۱۴ دی ۱۳۸۴، ۲۲:۰۲

براي حل اختلافات مربوط به بهاي گاز؛

روسيه و اوكراين به توافق كامل رسيدند

مقامات انرژي مسكو و كي يف اعلام كردند كه مسئله گاز بين دو كشور كاملاً حل شده است.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس،"يوري يخانوروف" نخست وزير اوكراين ضمن ابراز رضايت از توافقات حاصل شده بين "گازپروم" روسيه و "نفت و گاز" اوكراين گفت : هر دو كشور روسيه و اوكراين برنده شدند، اروپا برنده شد و اين حس مشترك است كه برنده شد.

يخانوروف در يك كنفرانس مطبوعاتي اعلام نمود: "در جنگ گاز، هر دو ملت پيروز شدند و اين براي ما درسي مهم بود".

وي اعلام داشت: "من فكر مي كنم كه قانوني كردن بازار گاز، مطابق منشور اروپا، درسي مهم براي اوكراين در آينده خواهد بود و ما همه آنچه را كه لازم است انجام مي دهيم تا مصرف گاز را به شدت كاهش دهيم".

به گفته وي، اوكراين قصد دارد ميزان مصرف گاز را كه در حال حاضر برابر با 76.5 ميليارد متر مكعب در سال است، تا 47 ميليارد متر مكعب در سال كاهش دهد.

نخست وزير اوكراين اطلاع داد كه اين كشور چنين برنامه ريزي كرده است كه در مخازن زير زميني خود، طي چند سال آينده 100 ميليون دلار سرمايه گذاري كند و حجم گاز اوكراين را در آن ها به 16-18 ميليارد متر مكعب افزايش دهد.

يخانوروف افزود: "ما اميدواريم كه ظرف پنج سال، سيستم گازرساني ما مدرن شود".

همچنين "ويكتور يوشنكو" رئيس جمهور اوكراين توافق به عمل آمده در رابطه با مشكل گاز بين اوكراين و روسيه و تعرفه ترانزيت گاز از خاك اوكراين را مثبت ارزيابي نمود.

وي گفت:"كي يف تمامي تعهدات بين المللي خود را در رابطه با ترانزيت گاز روسيه به كشورهاي اروپايي اجرا مي كند و اوكراين  شريكي قابل اطمينان و با ثبات براي اتحاديه اروپا و فدراسيون روسيه است".

در همين رابطه، شوراي اتحاديه اروپا و كميسيون اروپا از قرارداد منعقد شده ميان روسيه و اوكراين در مورد صادرات گاز، استقبال كردند.

در بيايه مشترك"مارتين بارتن اشتاين" وزير كار و اقتصاد اتريش كه، رياست اتحاديه اروپا را بر عهده دارد، "آندريس پيبالگس"  كميسر اروپا درامور انرژي و"بنيتو فررو- والدنر"كميسر اروپا درروابط بين الملل وسياست همسايگي اروپا آمده است: "اتحاديه  اروپا خشنود است كه طرفين به نقش مهمي كه آنها به عنوان صادر كننده دراز مدت گاز طبيعي به اتحاديه اروپا، ايفا
مي كنند، توجه كردند".

"آمادئو التافاژ تارديو" نماينده كمسيون اروپا قبلا به خبرگزاري «نووستي» اعلام كرده بود: "امكان برگزاري جلسه گروه هماهنگ كننده در مورد گاز توسط مديريت كميسيون اروپا در سال 2004 براي بررسي يك سري مسائل در رابطه با تامين گاز طبيعي براي اروپا، در نظر گرفته شده بود".

وي به اين نكته اشاره كرد كه:" براي آنكه تمام شرايط احتمالي در نظر گرفته شوند و خودمان را براي آنها آماده كنيم؛ ما معتقديم كه بايد در اين رابطه در سطح كارشناسان كشورهاي اتحاديه اروپا از جمله در شرايط توقف انتقال گاز، برنامه ريزي واحدي را طراحي كرد؛ اين به نوعي جوابگويي و آمادگي در هر شرايطي است".

" الكسي ميلر"مدير كل شركت "گاسپروم" و "الكسي ايوچنكو" مدير كل شركت اوكرايني "نفت و گاز"، نيز امروز در يك كنفرانس مطبوعاتي مشترك اعلام نمودند كه مسئله عرضه گاز روسيه به اوكراين كاملاً حل شد.

ميلر اطلاع داد كه قراردادي پنج ساله به امضاي طرفين رسيد كه طي آن بهاي گاز صادراتي روسيه برابر با 230 دلار به ازاي هزار متر مكعب خواهد بود.

وي افزود: "از اول ژانويه سال جاري، گازپروم براي مصرف كنندگان گاز در اوكراين، از طريق كمپاني "روس اوكر انرگو" گاز روسيه را به اين كشور عرضه مي كند".

کد خبر 274294

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha