۱۴ آبان ۱۳۹۲، ۱۴:۰۳

جایزه ساموئل جانسون به زندگینامه سیاستمدار ایتالیایی رسید

جایزه ساموئل جانسون به زندگینامه سیاستمدار ایتالیایی رسید

جایزه ساموئل جانسون 2013 برای نوشتن زندگینامه شاعر ـ سیاستمدار ایتالیایی به لوسی هیوز ـ هالت تعلق گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تلگراف، کتاب «قله» نوشته لوسی هیوز ـ هالت درباره زندگی شاعر و نویسنده‌ای ایتالیایی است که یک شبه به قهرمانی ملی بدل شد و از پایه‌گذاران فاشیسم ایتالیا لقب گرفت.

گروه داوری زندگینامه گابریله دانونزو را جذاب‌تر از یک رمان خواند و به همین دلیل از میان فهرست نهایی که دربرگیرنده کتاب‌هایی چون زندگینامه رسمی مارگارت تاچر به قلم چارلز مور بود، این کتاب را شایسته دریافت جایزه 20 هزار پوندی سال 2013 خواند.

کتابی از شارلوت هیگینس درباره تاثیر رومن‌ها بر بریتانیا و کتابی از ویلیام دالریمپل درباره تاریخ جنگ اول افغانستان از دیگر کتاب‌های رقابت نهایی بودند.

دانونزو که در فاصله سال‌های 1863 تا 1938 زندگی می کرد، به دلایل مختلف ایجاد دافعه و نیز جاذبه می‌کند. او ناشری بی‌پروا بود و استعدادش را اولین بار زمانی آشکار کرد که مرگ خودش را در یک حادثه سواری در سن 17 سالگی اعلام کرد. او با این کار برای اولین بار توانست توجه عموم را به خود جلب کند.

وی به دلیل روحیه متفاوتش نیاز به نوشتن رمان داشت تا بتواند توجه بیشتری را به خود جلب کند و با این حال همواره گروهی از طلبکاران پشت سر او بودند. با اینها او شخصیتی کاریزماتیک داشت و در میان مردم به عنوان فردی تاثیرگذار شناخته می‌شد، او از این قدرت برای حمایت از جنگ استفاده کرد و مردان جوان زیادی را به مسلخ جنگ فرستاد. در پایان جنگ جهانی اول او که یک چشمش را از دست داده بود به قهرمانی ملی بدل شد و از این قدرت برای گسترش قدرت دیکتاتوری خویش استفاده کرد. وی که عقاید ناسیونالیستی افراطی داشت سرانجام به یکی از فاشیست‌های ایتالیایی بدل شد و راه را برای روی کارآمدن موسلینی باز کرد و بدترین دوره تاریخی کشورش را رقم زد.

جایزه ساموئل جانسون که امسال پانزدهمین سال خود را پشت سر گذاشت، به بهترین آثار غیرداستانی بریتانیا تعلق می‌گیرد و از جوایز معتبر ادبی این کشور است.

لوسی هیوز هالت 62 ساله، تاریخ‌نگار و زندگینامه نویس بریتانیایی است. او برای نشریه ساندی تایمز نقد کتاب می‌نویسد و یکی از داوران جایزه داف کوپر بوده است. او نویسنده چند کتاب غیرداستانی است که کتاب «کلئوپاترا: تاریخ، رویاها و تحریفات» در سال 1990، «قهرمانان: منجیان، خیانتکاران و ابرقهرمانان» در سال 2004 و «قله: گابریله دنونزو: شاعر، گمراه کننده و واعظ جنگ» از جمله آنها هستند.

آخرین کتاب او که برنده این جایزه معتبر بریتانیایی شده، سال 2013 از سوی انتشارات فورت استیت به بازار آمد.

کد خبر 2169854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha