۱۵ دی ۱۳۹۳، ۱۲:۲۵

افتتاح نمایشگاه اسناد کربلای ۵- ۱؛

سردار قربانی: می‌توانستیم بصره را هم بگیریم

سردار قربانی: می‌توانستیم بصره را هم بگیریم

سرتیپ پاسدار مرتضی قربانی از فرماندهان عملیات کربلای ۵ و همرزم سردار قاسم سلیمانی در این عملیات، گفت: بعد از عملیات، اگر تصمیم بر این بود که یگان ما راهی بصره شود، ما می توانستیم تا آنجا پیش برویم.

به گزارش خبرنگار مهر، این سخنان را سردار سرتیپ پاسدار قربانی صبح امروز دوشنبه ۱۵ دی ماه در مراسم افتتاح نمایشگاه اسناد کربلای ۵ که با عنوان «اسناد افتخار ۲» در آرشیو ملی ایران برپا شده است، بیان کرد.

وی که هم اکنون رئیس موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است، در ابتدای سخنانش از همکاری موزه تحت مدیریتش با سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برای در اختیار قرار دادن آنچه گنجینه عظیم اسناد جنگ نامید، خبر داد و گفت: تاکنون ۴۰ پروژه از اسناد ما در اختیار مرکز اسناد گذاشته شده است.

سردار سرتیپ پاسدار مرتضی قربانی با اشاره به اداره کشور تحت ولایت مقام معظم رهبری افزود: در زمان جنگ تحمیلی هم همه حول محور امام راحل چه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، چه جهاد سازندگی و چه بسیج با هم همکاری می‌کردند و توانستند پوزه صدام را به خاک بمالند. با این حال امروز هم می‌بینیم که آنها در مذاکرات ۱+۵ همانند دوران جنگ در حال ضربه زدن به ما هستند و با اینکه در طول هشت سال از ما شکست خوردند، الان هم دست‌بردار نیستند و در میدان دیگری با ما دست و پنجه نرم می کنند.

این سردار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پشتیبانی از آنچه را نهضت الهی لبنان، مردم عراق و سوریه نامید، از افتخارات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران برشمرد.

وی در ادامه به شرح عملیات کربلای ۵ پرداخت و با اشاره به شکست عملیات کربلای ۴ تصریح کرد: عملیات کربلای ۴ یک عملیات بسیار بزرگ، وسیع و تعیین‌کننده بود، اما بنا به دلایلی لو رفت. جاسوس‌ها، ماهواره‌ها و دیده‌بان‌هایی که دشمن داشت و تحرکاتی هم که در منطقه بود و اینکه به هر حال ما هم سلاح نداشتیم، موجب لو رفتن و شکست عملیات کربلای ۴ شد. در نهایت ما عقب‌نشینی کردیم و در تاریخ ۱۳۶۵/۱۰/۰۴ یکبار دیگر انجام عملیات کربلای ۴ در دستور کار قرار گرفت.

سردار سرتیپ پاسدار قربانی ادامه داد: با اینکه گردان های ما آن زمان شهدای زیادی داده بودند، مرخصی نیروها ممنوع شد و ما به عنوان فرماندهان عملیات سه شبانه روز با آقای هاشمی، آقای محسن رضایی، امیر شهید صیاد شیرازی و همچنین سرداران مفید، وزیر، رشید و صفوی نشستیم و صحبت کردیم و قرار بر این شد که این عملیات انجام شود. من آن زمان فرمانده ویژه لشگر ۲۵ کربلا بودم و به همراه سردار قاسم سلیمانی و سردار محمد کوثری عملیات کربلای ۵ را در دست گرفتیم.

وی با بیان اینکه ما در کربلای ۴ کوتاهی کردیم و غرور ما را گرفت، گفت: برای انجام عملیات کربلای ۵ ما امید بستیم به خدا و دست به دعا شدیم و در نهایت ساعت یک‌ونیم نیمه شب در ۱۹ دی ماه سال ۶۵ با رمز «یا فاطمة الزهرا(س)» عملیات کربلای ۵ شروع شد. ساعت ۴:۳۰ صبح من و حاج قاسم سلیمانی از پل ماهیگیری که عراق ساخته بود، گردان‌ها را راه انداختیم و این در شرایطی بود که تقریبا در همه عراق به خصوص در شهرهای بغداد و بصره، به مناسبت شکست عملیات ما در کربلای ۴ جشن و پایکوبی برپا شده بود.

یکی از فرماندهان کربلای ۵ تاکید کرد: اگر بعد از عملیات کربلای ۵ که به شکل غرورآفرینی انجام شد و رزمندگان اسلام به پیروزی رسیدند، تصمیم بر این بود که یگان ما راهی بصره شود، ما می توانستیم تا آنجا پیش برویم. عراقی ها تقریبا حدود ۵۰ میلیون گلوله به سمت ما شلیک کردند، اما با توجه به مکان قرارگیری ما در عملیات کربلای ۵، حتی یک‌صدم این گلوله ها هم کارایی نداشت.

سردار سرتیپ پاسدار قربانی اضافه کرد: عراقی ها با ۱۳۱ تیپ پیاده، زرهی، مکانیزه، کماندویی، گارد و مخصوص به ما حمله کردند. این دقیقا چهار برابر هجوم اولیه ارتش عراق به خاک کشورمان در شهریور ۵۸ بود و این در حالی بود که ما مجموعا ۴۲ تیپ داشتیم. یعنی آنها ۳.۵ برابر ما، ادوات داشتند و این در حالی بود که معمولا یگان تهاجم کننده باید ۳ یا ۴ برابر بیشتر از یگان دفاع کننده، ادوات داشته باشد.

وی با اشاره به اسارت گرفتن فرمانده تیپ ۹۵ عراقی ها در عملیات کربلای ۵ در حالی که به شدت می لرزید، گفت: من از او پرسیدم چرا می لرزی؟ او به عربی جواب داد «نار الله»، (یعنی این آتش خدا است)، گفتم چقدر تلفات داده اید؟ گفت ربع میلیون (۲۵۰ هزار نفر).

به گفته این فرمانده عملیات کربلای ۵، در عملیات مزبور بیش از ۸۰ فروند هواپیما، ۷۰۰ دستگاه تانک و نفربر، ۲۵۰ قبضه توپ صحرایی و ضد هوایی، صدها قبضه انواع ادوات نیمه سنگین، هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو و مقدار زیادی سلاح سبک و مهمات عراقی ها منهدم شد. همچنین ۸۱ تیپ و گردان مستقل دشمن به طور کامل منهدم شد و ۳۴ تیپ و گردان نیز آسیب کلی دید.

سردار سرتیپ پاسدار قربانی همچنین تعداد کشته و زخمی های دشمن را در این عملیات بالغ بر ۹۰ هزار نفر ذکر کرد و گفت: دو هزار و ۶۵۰ نفر از عراقی ها هم در این عملیات به اسارت گرفته شدند. علاوه بر آن ۲۲۰ دستگاه تانک و نفربر، ۵۰۰ دستگاه خودرو، ۸۵ قبضه انواع توپ، هزاران قبضه سلاح های سبک و سنگین و مقدار زیادی مهمات به غنیمت نیروهای ایرانی درآمد.

وی اضافه کرد: ما در عملیات کربلای ۵ حدود یک ماه به طور مستقیم با عراقی ها جنگیدیم و زمینه امضای قطع نامه ۵۹۸ با تمام مفادی که جمهوری اسلامی ایران مدنظر داشت، فراهم شد. البته ما در این عملیات شهید خرازی را که از نخبگان جنگ بود، شهید یدالله کلهر قائم مقام لشکر ۲۷ محمد رسول الله(ص)، حجت الاسلام عبدالله میثمی مسئول نمایندگی امام(ره) در قرارگاه خاتم الانبیاء، اسماعیل دقایقی‌فرد، هاشم اعتمادی‌فر، محدعلی شاه‌مرادی، حاج قاسم میرحسینی، سردار فرومندی، عبدالله بختیار و همچنین بیش از ۱۹ هزار شهید تقدیم کردیم.

رئیس موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس همچنین بر ضرورت حفظ و انتقال اسناد این حماسه بزرگ به نسل های بعدی از طریق سازمان هایی مانند سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تاکید کرد.

صالحی: هر کس نپذیرد که دفاع مقدس یک ارزش بنیادین بوده است، با اصل نظام و ولایت مخالفت کرده است

پیش از سردار سرتیپ پاسدار قربانی، سیدرضا صالحی‌امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در سخنانی با بیان اینکه هویت ارزش بنیادین هر کشوری است، گفت: اسلام عزیز، عامل اصلی هویت بخش در ایران است. ارزش بنیادین دیگر ما، ولایت است و در ادامه آن جنگ، یک عامل هویت بخش اساسی است.

وی گفت: شاید برای برخی از صاحبان اهل تفکر این سوال مطرح شود که چرا جنگ یک ارزش بنیادین است. جنگ ما، یک جنگ اعتقادی بود، جنگ اسلام و کفر بود. ما هم اکنون مدیران حفظ ارزش های دفاع مقدس هستیم و از این منظر است که راویان، فرماندهان و عزیزانی را که در جنگ حاضر بوده اند، احترام می گذاریم.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور اضافه کرد: هر کس نپذیرد که دفاع مقدس یک ارزش بنیادین بوده است، با اصل نظام و ولایت مخالفت کرده است، اما اگر این را بپذیریم، مسئولیت و رسالتی را که شهدا بر عهده ما گذاشته اند، برای ما آغاز می شود. اینکه چگونه باید از ولایت، انقلاب و ارزش‌های دفاع مقدس دفاع کنیم.

صالحی‌امیری افزود: اگر باید در جامعه ایرانی فضیلت‌خواهی، تولید و بازتولید شود، باید ارزش های دفاع مقدس هم تولید و بازتولید شود. اگر جوان امروزی ما دچار بحران هویت می شود، باید اذعان کنیم که در انعکاس ارزش های دفاع مقدس کوتاهی کرده ایم.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران همچنین گفت: تنها دوره ای که شکاف اصلی بین فرهنگ رسمی و غیررسمی کم بود، دهه اول انقلاب بود. لذا به نظرم باید به نوعی دیگر به دهه اول انقلاب برگردیم تا جوانان ما از فرهنگ رسمی و غیررسمی فاصله نگیرند. جلوگیری از این شکاف و فاصله هم، تنها در توجه به دفاع مقدس شدنی است.

وی ادامه داد: اگر می خواهیم در تمام ظرفیت های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی موفق باشیم، باید همیشه نیم نگاهی به دفاع مقدس داشته باشیم. حتما برای پیروزی در اقتصاد مقاومتی، می توانیم از دوران دفاع مقدس الگو بگیریم؛ دوره ای که کشور با ۶ میلیارد تومان اداره می شد و ناهنجاری های اخلاقی و خشونت هم بسیار پایین بود این به این خاطر بود که ارزش های دفاع مقدس به خوبی در جامعه حاکم بوده است.

صالحی‌امیری در پایان سخنانش با بیان اینکه اگر به باور ارزشمندی به نام دفاع مقدس، باور نداشته باشیم، به مشکل برمی خوریم، خاستار همکاری تمامی نهادها و مراکز اعم از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش جمهوری اسلامی ایران، سازمان بسیج مستضعفین، جهاد سازندگی، وزارت آموزش و پرورش و سایر دستگاه ها برای احیای ارزش های دفاع مقدس شد.

کد خبر 2456374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha