۱۱ مهر ۱۳۹۳، ۹:۲۴

مهر گزارش می دهد/

عشایر استان بوشهر خواستار توسعه زیرساخت‌های بهداشت دام

عشایر استان بوشهر خواستار توسعه زیرساخت‌های بهداشت دام

بوشهر - خبرگزاری مهر: یکی از مهمترین مشکلات عشایر مربوط به مسائل بهداشتی دام‌های آنها می‌شود که نبود خانه بهداشت دام در استان بوشهر مشکل‌ساز شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، عشایر به عنوان یکی از قطب‌های اساسی در تولید و اقتصاد نقش بسیار مهمی در تامین نیازهای جامعه دارند و نیاز است که توجه ویژه‌ای به عشایر در استان بوشهر صورت بگیرد.

استان بوشهر در زمینه عشایر دارای ظرفیت‌های بالایی است و حدود 32 هزار نفر عشایر در استان بوشهر زندگی می‌کنند که حدود سه درصد از جمعیت استان بوشهر را تشکیل می‌دهند و باید برای رفع مشکلات عشایر از همه ظرفیت‌ها استفاده شود.

عشایر استان بوشهر در شهرستان‌ها دشتستان، دشتی، تنگستان، دیر، جم، دیلم و بوشهر حضور دارند و بیش از هشت ماه در سال را در این شهرستان‌ها حضور دارند و بقیه ایام سال را در مناطق ییلاقی سپری می‌کنند.

در استان بوشهر پنج هزار و 200 خانوار عشایری زندگی می‌کنند که  یک‌هزار و 700 خانوار در مناطق عشایری استان بوشهر ساکن هستند و سه هزار و 500 خانوار عشایر استان بوشهر نیز کوچ‌رو هستند.

 یکی از مهمترین مشکلات عشایر مربوط به مسائل بهداشتی دام‌های آنها می‌شود که نبود خانه بهداشت دام در استان بوشهر مشکل‌ساز شده است و لازم است که اقدامات اساسی در این زمینه صورت بگیرد.

تلفات دام‌های عشایر به علت کمبود زیرساخت‌های بهداشتی دام

یکی از بزرگان عشایر استان بوشهر در زمینه مشکلات عشایر استان بوشهر به خبرنگار مهر گفت: یکی از مسائل بسیار مهمی که باید مسئولان توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند، مسائل بهداشتی دام‌ها است که هم‌اکنون با مشکلات زیادی در این زمینه مواجه هستیم.

علی محمودی اضافه کرد: در طول سال به علت مواجه شدن با مشکلات بهداشتی دام، تعداد زیادی از دام‌های ما تلف می‌شوند که باید خدمات دامپزشکی مناسبی برای دام‌ها ارائه شود.

وی افزود: تعداد بالای دام‌ها در کنار هم باعث می‌شود تا مشکلات بهداشتی به دیگر دام‌ها نیز سرایت کند و راه اندازی خانه بهداشت دام برای عشایر می‌تواند بسیاری از این مشکلات را کاهش دهد.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که باید به خوبی مورد توجه قرار گیرد، توسعه راه‌های عشایری بین روستاها است که مشکلات زیادی دارند و باید پل‌های مناسبی نیز بدین منظور ساخته شود.

توجه به بهداشت و درمان دام عشایر در استان بوشهر صورت گیرد

مدیرکل امور عشایر استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تلاش‌های بسیار زیادی به منظور رفع مشکلات و تامین نیازهای عشایر در استان بوشهر صورت گرفته است و طرح‌های بسیار خوبی در این زمینه اجرا می‌شود.

علی ابراهیمی اضافه کرد: استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بالایی در زمینه دام است که دارای 850 هزار دام سبک و سه هزار و 500 دام سنگین هستند و عشایر استان در زمینه دامداری، صنایع دستی و کشاورزی اشتغال دارند که تولیدات بالایی دارند.

وی بر لزوم برنامه‌ریزی مناسب برای رسیدگی به مسائل بهداشتی عشایر به ویژه در بخش دام تاکید کرد و خاطرنشان ساخت: باید توجه ویژه‌ای به توجه به بهداشت و درمان دام، و بیمه عشایر صورت بگیرد تا شاهد کاهش تلفات دامی در بین عشایر باشیم.

مدیرکل امور عشایر استان بوشهر خواستار راه‌اندازی خانه بهداشت دام عشایر در استان بوشهر شد و افزود: عشایر نقش بسیار مهمی در تولید و اقتصاد دارند و باید شرایط را به گونه‌ای فراهم سازیم که بهترین و باکیفیت‌ترین تولیدات را داشته باشند.

خانه بهداشت دام عشایر راه‌اندازی می شود

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از اقدامات بسیار مهمی که در زمینه کاهش مشکلات بهداشتی دام‌های عشایر در دستور کار داریم، پیشگیری از بروز ویروس‌های خطرناک به دام‌ها است که همواره در طول سال در دستور کار داریم.

مرتضی بحرانی به نقش بسیار مهم واکسیناسیون دام‌ها در کاهش ریسک پذیری سرمایه‌های دامی اشاره کرد و بیان داشت: اجرای طرح واکسیناسیون علیه بیمارهای مختلف برای دام‌های استان بوشهر را در دستور کار داریم و کارهای بسیار خوبی در این زمینه اجرا می شود.

وی به ارائه خدمات بهداشتی دام‌ها در مناطق مختلف عشایری استان بوشهر اشاره کرد و افزود: برنامه بسیار مهمی که برای کاهش مشکلات بهداشتی دام‌های استان بوشهر در دستور کار داریم راه‌اندازی خانه بهداشت دام در منطقه عشایری بوشکان دشتستان است.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر تصریح کرد: از همه توان و ظرفیت‌ها برای ارائه خدمات مناسب به عشایر و به ویژه افزایش بهداشت و سلامت دام‌ها استفاده خواهیم کرد تا شاهد رفع مشکلات عشایر باشیم.

خبرنگار: سعید رضایی
 

کد خبر 2382547

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha