۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۴۴

آخرین تحولات یمن؛

ساقط شدن پهپاد عربستان در یمن/ واکنش انصارالله به متجاوزین

ساقط شدن پهپاد عربستان در یمن/ واکنش انصارالله به متجاوزین

نامه انصارالله به دبیر کل سازمان ملل در مورد تجاوزات آل سعود، ساقط شدن پهپاد عربستان سعودی در یمن و درگیری میان انقلابیون و نیروهای وفادار به«هادی» از جدیدترین تحولات مربوط به یمن محسوب می شود.

شنبه ۲/۱۲

۱۷:۵۸ شنیده شدن صدای انفجار مهیب در صنعاء

شبکه لبنانی المیادین لحظاتی پیش در خبری فوری از شنیده شدن صدای یک انفجار مهیب در جنوب شرق شهر صنعاء پایتخت یمن خبر داد.

این شبکه به جزئیات بیشتری در این خصوص اشاره نکرد.

پیش بینی می شود این انفجار ناشی از حملات هوایی جنگنده های آل سعود رخ داده باشد.

۱۷:۴۹ نامه انصارالله یمن به دبیرکل سازمان ملل

جنبش انصارالله یمن امروز شنبه به «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل نامه نوشته و جنایت های آل سعود در این کشور را تشریح کرد.

بر اساس این گزارش، در این نامه آمده است: جنایت های روزافزون آل سعود در یمن از یک سو و محاصره خفه کننده مردم بی دفاع از تمامی جهات از سوی دیگر، اوضاع انسانی در کشور را با چالش جدی مواجه ساخته است.

در این نامه همچنین تصریح شده است: تجهیزات پزشکی در بیمارستان های مملو از مجروحین که تعداد آنها به هزاران نفر می رسد تنها قابلیت استفاده تا ۲۴ ساعت آینده را دارند و پس از آن دیگر امکاناتی برای درمان زخمی ها وجود نخواهد داشت.

جنبش انصارالله در این نامه همچنین به جنایت های اخیر آل سعود همچون بمباران منطقه مسکونی «سعوان» صنعاء که بیش از ۷۰ شهید و زخمی برجای گذاشت، اشاره کرد.

این جنبش در پایان نامه خود از سازمان ملل خواست تا برای پایان دادن حملات وحشیانه سعودی ها و شکستن محاصره ملت بی دفاع یمن هرچه سریعتر وارد عمل شود.

۱۶:۴۳ وقوع درگیری شدید میان انصارالله و حامیان «منصور هادی» در عدن

 نیروهای جنبش انصارالله امروز شنبه با حامیان منصور هادی، رئیس جمهور فراری و مستعفی در استان عدن درگیر شدند.

بر اساس این گزارش، در جریان این درگیری تروریست های القاعده به کمک حامیان منصور هادی شتافتند.

از سوی دیگر، جنگنده های آل سعود همچنان به بمباران مناطق مسکونی و زیرساخت های یمن ادامه می دهند. در جریان آخرین حملات انجام شده، این جنگنده ها مناطق مختلف شهر «سحار» واقع در استان صعده را بمباران کردند.

العهد گزارش داد: نظامیان ارتش یمن با همراهی کمیته های انقلابی موفق شدند بر چند مرکز وابسته به تروریست های القاعده در استان «أبین» سیطره پیدا کنند.

از سوی دیگر، جزیره کمران یمن نیز هدف چهار حمله جنگنده های ارتش عربستان سعودی قرار گرفت.

۱۶:۴۰ ساقط شدن یک فروند پهپاد عربستانی در یمن

بر اساس تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی، یک فروند هواپیمای بدون سرنشین عربستان سعودی که در حال گشت زنی بر فراز یمن و جمع آوری اطلاعات بود به دلیل نقص فنی مجبور به فرود در استان صعده شده است. 

این هواپیمای بدون سرنشین بعد از فرود آمدن به چنگ انصارالله افتاده است. 

عربستان در حالی این هواپیمای جاسوسی خود را از دست داده که صبح امروز شنبه نیز نیروهای انصارالله در پاسخ به جنابات عربستان سعودی، به مرزهای این کشور حمله کردند. 

۱۳:۵۵ حمله انصارالله به مرزهای عربستان

نیروهای انصارالله یمن امروز شنبه به یک پایگاه نظامی آل سعود در منطقه «نجران» واقع در مرزهای مشترک دو کشور یورش بردند.

بر اساس این گزارش، در جریان این درگیری ۳ نظامی سعودی به هلاکت رسیدند.

به گفته رسانه های یمنی، نظامیان ارتش یمن و کمیته های انقلابی نیز در این درگیری به نیروهای انصارالله کمک کردند.

گفتنی است، از زمان آغاز تجاوز نظامی آل سعود به یمن، این اولین بار است که نیروهای انصارالله و نظامیان سعودی در نبردی زمینی با یکدیگر درگیر می شوند.

۱۲:۵۴ تردید در مورد موفقیت عملیات توفان کوبنده 

«عبدالباری عطوان» در مطلبی در روزنامه «رأی الیوم» نوشت: عملیات طوفان کوبنده علیه ملت یمن درحالی ادامه دارد که هیچکدام از اهداف اعلام شده آن محقق نشده است.

وی در این ارتباط می نویسد: از آغاز عملیات «طوفان کوبنده» یک ماه گذشت بدون آنکه اکثر اهداف آن محقق شود. «منصور هادی» رئیس جمهور فراری همچنان در تبعیدگاه خود در عربستان به سر می برد و امیدها برای پر شدن جای او توسط نماینده‌‌اش خالد بحاح راه به جایی نبرده است. از سوی دیگر نظامیان ارتش یمن به همراه حوثی ها و نیروهای انقلابی همچنان در حال پیشروی در استانهای جنوبی هستند.

وی می افزاید: احمد عسیری ،سخنگوی عملیات طوفان کوبنده هنگامی که در کنفرانسهای خبری حاضر می شود و از وی درباره اهداف آل سعود در یمن سؤال می کنند،چیزی برای گفتن ندارد. عملیات بازگرداندن امید که از آن به عنوان مرحله دوم طوفان کوبنده سخن گفته شد، امیدی را به سعودی‌ها و همپیمانانش باز نخواهد گرداند.

وی همچنین در خصوص اوضاع انسانی در یمن می نوسید: اوضاع انسانی یمن بحرانی است؛ حتی برنامه جهانی غذا که سازمان ملل متحد بر آن نظارت دارد، کمکهای خود را متوقف کرده است، زیرا سوخت لازم برای خودروهای این سازمان جهت رساندن کمکهای انسانی ضروری برای بیش از ۲۵ میلیون یمنی، وجود ندارد.

عطوان درباره راهکار حل بحران کنونی یمن تأکید می کند: برخورد با بحران یمن از طریق دیکته کردن مطالبات، به سختی می‌تواند بحران این کشور را از راه‌های سیاسی حل کند؛ بلکه موجب تشدید بحران و پیچیده تر کردن بحران این کشور می شود و این به نفع یمنی ها و کشورهایی که در این بحران دست دارند، نیست.

این نویسنده برجسته جهان عرب در پایان با اشاره به سانسور خبری و سر پوش نهادن رسانه های وابسته به ائتلاف سعودی بر جنایت های آل سعود در یمن یادآور شد: تصاویر قربانیان حملات هوایی به یمن به سرعت در حال انتشار در شبکه های اجتماعی و یوتیوب بوده و تلاش رسانه‌ها و شبکه‌های کشورهای ائتلاف برای سکوت خبری و تحریف افکار عمومیرا ناکام میگذارند.

۱۲:۱۶بمباران مجدد استان‌های صعده و صنعاء توسط جنگنده‌های سعودی
جنگنده‌های آل‌سعود امروز شنبه برای چندمین بار طی روزهای اخیر مناطق مسکونی واقع در استان‌های صعده و صنعاء را هدف حملات هوایی قرار دادند.مناطقی در دو استان صعده و صنعاء یمن امروز شنبه هدف حملات هوایی جنگنده های آل سعود قرار گرفت.

این درحالی است که جنگنده های سعودی روز گذشته نیز منطقه «سعوان» در صنعاء را بمباران کرده بودند. به دنبال بمباران این منطقه، ۲۰ غیرنظامی شهید و ۵۰ تن دیگر زخمی شدند که در میان آنها تعداد زیادی زن و کودک دیده می شوند.

در همین ارتباط، «عبدالغنی العزی» در سخنانی اعلام کرد که میزان خسارت های وارده به ملت یمن و زیر ساخت های این کشور فراتر از حد تصور است.

گفتنی است، حملات هوایی جنگنده های آل سعود به نقاط مختلف یمن که در اغلب موارد، مناطق مسکونی و زیرساخت های این کشور را هدف قرار می دهند، همچنان ادامه دارد.

۱۲:۱۲ اقدام فریبکارانه پادشاه عربستان در کمک به یمنی‌های مقیم این کشور

«سلمان بن عبدالعزیز» که در یک ماه گذشته به فرمان وی هزاران یمنی به خاک و خون کشیده شده‌اند، دراقدامی فریبکارانه دستور داد تا تمامی تدابیر لازم برای بهبود وضعیت اتباع یمنی مقیم عربستان اتخاذ شود.

 پادشاه عربستان امروز شنبه دستور داد تا تمامی تدابیر لازم برای بهبود وضعیت اتباع یمنی در این کشور اتخاذ شود. این درحالی است که عربستان سعودی از حدود ۴۰ روز پیش حملات مرگباری را علیه مردم یمن آغاز کرده است.

در بیانیه دیوان پادشاهی عربستان چنین ادعا شده است: بر اساس درخواست «منصور هادی» رئیس جمهور مشروع یمن و به منظور کمک به ملت دوست و برادر یمن دستورات لازم در خصوص بهبود وضعیت اتباع یمنی مقیم عربستان را صادر کردیم.

در این بیانیه همچنین آمده است: بدین ترتیب کسانی که با مجوز رسمی از دولت قانونی «منصور هادی» در عربستان حضور داشته باشند می توانند از مزایای جدید برخوردار شوند.

۰۶:۰۱ نشست بی نتیجه شورای امنیت درباره یمن

این طرح در حالی تصویب نشد که بحران کمبود سوخت در یمن تلاش های امدادگران برای نجات جان افراد را تهدید می کند.

روسیه درخواست جلسه ای اضطراری را با حضور ۱۵ عضو دائم و غیردائم شورای امنیت همزمان با ورود حملات هوایی عربستان سعودی به یمن به هفته ششم خود ارائه کرده بود تا درباره موانع موجود بر سر ارسال سوخت، غذا و دارو تصمیم گیری شود.

در آخرین حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان به یمن ۴۷ نفر  در شهر عدن دومین شهر بزرگ یمن کشته شدند. بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد پیشتر درباره کمبود سوخت در یمن هشدار داده و گفته بود که این موضوع می تواند منجر به توقف تمامی فعالیت های امداد رسانی ظرف روزهای آینده شود. پیش از این نیز کمیته بین المللی صلیب سرخ و دیگر سازمان های امدادرسان درباره کمبود سوخت و تاثیر آن بر امدادرسانی در یمن هشدار داده بودند.

در جلسه ای که پشت درهای بسته در شورای امنیت برگزار شد، روسیه طرحی را پیشنهاد داد که خواستار آتش بس فوری جهت فعالیت های بشردوستانه در یمن شده بود و همزمان از طرفین می خواست تا به روند و گفتگوهای سیاسی بازگردند.

ویتالی چورکین سفیر روسیه در سازمان ملل بعد از عدم تصویب این طرح، از آنچه که «بی تصمیمی شگفت آور» در برابر حادتر شدن شرایط انسانی در یمن خواند، انتقاد کرد.

نیروهای مردمی یمن در شهریور ماه سال گذشته دولت عبدربه منصورهادی را سرنگون کردند ولی از ۶ هفته گذشته عربستان سعودی با تشکیل ائتلافی از کشورهای عربی و با حمایت آمریکا به یمن حمله کرده و منطقه پرواز ممنوع بر فراز این کشور ایجاد کرده است.

جمعه ۲/۱۱

۱۷:۴۰

۱۰ حمله هوایی به حجه/ از سرگیری بمباران صنعاء و عدن
جنگنده های عربستان سعودی امروز بانک «التضامن» و هتل «لیالی دبی» در شهر حرض واقع در استان حجه را بمباران کردند.

این جنگنده ها همچنین منطقه مرزی «المدافن» در استان حجه را بمباران کردند. المیادین نیز گزارش داد که استان حجه در غرب یمن امروز بیش از ۱۰ بار هدف حملات هوایی عربستان سعودی قرار گرفت.

از صنعاء پایتخت یمن نیز خبر می رسد که دور جدید حملات سعودی ها به این شهر از سر گرفته شده است. در شهر عدن نیز بمباران هوایی و دریایی سعودی ها آغاز شده است.

۱۶:۴۰
بمباران شهر الفیصل/افزایش شهدای حملات صنعاء به ۱۵ نفر
جنگنده های متجاوز عربستان سعودی در ادامه حملات خود به یمن شهر الفیصل در عدن را بمباران کردند.

این جنگنده ها همچنین در شش نوبت به مناطق مختلف استان مأرب حمله کردند. جنگنده های عربستان سعودی علاوه براین سه خودروی غیر نظامی را در منطقه «الندر» هدف قرار دادند.

از سوی دیگر وزارت بهداشت یمن اعلام کرد که تلفات حملات عربستان سعودی به مناطق مسکونی «سعوان» در صنعاء به ۱۵ شهید افزایش یافت.

پنجشنبه ۲/۱۰ 

۰۰:۱۰
دولت فراری یمن بدنبال عضویت در شورای همکاری خلیج فارس
سخنگوی دولت فراری یمن اعلام کرد که «عبد ربه منصور هادی» درخواست عضویت در شورای همکاری خلیج فارس را دارد. راجح بادی که در قطر به سر می برد طی گفتگویی تلفنی با رویترز گفت: ما ماه آینده طرحی را در عربستان سعودی ارائه خواهیم کرد که براساس آن زمینه عضویت یمن در شورای همکاری خلیج فارس فراهم شود.

شورای همکاری خلیج فارس متشکل از شش پادشاهی عربستان سعودی، کویت، قطر، بحرین، امارات و عمان است و ۲ پادشاهی مراکش و اردن نیز عضو ناظر آن هستند. این شورا در سال ۱۹۸۲ تشکیل شده است.

وی توضیح نداده است که هدف اصلی دولت ساقط شده عبدربه منصور هادی از عضویت در شورای همکاری خلیج فارس چیست.

از بیش از یک ماه پیش، عربستان سعودی با هدف جلوگیری از پیشروی نیروهای انصارالله که در شهریور ماه گذشته دولت عبدربه منصور هادی در یمن را ساقط کرده اند، ائتلافی از کشورهای عربی را تشکیل داده و بر فراز یمن منطقه پرواز ممنوع ایجاد کرده است.

۱۰:۵۴

۲۵ شهید و زخمی در صنعاء/ اعلام وضعیت وخیم در بیمارستان ها
شهید و زخمی شدن ۲۵ نفر در بمباران صنعاء و اعلام وضعیت وخیم در بیمارستان های یمن از جمله خبرهای امنیتی این کشور به شمار می رود.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، جنگنده های عربستان سعودی صبح امروز منازل مسکونی در خیابان «اربعین» در منطقه «سعوان» در صنعاء را در چند نوبت بمباران کردند.

در این حملات دست کم ۱۰ شهروند یمنی شهید و ۱۵ نفر نیز زخمی شدند.

شبکه المسیره نیز گزارش داد: جنگنده های سعودی ۶ حمله هوایی در مناطق مرزی «شدا» و «الظاهر» انجام دادند.

وزارت بهداشت یمن نیز اعلام کرد که احتمالا طی ۲۴ ساعت آینده به دلیل کمبود امکانات، بیمارستان های این کشور به روی بیماران و مجروحان بسته خواهند شد.

۱۸:۰۰
بمباران بیمارستان ها نقض قوانین بین الملل است

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد در بیانیه ای خواستار توقف حملات عربستان سعودی به بیمارستان ها شد. در این بیانیه از تمامی طرف ها خواسته شده است که اجازه ارسال کمک های انسانی به یمن داده شود و برای این امر راه های امن ایجاد کنند.

بان کی مون در این بیانیه خواستار آتش بس انسانی با هدف ارسال کمک های انسانی به مناطق جنگ زده یمن شده است. در این بیانیه گفته شده است: وضعیت بهداشتی و خدمات رسانی در این حوزه در یمن در آستانه نابودی است و در صورتی که طی روزهای آتی سوخت مورد نظر برای انجام اینگونه خدمات فراهم نشود فاجعه انسانی در یمن رخ خواهد داد.

دبیر کل سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: حمله به زیرساخت های یمن از جمله بیمارستان ها و نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد امری غیر قابل قبول است و نقض قوانین بین الملل محسوب می شود.

خاطرنشان می شود عربستان سعودی در اقدامی غیر انسانی برای جلوگیری از ارسال کمک های انسان دوستانه ایران به یمن باند فرودگاه بین المللی صنعاء را در حالی که قصد فرود در این کشور داشت هدف قرار داد و مانع از فرود هواپیمای حامل کمک های انسانی از سوی ایران شد.

وزارت بهداشت یمن اوضاع بیمارستان های این کشور را به دلیل کمبود امکانات وخیم گزارش و اعلام کرده است این بیمارستان طی روزهای آتی دیگر قادر به خدمات به بیماران و مجروحان نخواهند بود.

دوشنبه ۹۴/۲/۷

۱۰:۱۶ فراخوان کمیته انقلابی یمن برای برگزاری تظاهرات ضد حملات سعودی

همزمان با ادامه تجاوز ائتلاف ضد یمن به رهبری عربستان به مناطق مختلف یمن، کمیته انقلابی مردم این کشور با انتشار بیانیه ای خواستار برگزاری تظاهرات گسترده طی عصر امروز و فردا در محکومیت این حملات در صنعا شد.

 این کمیته همچنین خواستار برگزاری تجمعات اعتراض آمیز شهروندان یمنی خارج از این کشور در مقابل سفارت خانه های یمن در اعتراض به ممانعت از بازگشتشان به یمن شد.

۱۰:۰۶ حمله هوایی در استان لحج ۲۰ شهید بر جا گذاشت

جنگنده های عربستان سعودی امروز در ادامه جنایات خود در یمن یک دستگاه اتوبوس در استان لحج را هدف قرار دادند که بر اثر آن دستکم ۲۰ شهروند یمنی به شهادت رسیدند.

این جنگنده ها همچنین مناطق مختلف استان أبین را هدف سه حمله قرار دادند. منطقه «آل عمار» در استان صعده نیز توسط جنگنده های سعودی بمباران شد.

۹:۳۶ حضور گروههای افراطی مصری در صف حامیان منصور هادی در یمن

روزنامه الکترونیکی ایلاف با انتشار خبری از حضور شهروندان مصری در جبهه القاعده و علیه انصارالله خبر داد.

بر اساس این گزارش با وخامت اوضاع امنیتی در یمن و پس از آغاز عملیات نظامی موسوم به طوفان کوبنده به رهبری عربستان به یمن، افراد با تابعیتهای مختلف به سمت یمن گسیل شده و به صف گروههای تروریستی و همچنین گروههای مسلح حامی «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی یمن پیوستند که حضور مصریهایی که دارای تفکر جهادی  هستند در میان این افراد پر رنگ تر به نظر می رسد.

این منبع همچنین اعلام کرد که پس از آغاز عملیات موسوم به طوفان کوبنده دهها نفر از شهروندان مصری به یمن رفتند تا در کنار حامیان هادی با نیروهای مردمی انصارالله بجنگند.

۰۷:۴۸ بمباران مدرسه دخترانه در تعز/ حمله موشکی به استان صعده

شبکه تلویزیونی المسیره اعلام کرد که مناطق «الملاحیظ» و «المنزاله» در استان صعده یمن هدف حمله موشکی و خمپاره ای عربستان سعودی قرار گرفت.

جنگنده های سعودی در ادامه جنایات خود در یمن یک مدرسه دخترانه در شهر تعز را بمباران کردند.

۰۵:۳۷ پیش از حملات عربستان گروه های یمنی در حال رسیدن به توافق بودند

«جمال بن عمر» فرستاده پیشین سازمان ملل در امور یمن گفت حملات نظامی عربستان به یمن عامل بی نتیجه ماندن تلاش های دیپلماتیک برای حل بحران این کشور بوده است.

وی که تا پیش از کناره گیری اش در هفته گذشته، بر مذاکرات صلح بین گروه های یمنی نظارت می کرد در گفتگو با وال استریت ژورنال عربستان را مسئول وضعیت کنونی یمن دانست. بن عمر تاکید کرد پیش از آن که جنگنده های ائتلاف عربی به سرکردگی سعودی ها حمله به یمن را آغاز کنند، گروه های درگیر این کشور به یک توافق نهایی نزدیک شده بودند.

۰۰:۰۶ نشست فوری سازمان همكاری های اسلامی برای بررسی پرونده يمن

سازمان همكاري هاي اسلامي با انتشار بیانیه ای اعلام كرد كه اين نشست فوري قرار است در سطح وزراي خارجه كشورهاي عضو اين سازمان برگزار گردد.

در بخشي از اين بيانيه آمده است: با توجه به اتفاقات انساني و امنيتي كه در سطح كشور يمن در حال رخ دادن است، و اكنون كه عمليات نظامي عليه يمن پايان يافته و عملياتي تحت عنوان «بازگشت اميد» آغاز شده، سازمان همكاري هاي اسلامي قصد دارد نشستي فوري در سطح وزراي خارجه كشورهاي عضو اين سازمان برگزار نمايد.

یک شنبه ۹۴/۲/۶

۱۶:۱۱ اهداف سعودی‌ها از حمله به زیر ساختهای یمن

یک منبع وابسته به وزارت صنایع و تجارت یمن اعلام کرد: هدف از حملات سعودی ها به تاسیسات حیاتی از جمله مراکز صنعتی، تولید و زیر ساختها مانند راه ها، ممانعت از حمل و نقل تجاری و وارد کردن زیان به همه یمنی هاست.

این منبع بیان کرد: بر اثر حملات به تاسیسات حیاتی صنعتی ده ها نفر از کارگران شهید و زخمی شده اند و خسارات مادی زیادی وارده شده است.

به گفته این منبع هدف قرار دادن کارخانه های مواد غذایی با هدف ضربه وارد کردن به همه مردم و کمبود مواد غذایی برای افزایش رنج یمنی هاست. این تجاوز تکمیل زیر ساختهای صنعتی و ایجاد شغل برای بیکاران را با مانع روبرو کرد. تحریم هوایی و دریایی ظالمانه ای که ائتلاف تحت رهبری سعودی ها علیه یمن اعمال کردند در پیچیده تر کردن اوضاع تجاری و صنعتی نقش زیادی داشته است.

این منبع یمنی تاکید کرد: سعودی ها به شرکت های خارجی فشار وارد می کنند که با یمنی ها فعالیت نکنند و به سبب کینه دیرینه نسبت به یمنی ها کشتی تجاری که به یمن می آیند به مکانهای دیگر هدایت می کنند.

۱۵:۵۳ پاداش گرانبهای بن طلال برای خلبانان کودک‌کُش در یمن

در حالی که خلبانان جلاد سعودی مردم یمن را آماج حملات خود قرار داده و می دهند و از هیچ جنایتی فروگذاری نمی کنند شاهزادگان مغرور و ثروتمند سعودی که عیش و نوش و خوشگذارنی بخش اعظم زندگی ننگین آنها را تشکیل می دهد سرمست از کشتار غیر نظامیان و زنان و کودکان هستند.

یکی از این شاهزادگان ولید بن طلال در صفحه تویتر خود پس از اعلام پایان عملیات موسوم به طوفان قاطعیت نوشت: به رهبران حکیم مان به سبب موفقیت عملیات «طوفان کوبنده» شروع عملیات بازگرداندن امید تبریک می گویم. به پاس مشارکت صد خلبان سعودی در این عملیات که باعث افتخار من است صد خودرو بنتلی به آنها هدیه کنم.

این حاتم بخشی شاهزاده سعودی گرچه به مذاق برخی مزدوران و نوکران وی خوش آمد و به تعریف و تمجید از آن پرداختند اما یمنی ها را جریحه دار کرد.

یکی از یمنی ها در واکنش به این اقدام ولید بن طلال نوشت: صد خودرو بنتلی برای صد خلبانی که یمن را ویران کردند و دریغ از یک آمبولانس برای فعالیت در بیمارستان هایی که سعودی ها آنها را ویران کردند.

یکی دیگر از یمنی ها نوشته است: منزل من گرچه ویران شده است اما روحیه ام قوی تر از سعودی هاست.

یک اردنی این اقدام شاهزاده بن طلال را نشانه بی ارزش بودن جان انسان ها نزد آل سعود دانسته است.

۱۴:۲۵ بمباران استان های تعز و حجه/ ۱۰ شهید و دهها زخمی

جنگنده های متجاوز عربستان سعودی، آمریکا و رژیم صهیونیستی روستای «الرکب» در استان تعز را بمباران کردند.

در این حمله دستکم ۸ شهروند یمنی شهید و شماری زخمی شدند.

جنگنده های سعودی همچنین مناطق مختلف استان حجه را هدف حملات خود قرار دادند که بر اثر آن دو نفر شهید و ۹ نفر نیز زخمی شدند.

۱۳:۲۱ حمله جنگنده‌های سعودی به فرودگاه بین‌المللی عدن

به دنبال حملات جدید جنگنده های سعودی به منطقه آل العامری در استان صعده دو غیر نظامی زخمی شدند.

از سوی دیگر جنگند های سعودی فرودگاه بین المللی عدن را مورد هدف قرار دادند که یک فروند هواپیمای مسافربری بر اثر این حملات در آتش سوخت.

چند منطقه در استان شبوه یمن نیز مورد هدف حملات هوایی عربستان قرار گرفت.

منابع یمنی همچنین از پیشروی ارتش و نیروهای مردمی یمن در استان مارب علیه تروریستهای القاعده خبر دادند.

۱۲:۱۲ جنگ یمن عامل افزایش تنشها در خاندان آل‌سعود/بی‌کفایتی «ملک‌سلمان»

روزنامه فلسطینی المنار به نقل از منابع نزدیک به «طلال بن عبدالعزیز» برادر پادشاه عربستان اعلام کرد که اختلافات شدیدی میان ارکان نظام آل سعود وجود دارد که طلال این اختلافات را عامل انحلال نظام آل سعود در آینده می داند.

 طلال بن عبدالعزیز همچنین ملک سلمان را فردی ناتوان و بی کفایت در اداره امور کشور توصیف کرده است.

وی «محمد بن سلمان» پسر ملک سلمان و وزیر دفاع و همچنین «محمد بن نایف» ولی ولیعهد عربستان را نیز فردی بی کفایت و فاقد توانایی و شایستگی در اداره امور دانسته و پیش بینی کرده است که میان این دو در آینده ای نزدیک درگیری سختی به وقوع بپیوندد.

این منبع همچنین اعلام کرد که طلال پیش از آغاز عملیات طوفان کوبنده و حمله عربستان به یمن، به پادشاه عربستان در این خصوص هشدار داده بود که هر تجاوزی به یمن به اختلافات داخلی در خاندان آل سعود دامن خواهد زد.

وی همچنین یمن را به عنوان خطری برای امنیت و استقرار عربستان اعلام و به ملک سلمان توصیه کرده بود پیش از هرکاری از جدیت پاکستان و مصر در مشارکت در جنگ علیه یمن مطمئن شود.

 وی ضمن انتقاد از مصر و پاکستان، اعلام کرد که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه در تحریک ملک سلمان در جنگ زود هنگام علیه یمن نقش داشت.

طلال همچنین از اختلافات گسترده میان فرزندان «ملک عبدالله» پادشاه پیشین و فرزندان ملک سلمان و محمد بن نایف اظهار نگرانی کرده و اعلام کرد که پسران ملک سلمان در حال حاضر خطری برای همه خاندان آل سعود محسوب می شوند.

۱۰:۴۶ درگیری در مرز عربستان/ بسته شدن گذرگاه الودیعه در مرز یمن

مقامات سعودی گذرگاه الودیعه را در مرزهای یمن واقع در منطقه نجران مسدود کردند.

این منبع همچنین از درگیری میان نیروهای مردمی یمن و مرزبانان سعودی در منطقه مرزی جازان خبر دادند.

پایگاه یمن الان نیز از وقوع درگیریهای مشابه در منطقه مرزی حرض میان قبایل یمنی و مرزبانان سعودی خبر داد.

بر این اساس این درگیریها تاکنون ادامه دارد و گزارشی از شمار تلفات و زخمی های این درگیری در دست نیست.

۱۰:۳۴ عذر بدتر از گناه سعودیها در توجیه حمله به یمن

«احمد العسیری» سخنگوی ائتلاف ضد یمن به رهبری عربستان در گفتگوی تلفنی با شبکه ماهواره ای «القاهره و الناس» اعلام کرد که عملیات موسوم به طوفان کوبنده به درخواست «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی یمن صورت گرفته بود و پایان این عملیات نیز به درخواست هادی بوده است.

این در حالی است که العسیری هادی را رئیس جمهوری رسمی یمن نامید و با ارائه اظهارات فوق قصد داشت تا تجاوز عربستان را به یمن که ظرف یک ماه گذشته حدود چهار هزار شهید و زخی برجا گذاشته است را یک اقدام مشروع و قانونی جلوه دهد.

حال آنکه هادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن اختیارات قانونی در عرصه سیاسی و نظامی یمن ندارد و صلاحیت خود را در این عرصه از دست داده است.

حملات بی هدف جنگند های ائتلاف در حالی منجر به شهادت غیر نظامیان یمنی و تخریب ساختارهای شهری این کشور می شود که هادی همچنان در ریاض به سر برده و پیوسته در دیدار با مقامات سعودی از حملات وحشیانه ائتلاف به یمن قدردانی می کند.

۹:۱۶ تظاهرات گسترده مردم بحرین در همبستگی با مردم یمن

شهروندان بحرینی در شهرهای مختلف این کشور با برگزاری تظاهرات گسترده علیه ائتلاف ضد یمن به رهبری عربستان حمله به مناطق مختلف یمن را محکوم کردند.

شرکت کنندگان در این تظاهرات با در دست داشتن پلاکاردهایی ضمن محکوم کردن تجاوز به یمن بر همبستگی خود با مردم این کشور تاکید کردند.

شهروندان بحرینی شرکت کننده در این تظاهرات همچنین با سر دادن شعارهایی توطئه های صهیونیستی- سعودی را علیه ملتهای مسلمان و آزاد را محکوم به شکست عنوان کردند.

عملیات نظامی عربستان به همراه برخی کشورهای عربی به یمن موسوم به طوفان کوبنده از ششم فروردین ماه سال جاری آغاز شد و  از چهارشنبه هفته گذشته تحت عنوان عملیات موسوم به بازگشت امید همچنان ادامه دارد.

۸:۵۹ عربستان گذرگاه الودیعه در مرزهای یمن را بست

نیروهای مرزی عربستان سعودی با حوثی ها در منطقه مرزی «جازان» درگیر شدند.

مسئولان سعودی از بیم درگیری ها گذرگاه «الودیعه» در مرزهای یمن واقع در استان شروره در منطقه نجران را بستند.

۸:۴۸ پرواز هواپیمای جاسوسی آمریکا بر فراز آسمان صنعاء

منابع امنیتی یمن اعلام کردند که هواپیمای جاسوسی آمریکا بر فراز آسمان صنعاء پایتخت یمن به پرواز درآمد.

به جزئیات بیشتری اشاره نشده است. آمریکا یکی از کشورهایی است که از تجاوز عربستان سعودی به یمن که از ششم فروردین آغاز شده است به شدت حمایت می کند.

فعال مخالف رژيم آل سعود: عربستان در ماجراجویی های نظامی غرق شده است

خانم «مضاوي رشيد» فعال مخالف رژيم آل سعود كه چند سالي است استاد دانشگاه اقتصاد و سياست لندن شده، با انتشار مطلبي در صفحه شخصي اش در تويتر، ضمن انتقاد از آل سعود افزود: ضرب المثل مي گويد «اگر مي خواهي در يك جنگ شكست بخوري بايد در چند جبهه مبارزه كني». عربستان از يكسو خود را درگير رقابت و نزاع با ايران كرده و از سوي ديگر با داعش در جنگ است و اخيرا هم جنگ در جبهه اي جديد بنام يمن را آغاز كرده که نتيجه آن شكست است.

وي در ادامه اين مطلب نوشت: متأسفانه آنها (آل سعود) به جاي تلاش براي بهبود وضعيت داخلي كشور و تقويت جامعه مدني و آزاد كردن زندانيان سياسي و زندانيان آزادي بيان، كشورمان را درگير ماجراجويی های نظامي كرده اند كه ناموفق هم هستند.

مضاوي رشيد افزود: كشيده شدن كشورهای كوچک به طرح سعودی براي تسلط بر منطقه، براي اين كشورها هزينه هنگفتي در پي دارد به طوری که آنها در آينده امنيت اجتماعي شان را از دست خواهند داد لذا مي بينيم كه بحرين به ايالتی از ايالت هاي سعودي تبديل شده است. به اعتقاد این استاد دانشگاه سرنوشت حكومت بحرين به حكومت سعودي گره خورده است. اگر حاكميت اين كشور به درخواست هاي اصلاح پاسخ مثبت مي داد، اكنون كشوري مستقل بود.

فعال مخالف رژيم آل سعود همچنين نوشت: حاكميت كويت نیز به جاي تن دادن به درخواست هاي ملتش، به آغوش رژيم سعودي رفت زيرا فكر مي كرد كه برايش بهتر است. اما قطر هر روز تغيير موضع مي دهد و يک روز با ریاض همراه است و يک روز عليه آن. نمي شود فهميد كه همپيمان سعودي است يا رقيب اين كشور.

خانم «مضاوي رشيد» در پايان مطلبش آورده است: اما امارات متحده عربي در ظاهر دوست عربستان است و در پنهان دشمن اين كشور لذا در يمن و ديگر كشورها هم دوستاني دارد كه مخالف سعودي هستند. لذا امروز مي بينيم كه يک شهروند بحريني يا كويتي مي تواند از حاكميت خودش انتقاد كند اما جرأت انتقاد از عربستان را ندارد. در این میان سلطنت عمان همچنان نقش بازيگر بي طرف و ميانجي را بازي مي كند همانطور كه در گذشته بوده و همين طور هم باقي خواهد ماند.

کد خبر 2566281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha