۱۹ شهریور ۱۳۹۳، ۱۶:۲۰

شیرمحمدی عنوان کرد:

اقامت مجاز 65 هزار افغانی در قم/ آمار مهاجرین غیرمجاز مشخص نیست

اقامت مجاز 65 هزار افغانی در قم/ آمار مهاجرین غیرمجاز مشخص نیست

قم - خبرگزاری مهر: مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قم در خصوص آمار فعلی اتباع افغانستان در قم گفت: تعداد 65 هزار نفر از مهاجرین افغانی در قم دارای کارت و شناسایی شده هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس شیرمحمدی ظهر چهارشنبه در نشستی خبری در جمع خبرنگاران در خصوص برگزاری همایش برای افغانستان اظهار داشت: در راستای نامگذاری سال جاری از سوری رهبر معظم انقلاب به نام سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی و از انجا که مقام معظم رهبری در سخنرانی‌هایی که در سال جاری داسته‌اند به اهمیت مسئله فرهنگ تأکید کردند؛ اداره کل اتباع و مهاجرین استانداری قم از سوی اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی و همچنین کمیساریای عالی پناهندگان ماموریت یافت تا همایشی در این راستا برای طلاب و روحانیون افغانستانی مقیم قم برگزار کند.

وی افزود: در دیداری که با معاونت سیاسی امنیتی استانداری قم داشتیم تصمیم گرفته شد تا اتاق فکر فرهنگی به منظور بررسی و واکاوی مشکلات و معضلات فرهنگی اتباع افغانی مقیم قم تشکیل شود.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قم، عنوان کرد: در این خصوص جلسات متعددی با طلاب برجسته حوزه علیه، مجمع طلاب افغانستان مقیم قم و همچنین جامعه المصطفی العالمیه داشتیم که در این جلسات موضوعات، آسیب‌های و معضلات فرهنگی موجود اتباع افغانستانی در قم مورد تبادل نظر و بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: مجموعه اقدامات فرهنگی که برای مهاجرین افغانی در قم و از سوی اداره کل اتباع استانداری صورت گرفت با استقبال مسئولان نمایندگی سازمان ملل متحدد و همچنین کمیساریای عالی پناهندگان مواجه شد.

فراخوان مقاله‌ای برای طلاب و روحانیون افغانستانی

شیرمحمدی، با اشاره به برگزاری همایش برای افغانستان در تاریخ 6 آذر ماه سال جاری اظهار داشت: فراخوان مقاله‌ای برای طلاب و روحانیون افغانستانی ارائه شد که علاقمندان می‌توانند در موضوعات اعلام شده مقالات خود رابه دبیرخانه همایش ارائه کنند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قم، ابراز داشت: در سرفصل‌ها و عناوین فراخوان مقالات علاوه بر درج موضوعاتی با محورهای مسائل و معضلات فرهنگی و اجتماعی اتباع افغانستانی در قم، به مسئله تقریب نیز توجه شده است.

وی گفت: با حجت الاسلام حسینی قزوینی مدیر شبکه جهانی ولایت نیز جلساتی برگزار شد که محور موضوعات تقریبی فراخوان مقاله بر عهده ایشان گذاشته شد.

شیرمحمدی، با تاکید بر اینکه از طلاب و فضلای افغانستانی درخواست داریم تا مقالات ارائه شده خود را به صورت کاربردی تعریف کنند، ابراز امیدواری کرد تا مجموعه مقالات ارسالی به این همایش مورد استفاده و چراغ راهی برای کار‌شناسان فرهنگی افغانستان و مسئولان مرتبط با امور اتباغ افغانستانی در سراسر کشور باشد.

تحصیل 1500 دانشجوی افغانی در قم

وی در خصوص آمار فعلی اتباع افغانستان در قم با بیان اینکه تعداد 65 هزار نفر از مهاجرین افغانی در قم دارای کارت هستند، گفت: 16 هزار نفر از افغانی‌ها در قم زیر نظر بیمه آسیا بیمه شده‌اند و تعداد 1500 نفر از مهاجرین افغانی در 14 دانشگاه استان قم مشغول به تحصیل هستند.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قم، با بیان اینکه آمار مهاجرین غیر مجاز در قم مشخص نیست افزود: قم به لحاظ داشتن کشاورزی و صنعت نیازمند کارگران فصلی است که در برخی از ایام به لحاظ استفاده از نیروی انسانی افغانستانی، آمار آنان تغییر می‌کند.

وی با بیان اینکه با افرادی که اتباع غیرمجاز را به کار می‌گیرند برخورد خواهد شد، افزود: در حدود 15 هزار نفر از اتباع خارجی به صورت غیر مجاز در قم ساکن هستند که البته در این زمینه نمی‌توان آمار دقیق داد.

شیرمحمدی، ادامه داد: رویکرد جدید اداره اتباع و مهاجرین استانداری قم آن است که از اشتغال اتباع غیر مجاز جلوگیری شود و با افرادی هم که از نیروی انسانی خارجی استفاده می‌کنند با همکاری اداره کار و نیروی انتظامی برخوردهای لازم صورت خواهد گرفت.
 

کد خبر 2368098

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • محمد IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۱
      0 0
      یا رب ۶۵هزار نفر فقط در قم .اینها باید بروند در کشور خودشان همه شهرهایشان در امنیت کامل وهمه نعمتی در کشورشان است .چرا ایران اینها را لا اقل تشویق به رفتن به شهرهای خودشان نمی نماید.