۲۸ آبان ۱۳۹۲، ۱۴:۱۳

رئیس کتابخانه مجلس:

کار در حوزه نسخ خطی باقیات‌الصالحات است

کار در حوزه نسخ خطی باقیات‌الصالحات است

رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در سیزدهمین آئین بزرگداشت حامیان نسخ خطی کار در حوزه نسخ خطی را باقیات‌الصالحات نامید.

به گزارش خبرنگار مهر، سیزدهمین آئین بزرگداشت حامیان نسخ خطی صبح امروز 28 آبان در کتابخانه ملی ایران و با حضور اساتید این حوزه و نیز با رونمایی از ارج‌نامه زنده یاد آیت الله سیدعزیز محقق طباطبائی و نیز استاد محمد دبیرسیاقی برگزار شد.

حجت الاسلام محمد طباطبایی فرزند زنده یاد آیت الله سید عبدالعزیز محقق طباطبائی یکی از سخنرانان این همایش بود که گفت: امروز و بعد از 13 سال که از فوت پدرم می گذرد، دوباره به معرفی آن مرحوم پرداخته ایم هر چند در این 13 سال نیز نهادهای علمی مختلفی در ایران و در کشورهای دیگر برنامه های زیادی برای معرفی آن مرحوم برگزار کرده اند.

وی افزود: او فهرست‌نگار نسخ خطی، مصحح متون کهن فارسی و مرجع علمی بسیاری از دانش‌پژوهان و محققان بود که گره های زیادی از راه بسیاری از محققان برداشت.

طباطبایی یکی از مهمترین ویژگی های پدرش را اخلاق و منش او برشمرد و بیان کرد: او نمی‌نوشت تا نویسنده باشد او خود را فراموش کرده بود و فقط عظمت مولایش علی(ع) را می‌دیدید.

وی در پایان سخنانش گفت: بهترین بزرگداشت برای پدرم گام برداشتن، حرکت کردن و همت همه ما برای راهی شدن در راهی که او دوست داشت، می تواند باشد.

محمد رجبی دوانی سخنران بعدی این مراسم بود که گفت: کار در حوزه نسخ خطی که با فرهنگ کشور در ارتباط است باقیات‌الصالحات است.

وی افزود: حدود یک ماه پیش یا کمی بیشتر در فرانکفورت و نمایشگاه معروف کتاب این شهر بودیم و برای اولین بار 40 اثر را که کتابخانه مجلس چاپ کرده بود، به آنجا بردیم و متاسفانه با این حقیقت تلخ که اولین بار است کتاب های چاپ شده داخلی در عرصه جهانی عرضه شده اند، روبرو شدیم.

رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی خواستار بیرون آمدن کتب از غربت شد و گفت: ما باید سعی کنیم که کتاب های نوشته شده ایرانی ها را به جهان علم و دانش معرفی کنیم. خود من شاهد این بودم که بسیاری از ایران‌شناسان اظهار تاسف می کردند که کارهای ایرانی کمتر معرفی می شود.

وی ادامه داد: در کتابخانه مجلس به سهم خودمان این آمادگی را داریم که هر نوع خدمتی که در مورد نسخ خطی از ما بخواهند انجام دهیم. ما 33 جلد کتاب در حوزه نسخه خطی منتشر کرده و 11 جلد نیز منتشر خواهیم کرد.

رجبی به خاطره ای از مرحوم علی دوانی، پدرش اشاره کرد و گفت: خاطرم هست پدرم که با زنده یاد سید عبدالعزیز طباطبایی دوست صمیمی بود، همواره ذکر خیر و برکاتش را می گفت و بر این نکته تاکید داشت که آقا عزیز از بزرگان روزگار است.

رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی زنده یاد طباطبائی را حافظ و بانی آنچه که از اجداد بزرگ خود به جا مانده بود، دانست و در مورد دکتر دبیرسیاهی گفت: ایشان در حوزه ادبیات و تاریخ و نیز ادبیات منظوم آثار بسیاری را تصحیح کرده اند که به صورت مقاله یا کتاب وجود دارد.

رجبی در پایان سخنانش بیان کرد: قصد داریم مشروح تمام مذاکرات مجلس را از روز اول یعنی از دوران قاجار تا انقلاب اسلامی را که مجلس ملی وجود داشت، به صورت دیجیتال ارائه کنیم. همچنین سال آینده کل مذاکرات مجلس شورای اسلامی را نیز به همراه مذاکرات مجلس سنای ایران به صورت دیجیتال ارائه نمائیم.

کد خبر 2178289

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha