سنگر مسلمانان از چنان اهمیتی برخوردار است که بزرگان دین بر حفظ آن تأکید ویژه کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران و تصویب سازمان کنفرانس اسلامی، روز 21 آگوست (30مرداد)، مصادف با روز به آتش کشیده شدن مسجدالاقصی توسط رژیم منحوس صهیونیستی، به عنوان روز جهانی مسجد نامگذاری شده و در تقویم رسمی کشور به ثبت رسیده است.

اهمیت و کارکرد مساجد در جامعه به عنوان کانون حیات طیبه، مروج سبک زندگی اسلامی وفرهنگسازی و جریان سازی در این خصوص از جمله مسایل مهمی است که در این گزارش و در مصاحبه با کارشناسان مذهبی به دنبال پاسخ به آنها هستیم.
 
مقام معظم رهبری درباره کارکرد واهمیت مسجد می فرمایند: اجتماع در مساجد را همچنان باید نگاه داشت، جوانها مسجد را کلاس درس و صحنه رزم بدانند، به مساجد رو کنند، مساجد خانه خداست و خانه بندگان خداست، مساجد کلاس دین و درس سیاست و درس رزمندگی با دشمنان دین است.
 
ایشان تأکید کردند: مساجد را گرم بدارید، محافل مذهبی را مانند دوران اختناق رژیم (گذشته)، همچنان گرم نگاه دارید سعی کنید مسائل تبلیغاتی ،مذهبی و اسلامی، سمعی و بصری را به مساجد بکشانید، مسجد خانه خداست پس خانه همه خلق خداست، مسجد کانون برکت خیز است، مساجد به ما امکان می دهد که با برادران مسلمان خود و با خواهران مسلمان خود رابطه خویشاوندی را حفظ کنیم، مساجد را پاس بداریم و آنها را گرم نگاه داریم.
 
باید فرزندان خود را با مسجد مأنوس کنیم
 
عضو شورای مرکز رسیدگی به امور مساجد شهرستان ورامین با اشاره به اهمیت مسجد اظهار داشت: مسجد از مهمترین سنگرهای عبادی و سیاسی است، حفظ مساجد از جمله اموری است که اسلام به آن وابسته است وهمه ما وظیفه داریم مساجد را آباد کنیم.
 
                                                            
 
حجت الاسلام سید محسن محمودی افزود: در ماه مبارک رمضان شاهد حضور پررنگ مردم در مساجد بودیم اما حضور در مسجد فقط مختص ماه مبارک رمضان نیست، مسجد سنگر مسلمین است و باید از آن پاسداری کنیم، همه ما باید با مسجد و نماز جماعت مأنوس باشیم و فرزندان خود را نیز با مسجد انس دهیم.
 
وی عنوان کرد: باید از ابزاهای نوین برای کشاندن جوانان و نوجوانان به مساجد استفاده کنیم زیرا اکنون با تهاجم نرمی که استکبار علیه نسل جوان ما آغاز کرده است چاره ای جز حرکت به این سمت نداریم.
 
مسجد مهمترین محل تبلیغ آموزه های الهی است
 
حجت الاسلام حسین قدوسی رییس ستاد اقامه نماز شهرستان ورامین نیز در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بعد از تأسيس حكومت اسلامي، مسجد بعنوان اصلي‌ترين محل تبليغ دين و آموزش مفاهيم والاي اسلامي و الهي جايگاه مهمي يافت و از اين مكان مقدس بود كه ارزش­هاي ديني و اسلامي به ساير قسمت­هاي جامعه تسرّي و گسترش يافت و مبلّغان و اساتيد بزرگواري پرورش يافتند بويژه اينكه با برپائي نماز جماعت در مسجد و نماز جمعه، اين موضوع اهميت صدچنداني پيدا كرد.
 
رییس ستاد اقامه نماز شهرستان ورامین افزود: بعد از تأسيس مسجد در جامعۀ اسلامي، كاركرد فرهنگي و اجتماعي آن نقش مهم و بسزائي يافت. مهم­ترين چارچوب­ها و قواعد فرهنگي و اجتماعي دين مبين اسلام و جامعۀ اسلامي، در مساجد بيان مي‌شد و در سطح جامعۀ اسلامي گسترش مي‌يافت، به‌گونه‌اي كه امروزه بعد از گذشت بيش از چهارده قرن از دين مبين اسلام، اين كاركرد، جايگاه خود را حفظ كرده و فعاليت­هاي مختلف اين حوزه در مساجد انجام مي‌گيرد.
 
نباید از نقش تربیتی مسجد غافل شویم
 
نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی شهرستان ورامین هم در گفتگو با خبرنگار مهر به دوران حکومت طاغوت و قبل از انقلاب اشاره و عنوان کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، مساجد جایگاه اولیه خود را باز یافته و محل تجمع مسلمین، تبادل اطلاعات، انسجام گروه ها، ایجاد تشکل های اسلامی، محل روشنگری و اطلاع رسانی و همچنین محل مبارزه با طاغوتیان در ابعاد مختلف بود.
 
حجت الاسلام سید مصطفی احمدی نتیجه بهره گیری از محیط معنوی مساجد را پیروزی انقلاب اسلامی عنوان کرد و افزود: انقلاب اسلامی ایران یک معجزه بود و بی تردید این عظمت و بزرگی، به واسطه برخورداری و همچنین بهره گیری مناسب از محیط معنوی مساجد است.
 
وی گفت: مسجد تریبون امامت و ولایت و جایگاه تمام افراد است و نباید از نقش تربیتی مسجد غافل شد.
 
                                                          
 
ظرفیت مساجد بسیار وسیع است
 
معاون مرکز رسیدگی به امور مساجد شهرستان ورامین نیز به خبرنگار مهر گفت: در اسلام، مسجد جايگاهى به وسعت يك مكتب جامع و زنده و متناسب با هدف ها و آرمان هاى يك رسالت جهانى و ظرفيتى فراگير و به فراخى تمامى انسان ها و همه بشريت دارد.
 
حجت الاسلام مصطفی دین پرور اضافه کرد: دين اسلام تنها آيين نجات بخش و سعادت آفرين بشر است كه در همه جنبه هاى زندگى، اعم از اعتقادى، اجتماعى، سياسى، فرهنگى، اخلاقى و اقتصادى، برنامه هاى جامع و كاملى تنظيم کرده و همه را براى آموختن اين درس ها زير چتر تعليم و تربيت خود قرار مى دهد،از اين رو، پيش از هر چيز، به كانونى پر جاذبه نياز است كه بتواند همه اقشار را به خود جذب نمايد و در خود جاى دهد، بر اين اساس، پيامبر گرامى اسلام(ص) در نخستين فرصتى كه در راه دعوت به اسلام به دست آورد، به تأسيس مسجد به عنوان يك پايگاه مهم اجتماعى و تربيتى اسلام اقدام کردند.
 
این مسئول ادامه داد: بر اين اساس، هر روز كه از عمر اسلام مى گذرد و اين دين آسمانى در دل هاى شايسته و پاك نفوذ بيش ترى پيدا مى كند، بر تعداد مساجد افزوده مى شود؛اين موضوع بيش تر به اين دليل است كه كليه معارف و مظاهر اسلامى از مسجد سرچشمه مى گيرد و در دنياى اسلام گسترش پيدا مى كند.
 
مساجد با جذب جوانان می توانند به نقش تاریخی خود عمل کنند
 
حجت الاسلام محمدی درباره راهکار جذب جوانان در مساجد بیان کرد: بی‌تردید برای جذب جوانان و حضور آنها در مسجد و جماعات هم موانع مختلف و هم راهكارهای مختلفی متصور است كه این موانع و همچنین راه كارها می‌توانند جنبه‌های فردی، خانوادگی و محیطی داشته باشند.
 
این استاد دانشگاه افزود: یكی از وظایف و مسؤلیت‌های عمده متولیان مساجد در این راستا آشنا سازی جوانانی است كه مسجدی نیستند، با ارزش‌ها و اسرار و فلسفه نماز، نماز جماعت و حضور در مسجد آشنا نیستند، مطمئنا راه آن سخنرانی در مسجد نیست، بلكه باید پیام‌ها در این زمینه در جا‌ها و موقعیت‌هایی جلوه‌گر شود كه جوانانی كه اهل نماز جماعت و مسجد نیستند، حضور دارند.
 
وی افزود: مساجد آن گاه خواهند توانست نقش تاريخى خود را در تربيت عبادى، اجتماعى، سياسى و فرهنگى ايفا كنند كه بتوانند مخاطبان خود، به خصوص نسل جوان، را جذب و حفظ کنند.
 
گزارش از محمدرضا حیدری
کد خبر 2119332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha