۳۰ مهر ۱۳۹۲، ۱۲:۰۹

برنامه‌ جبران افت فشار گاز در پارس‌جنوبی/ تعداد سکوها افزایش یافت

برنامه‌ جبران افت فشار گاز در پارس‌جنوبی/ تعداد سکوها افزایش یافت

شرکت ملی نفت ایران به منظور جلوگیری از افت فشار و حفظ سطح پایداری تولید گاز در فازهای پارس جنوبی افزایش تعداد سکوها و در نهایت افزایش حفاری تعداد چاه‌های توسعه‌ای را در دستور کار قرار داد.

به گزارش خبرنگار مهر، تاخیر در ساخت و راه‌اندازی فازهای جدید پارس جنوبی، نوع شیب مخزن و موقعیت ساختارهای هیدروکروبوری پارس جنوبی در برخی از چاه‌های مرزی این میدان مشترک گازی منجر به افزایش آب نمک و افت فشار شده است.

این موضوع بارها توسط مسئولان شرکت ملی نفت ایران در دولت قبل تکذیب شده و مسئولان وقت شرکت ملی نفت ایران وقوع هرگونه افت فشار و یا افزایش آب دهی چاه‌های مرزی پارس جنوبی را کذب محض عنوان می‌کردند.

با این وجود شرکت ملی نفت ایران امروز با انتشار گزارشی از سیاست‌های جدید شرکت نفت و گاز پارس به عنوان متولی توسعه پارس جنوبی به منظور مدیریت افت فشار گاز در برخی از فازها و چاه‌های مرزی این میدان مشترک با قطر خبر داده است.

در این گزارش شرکت ملی نفت ایران مهمترین برنامه‌های جلوگیری از افت فشار و حفظ سطح پایداری تولید گاز در فازهای پارس جنوبی افزایش تعداد سکوها و در نهایت افزایش حفاری تعداد چاه‌های توسعه‌ای اعلام شده است.

از این رو ساخت تاسيسات سازه‌هاي دريايي فازهاي 11 و 12 پارس جنوبي در يارد جزيره قشم شتاب می‌گیرد ضمن آنکه دو جكت از سه جكتي كه در قشم در حال ساخت بوده متعلق به فاز 11 پارس جنوبي و يك جكت نيز متعلق به فاز 12 پارس جنوبي است.

شرکت ملی نفت تاکید کرده است: پيشتر در برنامه توسعه فاز 12 پارس جنوبي، ساخت و نصب 3 سكو پيش بيني شده بود كه براساس بررسي‌هاي انجام شده، ساخت يك سكو و جكت ديگر افزون بر سه سكوي پيش بيني شده، به برنامه اين فاز براي حفظ سطح توليد اضافه شده است.

اضافه شدن سكو چهارم به فاز 12 پارس جنوبي به منظور جلوگيري از افت فشار و حفظ سطح پايداري توليد برنامه ريزي شده است.

از سوی دیگر با توجه به اين كه پارس جنوبي، بين ايران و قطر مشترك بوده و فازهاي یک،11، 12، 18 و 19 روي خط مرزي دريايي اين دو كشور قرار دارد از اين رو برداشت سريع تر از مناطق مرزي از اولويت‌هاي صنعت نفت است.

فاز 12 پارس جنوبي با هدف توليد روزانه‌ 84 ميليون‌ مترمكعب‌ گاز طبيعي‌ به منظور تزريق‌ به خط‌ لوله‌ ششم‌ گاز سراسري كشور، توليد روزانه‌ 120هزار بشكه‌ ميعانات‌ گازي‌ سنگين‌ و توليد روزانه‌ 750 تن‌ گوگرد در حال توسعه است.

همچنين هدف از طرح توسعه‌ طرح‌ فاز11 پارس جنوبي تولید روزانه 56 ميليون مترمكعب گاز و 70 هزار بشكه‌ ميعانات‌ گازي‌ سنگين‌ از پارس‌ جنوبي خواهد بود.

کد خبر 2160251

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha