۶ فروردین ۱۳۹۴، ۱۱:۱۵

عید انقلاب در آیینه مطبوعات-۳/

میتینگ نوروزی در ورزشگاه آزادی/ «خجالت نمی‌کشی خرید می‌کنی؟»

میتینگ نوروزی در ورزشگاه آزادی/ «خجالت نمی‌کشی خرید می‌کنی؟»

ایرانی‌ها نوروز ۵۸ را متفاوت تر از ایام دیگر سپری کردند در آن زمان دیدار نوروزی مردم با آیت الله طالقانی و نخست وزیر برگزار شد و رسانه ها هم تلاش می کردند مردم را به سمت ساده برگزار کردن عید سوق دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، مردم در تدارک نوروز بودند اما با مسائل دیگری نیز دست به گریبان شدند. مانند سیل در خوزستان، روزنامه فروش ها هم در این میان از از برچیده شدن دکه هایی که به ابتکار خود ایجاد کرده بودند و باید به دستور شهردار جمع می کردند، ناراضی بودند.

نوروز سال ۵۹ بازهم متفاوت تر از نوروز ۵۸ بود. در آخرین روزهای سال رسانه‌ها تلاش می‌کردند تا پیام رهبر انقلاب را درباره ساده برگزار کردن عید نوروز به مردم برسانند. چون نوروز ۵۹ ایران با جنگ تحمیلی رو به رو شده بود. در این گزارش بخش هایی از بریده جراید مربوط به همان سالها آمده است:

میتینگ نوروزی در ورزشگاه صد هزار نفری

در روزهای پایان سال ۵۷ بود که خبر رسید یک اجتماع و دیدار نوروزی بزرگ در استادیوم صد هزار نفری با حضور نخست وزیر و آیت الله طالقانی برگزار می شود. در این خبر آمد: مهندس توسلی شهردار تهران با صدور پیامی از مردم تهران دعوت کرد در مراسمی که به منظور دید و بازدید نوروزی در ورزشگاه صد هزار نفری در حضور نخست وزیر و آیت الله طالقانی برگزار می شود، حضور یابند. این مراسم اول فروردین ۵۸ از ساعت ۱۰ صبح برگزار شده و مهندس مهدی بازرگان و آیت الله طالقانی نیز سخنرانی می کنند.

روزنامه های نوروزی

دغدغه رونامه فروشان در روزهای پایان سال

در پی دستور شهرداری تهران مبنی بر جمع آوری دکه های کنار خیابان که در ماه‌های اخیر برپا شده اند، چند تن از روزنامه فروش‌ها که دستور برچیده شدن دکه‌هایشان داده شده، خواستار رسیدگی به این مشکل شدند. آنها گفتند این دکه‌ها تنها وسیله زندگی شان است و ناچارند برای در امان ماندن خود و روزنامه هایشان به هنگام ریزش برف و باران و تابش آفتاب سرپناهی در کنار بساط فروش روزنامه بسازند.

روزنامه های نوروزی

انتشار اسامی شهیدان انقلابی در روزنامه ها

روزنامه‌های کیهان و اطلاعات در گزارش‌هایی اسامی و آدرس مزار ۳۰۰ شهید ناپدید انقلاب را منتشر کردند. این گزارش اطلاعاتی از آدمکشی های علنی رژیم منفور پهلوی می داد. انتشار بخش دیگری از اسامی شهدا در روزهای بعد نیز انجام می شد.

خوزستان گرفتار سیل شد

گزارش بعدی متعلق به همین روزنامه در روز ۲۷ اسفند ۵۸ است که در بخش از آن نوشته: «همه شهرها برای پذیرایی از مسافران آماده می شوند جز خوزستان. با رسیدن نوروز مسافران برای تفریح و استراحت و دید و بازدید مناظر شهرها و آبادی های دور و نزدیک را دگرگون می کنند.

قطب های جذب مسافر در گذشته، بیشتر خوزستان و مناطق جنوب کشور به خاطر هوای معتدل و بهاری شان و فارس و اصفهان به خاطر آثار تاریخی و شمال کشور به دلیل سرسبزی و آب و هوای شان بود.

اما با تحولات طبیعی و ساختگی از جمله سیل خوزستان و ایجاد ناامنی در برخی مناطق امسال خوزستان جذابیت خود را داده و در عوض مناطق دیگر با استفاده از امکانات خویش آماده پذیرایی از مسافران شده اند. به نظر می رسد امسال باز هم مانند گذشته علاوه بر فارس و اصفهان و استانهای شمال کشور، استانهایی مانند هرمزگان با امتیازاتی که بردیگر نقاط دارند، بتوانند مسافران را به خود جذب کنند.»

روزنامه های نوروزی

در بخش دیگری از این گزارش آمده: «مسئولان و مقامات استان خوزستان طی پیامها و اطلاعیه های گوناگون از هموطنان تقاضا کرده اند که امسال از سفر به سرزمین طلای سیاه خودداری کنند و به  این بدان جهت است که خزیادی خسارت سیل جز اندوه و تاسف نتیجه ای برای مسافر ندارد.»

هزاران لاله سرخ بر مزار شهیدان در روز سیزده به در

پس از ایام عید نیز روزنامه‌ها از نوروزی استثنایی خبر دادند. اطلاعات در روز ۱۴ فروردین ۵۸ نوشت:

«به علت عدم صرف نوشابه های الکلی هیچ حادثه مهم رانندگی و نظایر آن پیش نیامد. نوروز امسال نخستین سیزده به دری داشت که مردم ایران از شهدا با اهدای گل بر سر مزارشان یاد کردند. حتی تصویری از مادران داغدیده بر سر مزار فرزندان شهیدانشان را به تصویر کشیدند که شاخه های گل لاله روی مزار گذاشته بودند و در توضیح آن نوشت که به راستی دیروز در بهشت زهرا از خون جوانان وطن لاله دمیده بود.»

روزنامه های نوروزی

عید نوروز را ساده برگزار کنید

روزنامه کیهان و اطلاعات به عنوان مهمترین روزنامه‌های منتشر شده در روزهای پایانی سال ۵۸ همیشه یکی از مطالب شان را به بیان ساده برگزار کردن عید نوروز به خاطر شرایط کشور در جنگ تحمیلی اختصاص می دادند.  حتی عیدی دادن در ایام نوروز پیش از شروع سال ۶۰ و یا خرید نوروزی مورد شماتت قرار می‌گرفت. به عنوان مثال کیهان بچه ها مطلبی را در روز ۲۱ اسفند سال ۵۹ منتشر کرد که در آن دو دوست با یکدیگر گفتگو می کردند.

در بخشی از این گفتگو آمده است:

- خجالت نمی کشی خرید می‌کنی؟ مگر حرف امام را نشنیده‌ای؟ امام در پیامی گفته اند که اگر می توانید مراسم عید را نگیرید و یا اگر می‌خواهید بگیرید خیلی ساده برگزار کنید. ما در حال جنگ هستیم شهید داده‌ایم و میلیون‌ها آواره داریم.

- من عاشق انقلاب هستم و حاضر هر کاری به خاطر آن انجام دهم. حق با توست. من هنوز چیزی نخریدم. خوب شد قبل از خرید تو را دیدم و با هم صحبت کردیم و اگر نه بعدا هیچوقت نمی‌توانستم خودم را به خاطر این اشتباه بزرگ ببخشم.

کد خبر 2520700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha