۲۶ آبان ۱۳۹۳، ۹:۰۱

مهر گزارش می دهد/

صادرات دام زنده راهکاری برای توسعه ایلام/ طبیعت بکر دلیل کیفیت بالای گوشت قرمز استان

صادرات دام زنده راهکاری برای توسعه ایلام/ طبیعت بکر دلیل کیفیت بالای گوشت قرمز استان

ایلام – خبرگزاری مهر: دامداری از قدیم تاکنون از مهمترین ظرفیت های استان ایلام به شمار می رود چراکه طبیعت و کوه های متنوع استان باعث شده دام ها از گوشت با کیفیتی برخوردار باشند و این مهم فرصتی برای صادرات دام زنده در استان فراهم کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، استان ایلام از قدیم تاکنون به دلیل خوش آب و هوا بودن و شرایط طبیعی و وجود کوه ها و طبیعت بکر جایگاه مناسبی برای توسعه فعالیتهای دامداری و دامپروری بوده است.

هم اکنون در بیشتر نقاط روستایی و عشایرنشین استان ایلام شغل اکثر مردم دامداری و کشاورزی است و از این طریق امرار معاش می کنند چراکه که وجود کوه هایی مثل کبیرکوه، مانشت، قلارنگ، دینارکوه و دشت ها و پوشش گیاهی آنها فرصتی برای دامداری است.

این استان با داشتن دو میلیون و 500 هزار راس دام یکی از قطبهای اصلی دامداری و دامپروری در کشور است و هم اکنون بخش مهم از نیازهای کشور در بخش فرآوده های دامی در این استان تهیه می شود.

کیفت بالای گوشت قرمز در استان ایلام

کیفیت بالای گوشت در استان ایلام باعث شده این استان به عنوان ظرفیتی بزرگ در بخش دامداری و دامپروری مطرح باشد و از نقاط مختلف کشور برای خرید گوشت و دام به این استان مراجعه می کنند.

هرچند این ظرفیت در استان طی سالهای گذشته به وجود آمده و هم اکنون بخش مهمی از اقتصاد خانوارهای استان را تشکل می دهد ولی این مهم جای کار بسیاری دارد.

دامداری در مراتع چلچلی

از جمله اقدامات مهم و جدی در حوزه دام بخش صادرات دام زنده است که هم اکنون در حال شکل گیری است و بدون شک برای توسعه استان به خصوص در منطق روستایی بسیار مهم است.

توسعه دامداری و دامپروری در بخش صادرات باعث توسعه کل استان می شود و همچنین این مهم باعث عدم مهاجرت مردم استان به سایر نقاط کشور که عمدتا برای یافتن شغل است، می شود.

صادرات دام زنده از آنجا برای استان ایلام دارای اهمیت است که این استان هم اکنون دارای مرز با کشور عراق و ظرفیت مرز مهران است و این فرصتی بزرگ برای صادرات ظرفیتهای استان به خصوص در بخش دامداری و دامپروری و دام زنده است.

صادرات دام زنده از یک جهت دیگر حائر اهمیت است و آن هم اینکه هم اکنون بخش بسیار اندکی از صادرات مرز مهران مربوط به خود استان است، و اکثر صادرات متعلق به سایر نقاط کشور است و به طور قطع صادرات دام زنده باعث رونق صادرات استان نیز می شود.

صادرات دام زنده در دستور کار مسئولان جهاد کشاورزی استان ایلام

عبدالرضا بازدار رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: کشاورزی و بخش مهم دامداری و دامپروری از قدیم تاکنون رونق بسیاری در استان ایلام داشته و سالانه بیش از 26 هزار تن گوشت قرمز در استان تولید می شود.

وی عنوان کرد: مرز مهران ظرفیت خوبی برای صادرات محصولات کشاورزی و فرآورده های دامی و همچنین دام زنده به کشور عراق فراهم کرده است.

این مسئول بیان داشت: صادرات دام زنده از استان ایلام به دیگر کشورهای همسایه هم اکنون انجام می شود و درصدد هستیم صادرات را از طریق مرز مهران به کشور عراق برقرار کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی استان بیان داشت: هم اکنون دو درصد جمعیت دامی کشور در استان ایلام قرار دارد و به دلیل وضعیت آب و هوایی و پوشش گیاهی استان، دامداری در استان رونق بیشتری گرفته است.

وی بیان داشت: در سالهای اخیر بیش از 650 واحد پرواربندی در استان ایلام راه اندازی شده و این فرصتی بزرگ برای توسعه و اشتغال در استان است.

دامداری در مراتع چلچلی

بازدار بیان داشت: با روند توسعه دامداری در استان ایلام به طور قطع آینده ای درخشان برای صادرات در استان پیش بینی می شود و در این راه نیز جهاد کشاورزی استان با ارائه تسهیلات از دامداران حمایت می کند.

وی افزود: به طور کلی صادرات دام زنده از مهمترین برنامه های استان ایلام است که این مهم در آینده ای نزدکی تحقق پیدا می کند و به طور قطع نقش مهمی در اقتصاد استان دارد.

برای صادرات دام زنده با مسئولان عراقی رایزنی شد

حشمت الله عسگری معاون برنامه ریزی استانداری ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به ظرفیتهای مهم مرز بین المللی مهران، باید از ظرفیتهای مهم استان برای صادرات استفاده کرد.

وی بیان داشت: کشاورزی و دامداری یکی از مهمترین ظرفیتهای استان است که هم اکنون رایزنی های خوبی با طرف عراقی برای صادرات آنها انجام شده است.

وی افزود: بحث صادرات دام زنده و گوشت در استان ایلام به کشور عراق از مرز مهران نیازمند مجوزهای لازم است که با توجه به استقبال کشور عراق امیدواریم این مهم در آینده انجام شود.

عسگری بیان داشت: هم اکنون صادرات دام زنده در استان ایلام یکی از مهمترین ظرفیتهای استان برای رونق اقتصادی است چراکه دام های مازاد زیادی در استان وجود دارد و بخش مهمی از آن به سایر نقاط کشور ارسال می شود.

این مسئول افزود: این راهکار بهترین فرصت برای توسعه دامداری، اقتصاد روستایی و فعال کردن جمعیت عشایر استان است.

این مسئول تصریح کرد: ظرفیتهای دامداری و کشاورزی در استان ایلام نیازمند توجه است و در سالهای اخیر در طرح تحول کشاورزی استان تسهیلات خوبی برای توسعه این بخش در استان پرداخت شده است.

وی بیان داشت: از مهمترین برنامه های دیگر برای توسعه کشاورزی و دامداری ایلام بحث ایجاد صنایع تبدیلی در استان است که این مهم نیز در سالها اخیر رشد خوبی داشته و در سال جاری نیز سعی می شود این روند ادامه داشته باشد.

عسگری یادآور شد: هم اکنون سرمایه گذاری برای اجرای طرحهای بزرگ کشاورزی و دامداری در استان ایلام مثل گاوداری هفت هزار راسی در شرف انجام است که این طرحهای بزرگ بدون شک باعث اشتغال و رونق صادرات در استان می شوند.

امیدواریم در استان محرومی مثل ایلام که در سالهای اخیر روند سرمایه گذاری در این استان بسیار ناچیز بوده، با ایجاد طرحها بزرگ هم حجم سرمایه گذاری در استان بالا رود و هم صادرات در استان با توجه وجود مرز مهران شکل تازه ای بگیرد.

کد خبر 2422564