۱۴ مهر ۱۳۹۳، ۱۰:۳۳

«استادان قانون» منتشر شد/ روایت بازگشت قانون از کشورهای عربی به ایران

«استادان قانون» منتشر شد/ روایت بازگشت قانون از کشورهای عربی به ایران

آلبوم موسیقی «استادان قانون» در بررسی شیوه‌های قانون‌نوازی دوران معاصر با گردآوری ملیحه سعیدی نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی در بازار موسیقی منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، در این آلبوم موسیقایی 14 قطعه موسیقایی در دستگاه‌های شور، سه گاه، همایون، ماهور و آوازهای دشتی، بیات اصفهان و شوشتری از هنرمندان و استادان عرصه قانون نوازی از جمله جلال قانونی، منوچهر شیرازی، مهدی مفتاح، اکبر صدیف، سیمین آقا رضی و ملیحه سعیدی برای علاقه مندان موسیقی ایرانی ارائه شده است.

ملیحه سعیدی گردآورنده این اثر موسیقایی در مقدمه بروشور آلبوم در معرفی ساز تاریخی قانون آورده است: قانون سازی است به شکل ذوزنقه قائم الزاویه و از سازهای مضرابی که در ساخت آن چوب، فلز، استخوان، پوست، زه و مواد دیگری به کار رفته است. قانون از نظر ساختمان جزو گروه سازهای «ذوات الاتار مطلق زخمه‌ای» است که دارای سیم های آزاد است و بنابراین نیازی به پرده بندی و گرفتن سیم ندارد و ایجاد نواهای چند صدایی به آسانی با آن امکان پذیر است.

در مورد سابقه و تاریخ پیدایش قانون نظرات و فرضیات مختلفی وجود دارد اما آنچه مسلم است اینکه قانون قدمت زیادی دارد و قدیمی ترین سند و اثری که از این ساز و سازهای مشابه آن وجود دارد حجاری های آشور است. قانون ظاهرا پس از دوره تیموری و مساله تحریم غنا و موسیقی در ایران متروک شده است زیرا تا اواخر عصر تیموری و اوایل دولت صفوی این ساز نوازندگان بسیار و استادان به نامی داشته به طوری که زین الدین محمود واصفی دانشمند و موسیقیدان اواخر قرن نهم و اوایل قرن دهم هجری قمری در کتاب «بدایع الوقایع» از جمعی استادان نوازنده قانون نام برده است.

در آثار به جا مانده از دوره صفوی دو تصویر از میرقانونی در حال نواختن قانون در نقاشی های کاخ چهلستون اصفهان دیده می شود. قانون در حدود سال 1272 شمسی توسط رحیم قانونی که در بصره و بغداد و سوریه و مصر نزد استادان عرب نواختن قانون را آموخته بود به ایران بازگشت.

سعیدی بعد از معرفی ویژگی های دیگر قانون از رحیم قانونی، جلال قانونی، مهدی مفتاح، اکبرصدیف و سیمین آقا رضی به عنوان نوازندگان برجسته ساز قانون در ایران نام برده و به تشریح ویژگی‌های نوازندگی هر کدام از این هنرمندان پرداخته است.

آلبوم موسیقایی «استادان قانون» توسط موسسه فرهنگی هنری ماهور با مجوز شماره 917740 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت 14825 کتابخانه ملی با قیمت 12 هزار تومان هم اکنون در دسترس علاقه مندان موسیقی ایرانی است.

کد خبر 2383769

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha