۱۹ مرداد ۱۳۹۳، ۱۳:۰۰

تشریح آخرین وضعیت "ابولا" در دنیا/ توصیه های وزارت بهداشت به مسافران خارج از کشور

تشریح آخرین وضعیت "ابولا" در دنیا/ توصیه های وزارت بهداشت به مسافران خارج از کشور

رئيس مركز مديريت بيماريهاي واگير وزارت بهداشت، به تشریح آخرين وضعيت بيماري "ابولا" در جهان پرداخت و گفت: تاکنون بيش از 1700 نفر در دنیا به اين بيماري مبتلا شده‌اند و 960 نفر جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دكتر محمدمهدي گويا، افزود: سازمان جهاني بهداشت درخصوص بيماري ابولا شرايط اضطراري اعلام كرده است و به همه كشورهاي دنيا توصيه كرده كه نظام مراقبت از اين بيماری را در كشورشان تقويت كنند.

وي ادامه داد: در جهان بيش از 1700 نفر به اين بيماري مبتلا شده‌اند و 960 نفر جان خود را از دست داده‌اند و در حقيقت ظرف 40 سالي كه اين ويروس در دنيا شناخته شده است تا به حال بزرگترين، شديدترين و پيچيده‌ترين طغيان در دنيا بوده است.

رئيس مركز مديريت بيماريهاي واگير وزارت بهداشت گفت: تاكنون كشورهاي گينه، ليبريا و سيرالئون عمده‌ترين كشورهاي گرفتار به اين بيماري هستند و ظرف چند روز گذشته در پايتخت نيجريه هم مواردی از ابتلا به اين بيماري گزارش شده است.

گويا افزود: از آنجايي كه نيجريه بزرگترين كشور زير صحراي افريقا مي‌باشد نگراني در اين رابطه افزايش پيدا كرده است و احتمال اينكه بيماري در كشورهاي ديگر نيز مشاهده شود، دور از انتظار نيست.

وي در ادامه گفت: كشورهاي گرفتار شده به اين بيماري جزو فقيرترين كشورهاي دنيا و آفريقا هستند، نظام‌هاي سلامتي‌اشان خيلي توانا نيست و نيروي انساني نظام سلامتي آنها نيز به اندازه كافي نمي‌باشد و همچنين رفتارهاي مردم نيز به گونه‌اي است كه باعث شده اين بيماري با سرعتي فراتر از اقدامات كنترلي در حال پيشرفت باشد و اقدامات كنترلي عقب‌تر از رشد موارد بيماري است.

رئيس مركز مديريت بيماريهاي واگير وزارت بهداشت گفت: ‌احتمال سرايت اين بيماري از طريق مسافرت به كشورهاي درگير بيماري به ديگر مناطق دور از انتظار نيست و ظرف چند هفته اخير مواردی از بیماری در مسافرانی که از کشور یاد شده به کشور خود بازگشته اند، مشاهده شده است.

گويا در ادامه افزود: وزارت بهداشت به مردم توصيه مي‌كند اگر كار ضروری ندارند مسافرت به كشورهاي درگير بيماري را به تعويق بياندازند و در صورت ضرورت سفر به اين مناطق حتماً قبل از مسافرت با مسئولين بهداشتي در داخل كشور صحبت كرده و راهنمايي‌هاي لازم را از آنان بگيرند و اين موضوع فوق‌العاده قابل اهميت و توجه است.

وي با ذكر اين مطلب كه بيماري ابولا تاكنون درمان شناخته شده‌اي نداشته و واكسني هم براي پيشگيري از آن وجود ندارد، گفت: مبتلايان به اين بيماري 60 تا 90 درصد جان خود را از دست مي‌دهند.

گويا، راههاي انتقال اين بيماري را از طريق تماس با ترشحات بدني مثل خون، مايعات بدني و تماس با امعاء و احشاء حيوان آلوده عنوان كرد و افزود: همچنين بیماری از طريق خون و ترشحات بدني فرد بيمار به اطرافيانش و به خصوص به مراقبين اين بيماران منتقل مي‌شود.

رئيس مركز بيماريهاي واگير وزارت بهداشت گفت: برخي از جان‌باختگان اين بيماري، كادر بهداشتي و درماني بوده‌اند.

وي در خصوص پيگيري اين بيماري در كشور افزود: وزارت بهداشت اين بيماري را از ابتدا رديابي كرده است و آمادگي‌هاي لازم براي تشخيص بيماري و مراقبت بيماران را دارد.

گويا تأكيد كرد: مردم از مسافرتهاي غير ضروري به كشورهاي درگير با اين بيماري بپرهیزند و در صورت سفر از تماس با حيوانات به خصوص شامپانزه، ميمون، خوك و خفاش پرهيز كنند.

رئيس مركز مديريت بيماريهاي واگير وزارت بهداشت گفت: مسافرانی كه به اين كشورها سفر كردند در صورت بازگشت به كشور چنانچه تا 30 روز بعد از بازگشت دچار تب، اسهال، استفراغ و خونريزي از جايي در بدنشان شوند حتماً با ذكر اين كه به كشورهاي گينه، ليبريا، سيرالئون و پايتخت نيجريه سفر داشتند به مسئولين بهداشتي كشور اطلاع دهند.

وي در پايان افزود: تیمهای بهداشتي ما در فرودگاه‌هايي كه پرواز بين‌المللي دارند اطلاع‌رساني لازم را در اختيار مسافران قرار مي‌دهند. 

کد خبر 2346829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha