۸ اسفند ۱۳۹۲، ۱۹:۳۱

آیت الله مکارم شیرازی:

تحقق بانکداری اسلامی شکوفایی اقتصادی کشور را به دنبال دارد/ بازار بورس مفید و پویاست

تحقق بانکداری اسلامی شکوفایی اقتصادی کشور را به دنبال دارد/ بازار بورس مفید و پویاست

قم - خبرگزاری مهر: یکی از مراجع تقلید شیعیان تحقق بانکداری اسلامی را عامل شکوفایی اقتصادی کشور ذکر کرد و گفت: باید فلسفه شکل گیری بازار بورس و میزان تطبیق عملکردها با این فلسفه همواره مد نظر دست اندرکاران باشد تا از این موضوع انحرافی بوجود نیاید.

به گزارش خبرگزاری مهر: آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی امروز پنج‌شنبه در دیدار کمیته فقهی و اقتصادی سازمان بورس کشور، تشکیل این کمیته را اقدامی ارزشمند و ضروری دانست و خاطرنشان کرد: نظام ما نظامی اسلامی است و رکن دین در کنار جمهوریت است و نمی‌شود ما نظام خود را اسلامی بدانیم اما از فقه دور باشیم؛ بنابراین تشکیل این کمیته حرکتی در جهت تقویت نظام اسلامی است.

فقه پاسخگوی تمام نیازها است

وی در ادامه با اشاره به مسائل مستحدثه اظهار داشت: اگر ما برای این مسائل پاسخ نداشته باشیم چنین استنباط می‌شود که فقه اسلامی برای تمام مسائل پاسخ ندارد، در حالی که فقه پاسخگوی تمام نیازها است.
استاد برجسته حوزه ابراز داشت: به قدری بنیه فقهی و معارف اسلامی قوی است که جوابگوی همه نیازها در تمام اعصار است.

وی با تأکید بر این که یک سلسله مسائل مستحدثه از غرب می‌آید و ما نباید به آن خوشبین باشیم، گفت: فرهنگ ما با غربی‌ها در بسیاری از موارد نمی‌سازد و نباید تحت تاثیر هجمه حرف‌ها و زیبایی تعبیرات شان قرار گیریم.

فقه شیعه مظلوم واقع شده است

آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که فقه شیعه از نظر عمق قابل مقایسه با فقه دیگر مذاهب از جمله اهل سنت نیست، تصریح کرد: متاسفانه فقه شیعه مظلوم واقع شده و نتوانسته‌ایم این فقه را به موقع به دنیا انتقال دهیم.

وی نظریه فتح باب اجتهاد را دال بر کارآمدی فقه شیعه ارزیابی و تصریح کرد: باید با اطمینان خاطر و ایمان به این برتری این مسائل را دنبال کنیم و فقه شیعه را بیش از پیش تبیین کنیم.

این مرجع تقلید شیعیان با بیان این که نباید به مسائل فقهی توجیه گرانه نگریسته شود، ابراز داشت: اگر بانکداری اسلامی عملیاتی شود چقدر با بانکداری غربی تفاوت دارد، بانکداری اسلامی تاکید دارد که در کنار عقود باید کار اقتصادی شود.

بورس بازاری مفید و پویا است

وی تحقق بانکداری اسلامی را عامل شکوفایی اقتصادی کشور ذکر کرد و گفت: درباره بورس شک و تردیدهایی هست، نکند بورس تبدیل به مرکزی شود که ظاهرا اقتصادی ولی مایه سرگرمی است.

آیت الله مکارم شیرازی افزود: باید فلسفه شکل گیری بازار بورس و میزان تطبیق عملکردها با این فلسفه همواره مد نظر دست اندرکاران باشد تا از این موضوع انحرافی بوجود نیاید و بازار بورس بازاری مفید و پویا و تاثیرگذار در پیشرفت اقتصادی باشد.
 

کد خبر 2245760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha